Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Emily Salomon er medlem af Zetland og har delt den med dig.

“Idealet er en sexet Disney-pige-ræv.” Hvordan et socialt medie ensrettede vores idé om skønhed og gjorde læbefillers til en ny normal

FILTERLivet imiterer kunsten i højere grad, end kunsten imiterer livet, skrev Oscar Wilde i 1891. Det var længe før nogen vidste, hvordan Photoshop, Facetune og Instagram-filtre en dag ville forme den indsigt. Og vores ansigter. Illustration: Maria Hergueta for Zetland

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

Derfor skal du læse denne artikel

I årevis har folk i skønhedsindustrien peget på, at Instagrams filter-æstetik fremavler og favoriserer et stereotypt kvindeansigt, der med tiden har fået alle platformens mest populære brugere til at ligne hinanden. I samme periode er plastikkirurgi gået fra at være både dyrt og risikabelt til at omfatte enkle og relativt ufarlige indgreb med filler og botox, der kan ordnes i en frokostpause. Tilsammen har de to teknologier flettet sig sammen i et lukrativt kredsløb, som helt konkret ændrer på normalen for, hvad et menneskeansigt er.

En eftermiddag i februar står jeg i en opgang i Indre København og tager min iPhone frem. Jeg åbner Instagram, vender kameraet mod mig selv og swiper forbi et filter, der putter mig ind i en pandas krop, og et, der giver mig en krone af avocadoer, indtil jeg lander på et, som giver mig en slags ansigtsmaske af diamanter. Filteret gør også mine læber fyldigere, min næse smallere, mine kindben højere, min hage spidsere, mine øjne større, og min hud så umenneskeligt glat og strålende, at jeg ligner mig, hvis jeg var den direkte efterkommer af Kim Kardashian og et juletræ.

Jeg går forbi et advokatfirma, en masse psykologer og en diætist, før jeg finder døren til klinikken. Indenfor bliver jeg mødt af designermøbler, store stearinlys og en blød bossanova-stemme, der synger You Are the Sunshine of My Life. På væggene hænger der lysskilte i guldrammer. Skintastic 12.000,-”, står der på et af dem. Face It 13.500,-” og Rewind & Recover 20.000,-” på to andre.

Midt i rummet står en enorm marmordisk og en receptionist, som har helt gråt hår og nul rynker i panden. Hun placerer mig i en blå velourstol i venteværelset og giver mig et stykke papir med en masse bokse, jeg skal udfylde: Har jeg allergi/epilepsi/herpes? Er jeg gravid/testet positiv for hiv/okay med, at de bruger billeder af mig til markedsføring? Hvilke af 34 behandlinger, der hedder ting som Intracel og Mesoestetic Cosmelan, er jeg interesseret i? Og i hvilken del af min krop (øreflip? næsefurer?), herunder dele af min krop, som jeg ikke kender til (marionetlinjer?).

Jeg kigger på de andre i venteværelset. Der er en mand i fodboldshorts, en kvinde i hijab og en, der ligner min farmor. En efter en bliver de hentet ind af folk i hvide kitler med fejlfri hud og hjerteformede ansigter.

Jeg kigger ned på min formular og ser, at jeg skal angive, hvor jeg har hørt om det her sted. Jeg sætter kryds i boksen yderst til højre: Instagram”.

Konsultationsrummet ligger for enden af en lang gang. Man kan godt fare lidt vild,” siger sygeplejersken, mens vi passerer et rum, som ifølge skiltet bliver brugt til fedtfrysning”. Vi sætter os i hver vores designerstol ved hendes skrivebord, hvor der står en designerlampe og et lille hvidt pyntekranium og stirrer på mig. Hun forklarer mig, at vi befinder os i afdelingen, hvor alle de ikke-kirurgiske indgreb bliver lavet (sådan noget med cremer, nåle og lokalbedøvelse), mens alle kirurgiske indgreb (dem med skalpeller, bandager, sygesenge og seriøs bedøvelse) bliver foretaget et sted i nærheden, ude af syne for os. Jeg har fortabt mig fuldstændigt i hendes perlemorsskinnende lillebitte hjertespids af en hage, da hun siger: Nå, hvad kan jeg hjælpe dig med?” Jeg kigger op og får fremstammet noget med, at jeg gerne vil ligne den filter-smukke version af mig selv, som jeg for ti minutter siden frembragte på min iPhone ude i opgangen. Hun nikker og siger ting som mere frisk, mere feminin”, og jeg nikker, tager min telefon frem og spørger, om hun vil se billedet, men hun ryster på hovedet og siger: Jeg ved, hvad du mener.”

