Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Maria Brus Pedersen er medlem af Zetland og har delt den med dig.

YouTube gjorde Paludan danmarkskendt. Her er, hvad der skete, da videoplatformen pludselig vendte ham ryggen

I SORTNu skal man lede efter ham her på YouTube. Platformens algoritme serverer ham ikke automatisk. Foto: Philip Davali, Ritzau Scanpix

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

Derfor skal du læse denne artikel

Op til folketingsvalget i juni promoverede YouTubes algoritme Rasmus Paludans kontroversielle videoer til et enormt publikum. Men efter en racismedom i foråret stoppede YouTube med at placere Paludan-videoer foran øjnene på de millioner af danskere, der kommer forbi YouTube på en uge– og det slog bunden ud af Paludans seertal. Her er baggrunden for, at politikerens storhedstid som YouTube-fænomen er ovre.

Måske du har bemærket det: Der er stille omkring Rasmus Paludan. Selv da partilederen for Stram Kurs tidligere denne måned genbesøgte Blågårds Plads på Nørrebro, som i foråret var scene for så voldsomme uroligheder, at politiet tyede til tåregas, var der stille. På en video med Paludan, som partiet filmede fra pladsen og senere lagde på YouTube, kan man se, at de eneste tilskuere til demonstrationen var politiet, som ærlig talt ikke havde andet valg.

Måske stilheden om den højreradikale politiker skyldes, at folketingsvalget er overstået, og at Stram Kurs med sine 1,8 procent af stemmerne ikke kom over spærregrænsen, og pludselig var Paludan mindre interessant, både i folkets og mediernes øjne. Og mens alt det sikkert er sandt, så findes der også en anden, mere fascinerende forklaring på, hvorfor der er så stille omkring Paludan. Paradoksalt nok har det at gøre med platformen, som i første omgang introducerede Paludan til den danske befolkning: YouTube.

I august sidste år rundede Stram Kurs’ YouTube-kanal sin første ene million visninger på sine videoer. Det var historisk. Aldrig før havde en dansk politiker haft succes på YouTube, som på trods af at være den største streamingplatform herhjemme – større end DR, Netflix og andre – ikke har været et sted for danske politikere. Ved at filme sine politiske happenings og demonstrationer i sociale boligbyggerier fra ghettolisten, som ofte udviklede sig voldeligt i sammenstødet med beboerne, ændrede Paludan med sit videohold spillereglerne. I dag er Paludans videoer set mere end svimlende 28 millioner gange. Som en Mads har skrevet under en af videoerne:

Er egentlig ligeglad med, hvad fanden de tåber skændes om, men det er sgu egentlig meget sjovt at se på.”

Op til og under folketingsvalget blev Stram Kurs’ videoer set mellem 100.000 og over 400.000 gange om dagen ifølge analyseplatformen Socialblade. Til sammenligning så en million danskere DRs tv-livesending af Melodi Grand Prix i år, hvor Leonora kom på en 12.-plads. Men på valgdagen den 5. juni blev Paludans videovisninger ikke omsat til stemmer, og Stram Kurs led nederlag. Men med partistøtte kunne partilederen nu arbejde fuld tid, og Paludan har siden lagt hele 56 nye videoer på YouTube. Men – og det er vigtigt – til forskel fra hans velmagtsdage har kun én video, en, hvor Paludan er i sommerfugleterapi hos Hella Joof” på Folkemødet, rundet 100.000 visninger.

Ser man på Stram Kurs-kanalens gennemsnitlige visninger om dagen, er det en skråt nedadgående kurve på analyseplatformen Socialblade, som har arkiveret al aktivitet på kanalen siden 2017. Fra at kunne trække et halvt Melodi Grand Prix-publikum om dagen, får Paludans videoer i dag mellem 10.000 og 40.000 visninger om dagen. Samme niveau, som da han begyndte som youtuber. Kanalens abonnementstæller går tilmed baglæns. Bunden er altså slået ud af kanalen.

