Denne artikel har Torben Sangild fra Zetland foræret dig.
Zetland er en digital avis, hvis mål er at vise sammenhænge i en verden, der savner netop dét.
Send en tanke til vores medlemmer – det er dem, der gør det muligt for os at udkomme.

signature

Få det bedste ud af den europæiske kulturhovedstad. Her er det, du skal se i Aarhus

SKUMFESTDen mobile pavillon af Bjarke Ingels' arkitektfirma, BIG, kan også ses i årets kulturhovedstad. Foto: Jesper Palermo

Derfor skal du læse denne artikel

Anbefaling: Dødssynder, undervandskoncert og et måltid af udpinte fremtidsråvarer. Aarhus og Midtjylland bliver fyldt med kulturbegivenheder i 2017. Zetlands kulturskribenter har pløjet det omfattende program igennem for dig og har udvalgt de mest interessante tiltag.

Hører man til de mere distræte typer, der glemmer, hvor og i hvilket årstal man befinder sig, skal man bare gå rundt i Aarhus Midtby, hvor en masse fliser har fået indgraveret Aarhus 2017”.

Nej, der er naturligvis ikke tale om en faktuel oplysning, men snarere om en slags reklame for, at Aarhus er EU-kulturhovedstad i år. Det betyder et væld af kulturbegivenheder – ikke bare i Aarhus, men faktisk i hele Midtjylland. Går man ind på den officielle hjemmeside, kan man blive ganske overvældet af de mange tiltag. Her skærer vi igennem og bringer vores bud på de mest interessante:

TORBEN SANGILD anbefaler:

AquaSonic
Det kan måske lyde som en gimmick at opføre musik spillet under vand, men gruppen Between Music har skabt et fascinerende show, der både er visuelt smukt og musikalsk vellykket. Musikerne er nedsænket i gigantiske akvarier og spiller på specialdesignede undervandsinstrumenter – hydraulofon, undervandsviolin, elektromagnetisk harpe, percussion, og der er endda undervandssang.

Musikken er stemningsfyldte kompositioner af Laila Skovmand, der veksler mellem det meditative og det foruroligende, og sjældent har selve musikernes måde at spille på instrumenterne på i sig selv været så interessant at betragte.

AquaSonic spiller på Åben Scene på Godsbanen i Aarhus fra den 19. til 22. april.

De syv dødssynder
De syv dødssynder hører især Middelalderen til, og i dag har vi et noget andet blik på for eksempel begær og vrede, end man havde dengang. Men ligesom de fire elementer og de ti bud, er de syv dødssynder en stadig kilde til inspiration, blandt andet fordi de sætter en stram ramme om nogle grundlæggende adfærdsmønstre, der kan nyfortolkes igen og igen.

De syv udstillinger, der foregår forskellige steder i regionen, viser et imponerende opbud af såvel spændende danske kunstnere som verdensstjerner på kunstscenen. De to store amerikanske slogankunstnere Barbara Kruger og Jenny Holzer er repræsenteret på udstillingerne om henholdsvis grådighed (i Lemvig) og begær (i Randers) – sidstnævnte i samspil med Christian Lemmerz. Den mexicanske kunstnerduo Jamex og Einar de la Torre tager sig af dovenskab på glasmuseet i Ebeltoft, hvor de spiller på stereotypen om den dovne mexicaner sat op imod det faktum, at en stor del af det manuelle arbejde i USA foretages af hårdtarbejdende mexikanere.

Den britiske blomsterkunstner Rebecca Louise Law udforsker hovmod i Viborg. Der er vrede i Horsens (Martin Erik Andersen, René Schmidt, Vinyl -terror & -horror) og grådighed i Holstebro (Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen, Alexander Tovborg) og misundelse i Skive med Katja Bjørn.

Udstillingerne på syv museer i regionen er lige åbnet og løber frem til den 28. maj.

SonicArk
Det er herligt at se, hvor stor en rolle lydkunst spiller i kulturbyprogrammet, ikke mindst med projektet SonicArk af den schweiziske komponist Andres Bosshard, der allerede nu fylder Aarhus med overraskende lyde på uventede steder.

Han har involveret de lokale buschauffører, der åbner vinduet og ringer med en klokke, hver gang et barn bliver født i Aarhus – en slags mobil spredning af den klokke, der allerede findes på Dokk1. Lyden af dronningens latter bryder pludseligt ind i byrummet fra skjulte højttalere. Lokale blinde mennesker har introduceret komponisten til Aarhus’ lydlandskaber. Vinden driver en lydinstallation på Europaplads og meget andet.