I 2016 interviewede skønhedsjournalisten Crystal Martin fra The New York Times en masse makeup-artister, der fortalte om opblomstringen af et nyt skønhedsideal. Artiklen handlede om, hvordan deres branche var under pres fra en ny gruppe influencere og kendisser, der havde konverteret deres hundredtusindvis af følgere på sociale medier til partnerskaber med kosmetikgiganter som Maybelline. Makeup-artisterne var bekymrede for, at Instagram makeup var i gang med at slå deres profession ihjel. Men deres bekymring hang sammen med noget langt større end det. Fælles for alle dem med de mange følgere var ikke bare en bestemt måde at lægge makeup på. Det var ansigtet nedenunder.

Det er som at se på en flok kloner,” sagde makeup-artisten Kevin James Bennett. De er alle sammen botoxed, filled og opererede for at ligne Kim [Kardashian]. Jeg elsker, hvordan de alle sammen siger Bare vær dig selv”, når de alle sammen ser ens ud,” sagde han om det ansigt, der på science fiction-agtig facon så ud til at brede sig fra influencer til influencer. Et ansigt, der havde fået navnet Instagram Face’.

Hvad er Instagram Face?” spurgte New York Post året efter i en artikel. Siden da har både journalister, makeup-artister, plastikkirurger og alle mulige andre forsøgt at besvare det spørgsmål. En etnisk tvetydig engel” og en cyborg-agtig version af Kim Kardashian” lyder nogle af beskrivelserne. Eller som den danske plastikkirurg Marie Louise von Sperling kalder det: en sexet Disney-pige-ræv”.

Udgangspunktet er et klassisk, smukt og universelt appellerende ansigt. Men trækkene er ligesom forvrængede, så de bliver lidt tegneserieagtige og … uvirkelige,” siger hun. Kindbenene er hævet lidt ekstra, hagen er ekstra lille, næsen er ekstra lige, og øjnene er ekstra store og katteagtige,” siger hun.

De fleste, der har beskrevet fænomenet, lader til at være enige om én ting:

Kim Kardashian West, realitymegastjerne og gift med musikeren Kanye West, spiller en central rolle for at forstå, hvad det hele går ud på. I en artikel i The New Yorker med titlen Instagram-ansigtets tidsalder døbte en makeup-artist hende patient zero. Men Instagram-ansigtet er ikke Kim Kardashians ansigt. Instagram Face tilhører ikke et menneske. Men hvis du er en af de en milliard mennesker i verden, der har en aktiv profil på Instagram, så ser du det hele tiden.

ANSIGTETKim Kardashian er blevet betegnet som Instagram-ansigtets ‘patient zero’. Det er hende til venstre. Til højre ses den danske influencer Irina Olsen, der har 213.000 følgere på Instagram og åbent har fortalt, at hun har fået filler og botox.

Sidste gang jeg tog og uploadede et billede af mig selv, var i 2014. Så når jeg står og lægger 3D-filtre på mit ansigt en regnvejrsonsdag ude foran en klinik, hvor folk betaler titusindvis af kroner for at få deres ansigt penetreret af nåle, handler det ikke om, at jeg har brug for at spytte optimale selvportrætter ud i cyberspace. Det er et forsøg på at forstå, hvorfor den teknologi, der har givet os alle sammen en stemme, samtidig får os til at reproducere det samme ansigt. Det handler om, hvordan livet imiterer kunsten i højere grad, end kunsten imiterer livet, som Oscar Wilde skrev i 1891, længe før nogen vidste, hvordan Photoshop, Facetune og Instagram-filtre en dag ville forme den indsigt. Og det handler om, at markedet har flyttet sig fra den fysiske verden over i min telefon og ind i mit spejl, hvorfra det fortæller mig, at mit ansigt er en aktie.