Mens historien om Paludans storhed på YouTube er velkendt, er historien om hans fald – og årsagen bag – ubeskrevet. Det er ellers den måske mest spændende af de to. Det er historien om, hvordan YouTube efter anklager om at sprede had og radikalisere sine ofte unge seere med politisk ekstremt videoindhold forsøger at få kontrol over sin platform – også selv om det betyder at stække nogle af sine mest kontroversielle, mest sete og mest indbringende videoskabere.

I april blev Paludan dømt for at have udtalt sig racistisk – og for såkaldt propagandavirksomhed, da udtalelsen blev filmet og lagt på Stram Kurs’ kanal. I den nu slettede video sammenkoblede Paludan ifølge dommen de fleste negre i Sydafrika” med personer med en intelligenskvotient på 70. Paludan ankede dommen på 14 dages fængsel, men Østre Landsret stadfæstede den i juli. Omkring den periode forsvandt Paludan fra YouTube.

Hans kanal blev ikke lukket – den var stadig oppe og aktiv, men videoerne, Paludan lagde op, var ikke som tidligere at finde på hverken YouTubes startside eller Hot lige nu’-listen, hvor hans videoer før havde været præsenteret side om side med musikvideoer og andet populært indhold. Ikke engang når jeg så videoer om indvandring, integration og politik generelt, blev jeg anbefalet at se en video fra Stram Kurs som den næste. Medmindre man i dag opsøger Paludans kanal eller abonnerer på den, er videoerne ude af syne.

Forklaringen er algoritmen bag YouTube. Over 7o procent af alt, vi ser på YouTube, er videoer, den har udvalgt for os ud fra en række parametre som antal visninger og kommentarer. Da over to milliarder mennesker ser YouTube på en måned, har algoritmen kolossal magt over, hvor så meget af klodens kollektive opmærksomhed rettes hen. I lang tid var det kilden til Rasmus Paludans videobårne succes og bidrog til stemningen af, at her var en politisk leder, som kunne få danskerne til skærmen, selv de unge og endda op til et folketingsvalg. Men hvad mange missede, var, at det var YouTube, der rettede vores opmærksomhed på Paludan. Jeg har også data til at understøtte det. I sensommeren 2018 sendte Rasmus Paludan mig statistikken bag Stram Kurs’ seersucces. Dengang ville jeg vide, om det var os, der opsøgte Paludans videoer, eller – som jeg antog – YouTubes algoritme, der plantede hans videoer i millioner af danskeres YouTube-feeds. Min antagelse holdt: Kun 14 procent af visningerne kom fra brugere, der selv havde søgt på videoerne. Over 60 procent af visningerne kom fra YouTubes se næste video’-algoritme samt fra abonnementsfeedet og YouTubes startside, som sammensættes algoritmisk. Men i dag er YouTubes algoritme altså gået fra at være politikerens største hypeman til ikke engang at ænse ham.

Så hvad var der sket? Min tese var, at racismedommen mod Paludan havde resulteret i, at YouTube havde givet ham og hans kanal en kold skulder ved at ændre på hans placering i algoritmen. Fordi Paludan var så begunstiget af YouTubes algoritme, var politikeren samtidig ekstremt afhængig af algoritmen – og dermed også sårbar for enhver restriktion fra YouTubes side. Efter at have fremlagt min tese for YouTubes ansvarlige herhjemme, Google Danmark, modtog jeg dette skriftlige svar:

Hvis en YouTube-skabers opførsel – på eller uden for platformen – er til skade for brugere, fællesskabet eller ansatte, forbeholder YouTube sig retten til at reagere. Denne respons varierer alt efter alvorsgraden af handlingerne og spænder fra suspendering af skaberens privilegier til lukning af kontoen.”

Så her er, hvad vi kan se, at der er sket med Rasmus Paludan og Stram Kurs på YouTube: Paludan har ikke fået lukket sin konto. Han havde fået suspenderet sin kontos privilegier. Hvilket på YouTube vil sige, at man ikke længere har algoritmen i ryggen, når man deler videoer. Og uden algoritmens velsignelse kan Paludan i dag kun nå en brøkdel af sit gamle publikum.