I løbet af året samler og mixer Bosshard lydene til en samlet lydkomposition, der løbende revideres.

SKOVKLANGSkovens lyde bliver forstærket i Silkeborg. Foto: Aarhus Festuge

ANDREAS THORSEN anbefaler

Birgit Õigus: Forest Megaphones
Vi lægger ud med noget, der lyder både mystisk og sejt. Den estiske kunstner Birgit Õigus opstiller i skoven på Store Ø i Gudenåen i Silkeborg tre store skovmegafoner, der akustisk skal forstærke skovens lyde. Musikere vil også spille inde fra megafonerne.

Forest Megaphones er en del af projektet The Overheard, der handler om lytte til de ting, man ofte glemmer at lytte til. Heri passer skoven jo godt, jeg forestiller mig, at det bliver fint, fortættet og måske lidt, ja, mystisk. Og mystisk er godt.

Forrest Megaphones kan høres fra den 7. april til 20. august og er en del af Overheard-projektet. Læs mere om dette blandt Jakob Jessens anbefalinger nedenfor.

Choir 72 med Tina Dickow
Når musikmiljøet i Aarhus brokker sig over ikke at være særligt godt repræsenteret i kulturbyens program, kan der måske nok være noget om det, men på den anden side spiller en af dets stolteste døtre, Tina Dickow, nu altså, og jeg tror, det bliver virkelig godt.

Dickow stiller op foran koret Choir 72 (der, som navnet antyder, består af 72 sangere), hvilket næsten kun kan skabe et interessant og storladent modspil til sangerindens intime sange. En antagelse, som bliver underbygget af koncertens titel – Big is Beautiful. En sikker vinder for kulturbyen.

Den 1. og 2. april i henholdsvis Musikhuset og MCH Herning Kongrescenter

Anohni
Og så til min personlige favorit. Engelske Anohni, som før var kendt som sangeren Antony i fantastiske Antony and the Johnsons, udgav sidste år albummet Hopelessness, som i et virkelig stærkt år alligevel formåede at skille sig ud. Albummet er et håb i håbløsheden, et angreb på vores tid med sange om dronekrig og samfundets sammenbrud, men det er også fremsynet og mest af alt storslået. Hendes stemme er en af de helt unikke. Sangen Drone Bomb Me var måske årets sang for mig.

Anohni blev sidste år den kun anden åbent transkønnede person, som blev nomineret til en Oscar – det gjorde hun for sangen Manta Ray, der kan høres i dokumentaren Racing Extinction. Ved koncerten i november vil hun spille sammen med Aarhus Symfoniorkester.

Anohni spiller den 18. november i Musikhuset.

MANGELVARERHvordan smager mad fra en udpint jord mon? Find ud af det i Ringkjøbing. Foto: Aarhus Festuge

MARIE CARSTEN PEDERSEN anbefaler:

The Catastrophic Meal: Dystopia and Utopia on a Plate
Vi har fattet det med, at maden kan fortælle historier – også dem, der stikker dybere, end hvor guleroden kommer fra. Men dette arrangement lyder alligevel, som om det tager det til et nyt niveau.

Med udgangspunkt i tanken om, at verdens ressourcer er ved at rinde ud, skaber kokke og studerende fra Vestjyllands Højskoles Kokkeskole en middag af de råvarer, man vil kunne fremskaffe på fremtidens udpinte jord. Menuen er sammensat af et panel af biologer, zoologer, fremtidsforskere og kokke.

Middagen vil senere på året blive serveret igen ved Det Gode Bord-eventet under årets Food Festival i Aarhus. Om det bliver lækkert? Det er vist ikke pointen. Men helt sikkert tankevækkende.

Den 25. til 27. april, Vestjyllands Højskole, Ringkøbing. Samt Food Festival den 2. og 3. september, Aarhus.

Kønsfestival på Kvindemuseet
I kulturhovedstadsåret 2017 har Kvindemuseet i Aarhus gjort køn og kønsidentitet til det store omdrejningspunkt for museets aktiviteter. Der er en ny fast udstilling om køn, forskellige events, og så er der landets første kønsfestival. Den løber over weekenden omkring den 8. marts med et stort, spændende og vildt sjovt program.