Den dårlige nyhed: Jeg lever i en verden, hvor kvinders ungdommelige skønhed er en aktie, som hele tiden taber værdi. Den gode nyhed: Hvis jeg køber ind i et accelererende kredsløb af forskellige industriers teknologiske fremskridt, kan den aktie, måske, blive en holdbar forretning alligevel.

Bonusinfo. I Danmark bruger 42 procent af os, ifølge Slots- og Kulturstyrelsens tal, Instagram. For unge mellem 16 og 24 år er det tre fjerdedele, der har brugt Instagram.

Det er ti år siden, at den dengang 27-årige softwareudvikler Kevin Systrom sad i San Francisco og byggede en app, hvor man kunne dele billeder med sine venner. To måneder efter lanceringen var der en million mennesker, der havde downloadet det lille nostalgiske polaroidkamera-logo til deres iPhone. I 2012 købte Mark Zuckerberg Instagram for en milliard dollars, i hvad der siden skulle blive betegnet som et af Facebooks mest lukrative forretningsben og en af de bedste handler i tech nogensinde.

Instagram’ er en sammentrækning af instant camera og telegram. Kevin Systrom ville have, at navnet skulle være nævnt at udtale, nemt at stave til og afspejle, at det nu var en øjeblikkelig handling at registrere, indfange og dele de oplevelser, der med tiden blev en voksende mosaik. En generations kollektive og ultra-demokratiske moodboard af alt, hvad der er smukt på en iPhone-skærm. I modsætning til Facebook, som var i gang med at udvikle sig til en skrammelkasse for kattevideoer, akavede familieportrætter og din onkels usammenhængende politiske svadaer, tilbød Instagram sin helt egen stramt kuraterede kvadratiske boheme-æstetik komplet med et lille udvalg af farvekorrigerende og stemningsfyldte filtre til at hjælpe håbløs lyssætning og hverdagsmotiver på vej. Målet var at få sit motiv til at skille sig ud i et uendeligt scroll igennem gule kornmarker, refleksioner i vandpytter eller to kopper kakao, som i december 2012 var mit allerførste post på Instagram (to likes).

I begyndelsen kunne man næsten komme til at overse, at Instagram – ligesom de fleste af de ting, der er sat i verden til at tjene penge – er designet til at være hierarkisk og vanedannende. Instagram blev hyldet som en demokratisk revolution, et opgør med mode- og skønhedsindustriens monopol på at definere skønhed. Den nye generation af alt-i-en-model/fotograf/art director/sælger var ikke længere isoleret til magasinforsiderne i kiosken. Den professionelle instagrammer blandede sig med vores veninder i et feed fuldt af kakao og studenterfester og Roskilde Festival-minder indfanget cirka 100 kilometer fra Orange Scene. Den professionelle instagrammer var vores veninde eller vores venindes veninde, og den eneste forskel på hende og os var, at hun havde forstået, at et smukt menneskeansigt er et meget bedre motiv end en kop kakao. Hun lagde et filter hen over sine billeder i Snapchat, der var blevet lanceret otte måneder efter Instagram, og som med sin filterfunktion på fem sekunder kunne scanne ethvert ansigt og gøre det ti procent mere attraktivt. Hun redigerede sit ansigt med Facetune, som blev tilgængeligt i 2013 og tilbød hende et mere avanceret retoucheringsværktøj (og et mere diskret resultat). I 2017 jublede hun over, at Instagram, der nu var ejet af Facebook, lancerede sine egne filtre, så hun ikke længere behøvede Snapchat. Og det hele foregik så langsomt og gradvist, at vi, hendes følgere, ikke opdagede, at hun ikke længere lignede vores veninde eller vores venindes veninde. Og at intet af det, hun postede, var instant. Hvis vi opdagede det, var vi ligeglade. Vi stoppede op, likede og scrollede videre.

Sammen hjalp vi Instagram med at blive omdrejningspunktet for en ny milliardforretning: influencerindustrien, hvor hende øverst i hierarkiet blev det nye brand, der hjalp de gamle brands til at få fat i alle os andre.

Samme år som Facebook købte Instagram, sad en 19-årig kvinde på sit værelse i Frederikshavn og lavede sit første post på Instagram. På selfien, som er taget helt tæt på, kniber hun øjnene let sammen under det mørke pandehår. I teksten under billedet skriver hun på engelsk, at hun er på vej i biografen med sin søster for at se teen-vampyrfilmen Twilight. Hun skrev på engelsk med en vag idé om et ansigtsløst publikum uden for landets grænser, for det var længe inden, hun vidste, at hun en dag ville kunne få penge for at rejse til Dubai, Marokko og Monaco og tage billeder af sig selv foran en privat helikopter. I 2012 var polaroidkamera-appen helt ny for Camilla Frederikke Søndergaard Christensen, men det var tanken om at dele sit liv og sit billede på sociale medier ikke. Gennem et par år havde hun haft sin egen YouTube-kanal, hvor følgerskaren stille og roligt voksede til flere tusind, der kommenterede og likede hendes look. Som et barn, der ofte havde følt sig mærkeligt og udenfor (“en rød læbestift vakte enormt meget opmærksomhed i Frederikshavn”), oplevede hun for første gang at være en del af et stort fællesskab, der delte og forstod hendes interesser. I 2015 gik en af hendes makeupvideoer viralt, og i løbet af få dage voksede hendes følgerskare fra 40.000 til 100.000. Det var, siger hun, pretty insane. Mode- og makeupvirksomheder begyndte at sende gratis produkter til Camilla Frederikke, som de ville have hende til at vise på sine kanaler. Og da hun fik en manager, der forklarede hende, at det, hun lavede, var reklame, og at reklamer heller ikke kommer gratis i fjernsynet, begyndte hun at kunne se en god forretning.

Bonusinfo. Ifølge amerikanske bigcommerce.com er Instagram i 2020 fortsat den vigtigste sociale platform for influencermarketing, ligesom deres opgørelser viser, at markedet endnu ikke har nået sit mætningspunkt.

I Camilla Frederikkes lejlighed i København ligger der en stor bunke Costume og ELLE på kommoden. De fleste er seks-syv år gamle, og hun læser ikke i dem, men hun synes, det er hyggeligt at have dem liggende. De minder hende om dengang, hun var i gang med at opbygge sit univers på Instagram. Dengang bladrede hun i dem for at få inspiration til, hvordan mixet mellem tøj, sko og skønhed i hendes feed skulle se ud. Mit feed er et moodboard over mit liv,” siger hun. I dag, som 27-årig, har hun næsten lige så mange følgere som modebladene, og de fleste af hendes posts får 10-20-30 gange flere likes end et gennemsnitligt post fra et af de førende blade.

Når Camilla Frederikke lægger billeder op på sin profil, hvor hun er i Dubai eller poserer ved siden af en privat helikopter i Monaco, er der nogen, der har betalt for det. Hun er også ambassadør for forskellige virksomheder. Det betyder, at hun repræsenterer dem over en længere periode – som da hun sidste år var såkaldt muse for det amerikanske hårplejemærke Redken – og det er der, de største pengesummer er.

De posts på hendes Instagram, der får flest likes, er billeder af hendes ansigt helt tæt på med flot makeup og perfekt hud. Sådan noget som det her,” siger hun og klikker et billede frem (3.231 likes), der er markeret som annonce” og til forveksling ligner en makeupreklame fra de magasiner, der ligger på kommoden, det vil altid få ret gode likes.” Til sammenligning fik en annonce på Costumes Instagram, hvor skønhedsredaktøren løfter sløret” for sin skønhedsrutine, for nylig 81 likes. De posts, der får færrest likes, er dem, hun kalder fyldebilleder”. Det kan være et billede af en Céline-butik i Paris, hun køber tøj i (1.500 likes). Eller en kop kaffe i sollys på et marmorbord (1.180 likes). Det er et flot æstetisk billede,” siger hun men det er ikke det, folk kommer for at se. De er der for at se mig.”