Men algoritmens gunst er ikke det eneste privilegie, Paludan har mistet. Politikeren kan heller ikke længere tjene penge på YouTube. Han er blevet demonetized, som det hedder, og det er et af YouTubes mest benyttede redskaber i sin verdensomspændende kamp for at få styr på sin platform. At blive demonetized betyder, at der ikke vises annoncer inden og mellem ens videoer, hvilket der ikke længere gør på Paludans videoer. Når man bliver demonetized kan man heller ikke modtage pengedonationer fra seere, når man livestreamer på YouTube – hvilket heller ikke er en mulighed, når Paludan livestreamer.

Man skal forstå, at YouTube tjener alle sine penge på videoannoncer. En del af Googles årlige omsætning på 900 milliarder kroner kommer fra YouTube. Så tech-gigantens største skræk er, at annoncører trækker sig af frygt for, at deres dyrebare brand bliver vist inden en eller anden fæl video. Et eksempel: Tidligere i år dokumenterede jeg, at annoncer fra Coop Danmark, YouSee og Spies Rejser blev vist mellem videoer af letpåklædte mindreårige piger, som blev set af et internationalt netværk af pædofile, der holdt til på YouTube. Vi har med øjeblikkelig virkning stoppet vores annoncering på YouTube, da vi ikke ønsker vores annoncer afspillet i forbindelse med disse videoer,” skrev YouSee efter afsløringen.

Det er dét, YouTube ikke ønsker sker. Omvendt ønsker YouTube ikke at begynde at blokere stribevis af kanaler for en overtrædelse af retningslinjerne. Det ville være en kamp, YouTube ville tabe, da der bliver uploadet over 500 timers video hvert minut. YouTube vil selvfølgelig ikke sige, man reelt ikke har fuld kontrol over, hvad der florerer. Så i stedet har man i forbindelse med de seneste internationale skandaler stået fast på, at YouTube skal være for alle.

En forpligtelse til åbenhed er ikke let,” sagde YouTubes øverste chef, den 51-årige amerikaner Susan Wojcicki, i sidste uge ifølge The Guardian. Det var i forbindelse med en stramning af, hvad YouTubes algoritme anbefaler af såkaldt borderline-indhold, altså videoer, som ikke strider mod YouTubes retningslinjer, men ikke behøver at spredes maskinelt med algoritmen. Paludans videoer eksempelvis. Hun fortsatte:

Det betyder undertiden at tillade indhold, der er uden for mainstream, kontroversielt eller endda stødende. Men jeg tror, at det at høre en bred vifte af holdninger i sidste ende gør os til et stærkere og mere informeret samfund, selv om vi er uenige i nogle af disse synspunkter.

Derfor er Rasmus Paludan heller ikke fjernet, selv om YouTube har fjernet flere af hans videoer. I stedet har han mistet privilegiet ved at tjene penge på at være youtuber.

Men hvor mange penge egentlig? Analyseplatformen Socialblade anslår, at Paludan på sin mest populære video, et voldsomt skænderi i Vollsmose, som har over en million visninger, kunne have tjent mellem 3.500 og 28.000 kroner. Knap 20 af hans videoer har mellem 200.000 og 700.000 visninger. Resten af kanalens over 600 videoer har under 200.000 visninger, men alene på grund af den volumen, Stram Kurs’ videohold spytter ud, ville det løbe op i en stor sum. Paludan er altså ikke bare overladt til sig selv på YouTube, efter at han ikke længere bliver trukket frem i forreste række af algoritmen, han har også mistet en mulig indkomst til partiet. Det ligner, at Rasmus Paludans tid som youtuber er ovre, og dermed er platformen, som var nøglen til megen opmærksomheden omkring Stram Kurs i foråret, forsvundet. Der er stille nu.

Ved du, hvorfor Zetland findes?

Vi følger otte enkle principper, der hjælper med at skabe plads til fordybelse og omtanke i en verden, der mangler præcis dét.

– Lea Korsgaard, medstifter og chefredaktør

Vis mig Zetlands principper

I dag læser vores medlemmer: