De otte principper bag vores journalistik

#1Vi fortæller om tidens store historier – ikke om det, der skete for fem minutter siden_

Hvorfor skal det nye have opmærksomhed, bare fordi det er nyt? Indsigt i de langsomme forandringer, der for alvor former vores samfund, er ofte mere meningsfuldt end nyt om det, der skete for et øjeblik siden. Derfor fokuserer vi på sammenhænge frem for sensationer og giver plads til det oversete, misforståede og underprioriterede.

#2Vi bidrager ikke til tidens informations­overload_

Verden mangler ikke information. Tværtimod. Det er muligheden for fordybelse, der mangler. På Zetland udgiver vi hellere lidt, men godt – et par artikler om dagen og et nyhedsoverblik. Vi ser det ikke som vores vigtigste opgave at fortælle, at noget sker. Vi vil hellere finde ud af, hvorfor det sker – og hvad det betyder.

#3Vi bekæmper kynisme og skriver gerne om løsninger_

Ja, journalistik skal sætte fingeren, hvor det gør ondt, og kaste lys i magtfulde menneskers mørkekamre. Men hvad så? Hvad stiller vi op med vores viden om verdens kriser? Vi mener, at løsninger er lige så væsentlige som problemer – og undersøger ikke bare tidens udfordringer, men også de mulige veje ud af dem.

#4Vi sætter en ære i at fortælle vores historier, så de fanger og engagerer_

Når journalistik keder, kan den ikke engagere, og når journalistik ikke engagerer, går hele idéen fløjten. Så vi gør os ikke bare umage med researchen til vores historier, men også med selve formidlingen af dem.

#5Vi er passionerede om vores journalistik – og ærlige om vores udgangspunkt_

Vi repræsenterer ikke et politisk synspunkt og er fair, kritiske og selvkritiske. Men vi bilder os ikke ind, at verden kan beskrives med matematikkens objektivitet. Zetlands skribenter ser på verden med deres blik ud af hundrede mulige. Det lægger vi åbent frem og inviterer vores medlemmer til at udfordre både vinkler og verdenssyn.

#6Vi ved, at vores medlemmer gør journalistikken bedre_

Vi har ikke abonnenter, men medlemmer. For vores journalistik bliver bedst af at blive til sammen med dem, der bruger den. Tilsammen ved vi mere – om folkeskolen, overvågning eller moderne sækkepibemusik – end en enkelt journalist nogensinde kan vide, og derfor beder vi vores medlemmer bidrage med deres viden, idéer og erfaringer.

#7Vi bruger teknologien til at gøre det let (og nogle gange ligefrem sjovt) at fordybe sig _

Digital teknologi kan splintre vores opmærksomhed, men brugt rigtigt kan teknologi også skabe fokus og fordybelse. Vi læser alle Zetlands artikler op, så man kan lytte hen over vasketøjet eller på cyklen. Og så elsker vi at udvikle nyttige funktioner, der for eksempel gør det nemt at skifte mellem at lytte og læse. Når vasketøjet er færdigt.

#8Vi har ingen reklamer og ingen forstyrrende links_

Når journalistik er finansieret af annoncer, bliver tom trafik og hurtige klik afgørende. Det ønsker vi ikke. Zetland er fri for blinkende annoncer, men til gengæld dybt afhængig af at lave indhold, som mange nok har lyst til at bruge og støtte. For os giver den forretningsmodel mening. For den fungerer kun ved hjælp af tillid og troværdighed.

Sådan forsøger Zetland at give mening – i vores medlemmers liv og i det danske samfund.
Vil du være med?