LIKESEksemplet, som Camilla Frederikke finder frem på sin Instagram for at vise, hvad der virker. Siden da er der tikket flere likes ind.

På stuebordet ligger der bunkevis af makeup, kameraer, udstyr til lyssætning og en computer. Det er her fra sin treværelseslejlighed i København, at hun laver og redigerer mange af sine posts og stories i Instagram. Når det skal gå hurtigt, bruger hun Facetune. Men oftest sidder hun ved sin computer og redigerer i Photoshop, ligesom en magasinlayouter ville gøre det. Folk siger nogle gange: Du tager jo bare et billede. Nej, jeg tager ikke bare et billede,” siger hun. Der er et brand, der har forventninger til det billede. Hvis jeg ikke lever op til dem, hvis jeg ikke ser pæn nok ud, så bliver det ikke godkendt.”

Og hvis det ikke bliver godkendt?” spørger jeg.

Så ved jeg, der er 100 andre, der er klar til at tage min plads. Du er inde den ene dag, ude den næste. Det er det, der er spændende. Og pisseskræmmende.”

Når Camilla Frederikke filmer sig selv til en story på Instagram, bruger hun oftest et filter. Og da Instagram lancerede sine filtre i 2017, var det banebrydende for mig”, siger hun. Jeg kunne faktisk lave stories, uden at jeg selv havde makeup på. Jeg behøvede ikke engang gøre mig pæn for at se pæn ud på Instagram. Hvis jeg nu har en doven søndag uden makeup, så lægger jeg bare et beauty-filter på. Og så kan jeg stadig være den bedste udgave af mig selv.”

Sidste år gik Instagram skridtet videre og gjorde det muligt for enhver at bygge deres egne AR-ansigtsfiltre og effekter, og siden da har udvalget virket nærmest uendeligt.

Nogle gange vil Camilla Frederikke gerne have fregner, andre gange giver hun sig selv en blå eyeliner. Sommetider poster hun billeder af sig selv på Instagram med et SvampeBob Firkant- eller Pokémon-filter. Men som regel vil hun bare gerne gøre sin hud glattere og sine bedste træk lidt bedre.

Sommetider bliver et nyt Instagram-filter en viral historie i sig selv, fordi Instagram med vilje gør det svært at få fat i. Sådan var det med Louis Vuitton-filteret, der tegnede modegigantens ikoniske LV-logo overalt i brugerens ansigt.

Jeg elsker, når der kommer de der unikke filtre, som kun nogen har,” siger Camilla Frederikke. Dengang Kylie-filteret kom, var jeg bare sådan … life.”

Sidste år skrev det amerikanske erhvervsmagasin Forbes historien om en 21-årig forretningskvinde, der nu var den yngste nogensinde til at skabe sin egen milliardformue i dollars. Dermed overhalede hun Mark Zuckerberg, der først fik den titel i en alder af 23 år. Hendes 164 millioner følgere gør hende til den femtestørste personlige profil på Instagram, og dermed har Kylie Jenner overhalet sin storesøster Kim, der indtager sjettepladsen. Kylie Jenner blev som tiårig kendt for sin medvirken i realityserien om hendes familie, Keeping Up with the Kardashians. Dengang stod hun for det meste i skyggen af sine ældre søstre Kim, Kourtney, Khloé, Kendall og sine forældre Kris og Bruce Jenner.

Men i årene efter begyndte der at dukke billeder op, hvor Kylie pludselig så anderledes ud. Diskussionen på internettet handlede især om, hvad der var sket med hendes læber. Camilla Frederikke sad foran sin computer i Frederikshavn og fulgte med.

Jeg sad og tænkte: Jamen, hun havde jo læber ligesom mig. Og nu har hun … dem der? Hvordan har hun gjort det? Hun sagde, at det var flydende læbestift og lipliner og blablabla. Og så prøvede jeg det selv,” husker hun, og så tænkte jeg: Ej, det er det ikke.”