Der er filmvisninger, demo-workshop, rødstrømpe-historisk morgencafé, debat om moderne arbejdsliv og ligestilling, kvindeaften og mandeaften, ligestillingsoptog gennem byen, og så er der stor queer-afslutningsfest med dragshow, debat med Christian Graugaard, fakkeltog og efterfest på Aarhus’ hæderkronede gaybar-institution, G-bar. For få ting matcher hinanden så godt som cocktails og normkritik.

Den 8. til 10. marts, Kvindemuseet, Aarhus.

Film i Skoven
En ny børnefilmfestival for de 3-10 årige, hvor familien både får mulighed for at se noget andet end biografernes brede børne-blockbusterfilm og en frisk skovtur. Hvad kan gå galt? (Udover regnvejr, men det er jo vilkårene).

Film i Skoven er tre dages friluftfilm i Riis skov med både danske og internationale børnefilm. Filmvisningerne vil blive ledsaget af forskelligt pædagogisk og fagligt indhold, der støtter op om filmenes temaer. Hold øje med programmet på websitet, husk madpakkerne, og kryds fingre for det gode vejr!

Den 9. til 14. maj. Tumlepladsen, Riis Skov, Aarhus.*

NYTÆNKNINGEn britisk teatergruppe bruger moderne mobilteknologi til at lokke publikum ind i en ubehagelig fortælling. Foto: Aarhus Festuge

JAKOB JESSEN anbefaler:

2097: We made ourselves over
Aarhus bærer ikke æren alene; også Pafos på Cypern er europæisk kulturby, mens navnkundige Hull i det nordøstlige England i år er britisk kulturby.

Det er netop i samarbejde med kulturby Hull, at kulturby Århus præsenterer den britiske teatergruppe Blast Theorys 2097: We Made Ourselves Over, et interaktivt teaterstykke, der ved hjælp af moderne mobilteknologi lokker publikum ind i en fortælling, der er ganske ubehagelig.

Den handler om år 2097 og involverer både biljagter, kidnapninger og anden utiltalende dystopia, men man bliver angiveligt aldrig helt sig selv igen efter at have oplevet We Made Ourselves Over, og det lyder jo under alle omstændigheder dejligt.

Den 30. oktober til 5. november på en hemmelig lokation.

Det Vilde Vesten – Rødder og Skud
Jeg er ikke hundrede på, at det her bliver en succes, men hvis det gør … Odin Teatret indtager bogstaveligt talt Holstebro med Det Vilde Vesten – Rødder og Skud, en form for total-teater-festival, der forløber over otte dage og udspiller sig i byrummet med Holstebro-borgerne som aktive deltagere.

Det er lidt sparsomt med informationer (udover at militæret, kirken og sportsforeningen spiller en rolle), men så vidt man kan læse sig til hos Odin Teatret kommer det til at dreje sig om naturen, lidenskaberne, den vestjyske sjæl, den stærke vind, den vestjyske jord, områdets emigranter, tilflytterne, gæsterne, kunsten og livskraften”.

Det lyder jo nogenlunde og under alle omstændigheder bærer foromtalen billedet af én kvinde, der ridder på tre heste på én gang.

Den 10. juni til 18. juni i Holstebro.

The Overheard
… er en form for paraplyprojekt, der rummer seks udendørs lydskulpturer, en række koncerter, der integrerer lydskulpturernes lyde, samt overheard.dk, hvor man også kan høre lydene. Idéen med det hele er, som det hedder i programmet, at gentænke forskellene mellem lyd, musik og støj”, og det lyder selvsagt mærkeligt.

Det er det også.

Der bliver sat lyd i et vandtårn i Horsens og til et monument for de danske faldne i Første Verdenskrig i Mindeparken i Aarhus og til Mønsted Kalkgruber – det står den danske kunstner Søren Lyngsø Knudsen desuden for – mens duoen Cancer (Nikolaj Manuel Vonsild og Kristian Finne Kristensen) den 1. marts blander deres musik op med lyde fra fem forskellige steder i Midtjylland i forbindelse med en koncert på Godsbanen.

I Struer kan man i samme forbindelse nyde en udstilling af skulpturelle instrumenter, blandt andet et selvspillende vandorgel med 12 piber.

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer. Prøv os for 0,- i 14 dage.

Bliv prøvemedlem