Mens det meste af internettet var overbevist om, at Kylie Jenner havde fået læbeforstørrende injektioner med filler, fastholdt realitystjernen, at det bare var makeup, og at med de rigtige produkter og teknikker kunne vi alle sammen se sådan ud. I 2015 lancerede hun sit eget makeupmærke, Kylie Cosmetics, som hun senere solgte størstedelen af for fire milliarder kroner til den amerikanske kosmetikvirksomhed Coty. I mellemtiden havde hun indrømmet, at hun fik filler i sine læber efter at have kysset med en dreng, der bagefter sagde, at hendes læber var små, og at han derfor regnede med, at hun var en dårlig kysser. Men det gjorde ikke efterspørgslen efter hendes produkter mindre.

FORVANDLINGInstagram-profilen Celebface er en af mange kontoer, der er dedikeret til at afsløre kendte menneskers (angivelige) kosmetiske indgreb. Her Kylie Jenners transformation.

Da de første læbestifter fra Kylie Cosmetics kom til salg på internettet, havde Camilla Frederikke siddet klar i timevis foran skærmen hjemme i Frederikshavn med sit kreditkort i hånden. Senere lavede hun en video til sine YouTube-følgere, hvor hun unboxedeog testede de læbestifter, hun havde købt. Hun fortalte også, at hun ikke havde fået fat i alle farverne, som det var planen, men undervejs var hjemmesiden crashet, og to minutter efter var alle de populære farver” udsolgt.

Når hun postede billeder på Instagram, tegnede hun altid sine læber op med lipliner og læbestift. Til sidst følte jeg mig usikker, når jeg gik ud uden at overtegne mine læber. Det var rigtig flot på billeder, så jeg var blevet vant til at se det look. Men i virkeligheden gik jeg rundt og følte mig som en omvandrende cirkusklovn, for når man kom helt tæt på, kunne folk jo godt se, at det var fake,” siger hun.

Da Camilla Frederikke en dag fortalte sine forældre, at hun ville have lavet sine læber større, kunne de ikke forstå det. Men jeg gad bare ikke gå rundt og være ked af det over mig selv. Og når jeg gik ud og ikke havde store læber, følte jeg mig ikke som mig,” siger hun.

For 80.000 mennesker er Instagram deres førstehåndsindtryk af mig. Jeg har ikke lyst til at skuffe nogen. Og jeg har heller ikke lyst til at skuffe mig selv.”

Det er cirka fem år siden, at plastikkirurgen Marie Louise von Sperling første gang havde en patient, der efterspurgte et Instagram-ansigt’ – eller det, hun kalder filter-looket’.

Det var samtidig med, at Kylie fik lavet sin læbeforstørrelse,” husker hun. Hendes proportioner er jo virkelig flot lavet. Hun er lidt tegneserie, men ikke karikeret. Ligesom Kim har hun bevaret en flot balance. Man kan se, der er sket noget, men ikke præcis, hvad der er sket. Og man kan ikke se, hvor ekstremt mange indgreb hun har fået lavet. For hun er lavet, men det er godt lavet.”

Det ungdommelige, symmetriske kvindeansigt med høje kindben, fyldige læber og store øjne er ikke nogen ny opfindelse. Og langt hen ad vejen bygger Instagram-ansigtet’ på et klassisk ideal, der, vil nogen indvende, til en vis grad handler om basal stenalderbiologi. Men,” siger Marie Louise von Sperling, det nye er, at den kulturelle påvirkning er massiv. Kvinder, der vokser op med Instagram, bliver fortalt til i billeder nonstop.”

Det amerikanske medicinske tidsskrift Journal of the American Medical Association (JAMA) udgav for halvandet år siden en artikel, der undersøgte sammenhængen mellem brugen af sociale medier, ansigtsfiltre og kosmetiske indgreb. Studiet pegede på, at de der bruger filtrene, i højere grad end andre overvejer at få foretaget permanente og semipermanente indgreb. Vi optager lidt af det hele hele tiden,” siger Marie Louise von Sperling. Og når du har set noget nok gange, så tænker du, at det er den nye normal. Og til sidst står du foran spejlet og tænker: Er mine læber også for små?”

Før Marie Louise von Sperling begyndte at læse medicin på Københavns Universitet, gik hun på kunstskole. Hun elskede at male, men hun ville også gerne være læge. Første gang, hun førte en skalpel, var, da hun som medicinstuderende havde et ophold på Rigshospitalets mave-tarm-kirurgiske afdeling. Nogle år efter fandt hun ud af, at der fandtes et felt, hvor hun kunne kombinere sine interesser: plastikkirurgi. Dengang var det stadig dyrt, permanent og mere risikabelt at få lavet brystforstørrelser og ansigtsløft, og kunderne var færre, rigere og ældre.

I dag er Marie Louise von Sperling plastikkirurgisk overlæge hos AK Nygart (dem med bryster på bussen-reklamerne), men de laver i dag næsten lige så ofte ikke-kirurgiske, også kaldet non-invasive, indgreb. Det kan være med botox, der bruges til at udglatte rynker – men for eksempel også til at løfte øjenbryn – eller med filler, som, blandt andet, kan bruges til at minimere rynker, give mere fyldige læber, give mere fremtrædende kindben eller ændre formen på en hage, en næse eller en kæbelinje. Fælles for den type indgreb er, at de er billigere (en læbeforstørrelse med 1 milliliter filler kan fås for et par tusind kroner), hurtigere (det kan ordnes i en frokostpause) og ikke-permanente (kroppen nedbryder selv produkterne over en periode på cirka tre måneder til et år).

Bonusinfo. Sidste uge skrev den danske influencer Fie Laursen i et post på Instagram, at det var en fejl, at hun brugte sin platform til at lave reklame og dele rabatkuponer i forbindelse med sine meget omtalte plastikoperationer.

Fælles for de kvinder, der dukker op hos AK Nygart med billeder af sig selv, hvor der er lagt et Instagram- eller Snapchat-filter hen over, er, at de er unge. Fra 18 – som i Danmark er grænsen for, hvornår man må få lavet kosmetiske indgreb – og op til 30 år. Og det bekymrer Marie Louise von Sperling. Pigerne tror, de er billederne i en telefon, når de er virkelige mennesker på den her jord,” siger hun.

Flere gange har hun måttet sige nej til at udføre de indgreb, hendes kunde ville have.

Jeg havde en ung kvinde på 27-28 år, som bad mig om et kirurgisk ansigtsløft. For hendes ansigt var jo løftet på billeder. Kinderne var superskarpe. Men sådan skal et ansigt ikke se ud i virkeligheden,” siger hun. De siger: På det her ser jeg godt ud. Få mig til at se sådan ud.’ Og så siger jeg: Jamen, du har filter på.’ Når jeg så giver dem et spejl og konfronterer dem med det, der er i virkeligheden, vender de nærmest ansigtet væk.”

Når Marie Louise von Sperling skal fortælle, hvem der har mest gavn af botox og filler, bruger hun konsekvent udtrykket den gode kandidat’. Groft sagt er du den gode kandidat’, hvis du er relativt ung og smuk i forvejen, og du er interesseret i at se yngre og smukkere ud. I hvert fald hvis du ikke vil have Kardashian-effekten’, hvor ingen rigtig kan sætte fingeren på, hvad du har fået lavet, siger Marie Louise von Sperling.

KARDASHIAN-EFFEKTEN"Welcome to reality", skriver Celebface i sin bio på Instagram. Her forsøger kontoen, der har 1,3 millioner følgere, at vise os Kim Kardashians udvikling før og efter kosmetiske indgreb – og i virkeligheden kontra, hvordan hun fremstiller sig selv på Instagram.

Et rigtig godt resultat med filler og botox kræver, at du har nogle gode grundtræk, og din hud må heller ikke være for løs. Ellers skal vi over i noget regulær kirurgi,” siger Marie Louise von Sperling og nævner det kirurgiske ansigtsløft, hvor man skærer hud væk, som et eksempel.

Der er også en anden væsentlig forskel på hendes unge og ældre kunder, nævner hun.

En karrierekvinde på 47 går ikke rundt og siger, hvad hun har fået lavet. Teenagerne er stolte af det. De bruger det ord. Stolt’. De deler det gerne på deres sociale medier,” siger hun med henvisning til de professionelle instagrammere, der laver shout-outs, reklamer og konkurrencer på Instagram med deres nye Instagram-ansigt.

For nogle uger siden dukkede der en video op i mit Facebook-feed. Det var en reklame for den kosmetiske klinik CeriX, der havde et godt tilbud til mig. I videoen står Camilla Frederikke i klinikken og fortæller, at hun lige har fået filler i sine læber. Mens hun fortæller, at hun er stolt af at være ambassadør for CeriX, ser vi, at hun tager et billede af sig selv med et Instagram-filter, der gør, at hun giver sine nylavede læber en anden farve. Videoen kørte som en kampagne i forbindelse med Valentine’s Day, hvor jeg kunne spare 500 kroner på klinikkens Signature Heartlips.

I videoen fortæller Camilla Frederikke, at hun får mange kommentarer på sine læber, og at de fleste synes, de ser meget naturlige ud. Jeg er forfængelig helt ud til fingerspidserne,” siger hun. For mig er det velvære. For mig handler det om at have det godt i sig selv og i sin egen krop. Vi har kun ét liv. Hvorfor ikke gøre det bedste, vi overhovedet kan for os selv?”

FILLERI videoen viser Camilla Frederikke sine følgere, hvordan det foregår, når hun får lavet sine læber større.

Camilla Frederikke fortæller mig, at hun var virkelig nervøs”, da hun satte sig i stolen første gang. Jeg har selv været en af dem, der sagde, at jeg skulle i hvert fald aldrig have lavet noget, jeg skulle bare være naturlig. Jeg har også altid været virkelig bange for nåle,” siger hun. Inden jeg skulle have lavet læber første gang, pendulerede jeg mellem at tænke: Det er ikke noget for mig. Eller er det noget for mig? Jeg var totalt i konflikt med mit eget selvbillede. Hvad er det, jeg står for? Hvem er jeg?”

Da sygeplejersken tog kanylen frem og sagde, Camilla Frederikke skulle tage en dyb indånding, kunne hun næsten ikke trække vejret. Men efter den første sprøjte var jeg bare sådan: Var det bare det? Bring it.”

Siden Camilla Frederikke fik lavet læber første gang, har hun ikke gået med læbestift til hverdag. (“Lige nu har jeg kun læbepomade på. Bum”). Til gengæld begyndte hun at få flere tilbud fra firmaer, der ville have hende til at reklamere for deres læbestifter.

Jeg fik ikke lavet mine læber for business, det er enormt vigtigt for mig at sige, men det har medført gode ting for mig.” En kampagne for den internationale kosmetikgigant Max Factor var en af de ting. Dem tror jeg altså ikke, jeg havde landet, hvis jeg stadig kun havde de der små fartstriber i ansigtet.”

Nogle af hendes følgere har skrevet til hende, at hun er unaturlig, og at de ikke længere kan spejle sig” i hende. At de bare gerne vil se den upolerede Camilla Frederikke”.

Men hvis jeg en sjælden gang så lægger det op, så får det måske kun … 1.000 likes.” Nå, så var det jo ikke gerne, du gerne ville se, vel?”

I øvrigt synes hun ikke, der er forskel på, om man får lavet læber, får ordnet negle eller får farvet sit hår hos frisøren. Og når hun går ned i klinikken og får et nyt skud filler, føles det, siger hun, pissefedt”. Jeg vil ikke bytte det for noget i verden. Og så må folk kalde mig unaturlig. Så kan jeg kalde dem unaturlige for at få farvet deres hår. Det er det samme.”

Jeg spørger hende, om hun er holdt op med at bruge Instagrams ansigtsfiltre, efter hun har fået lavet læber.

Overhovedet ikke. Man får jo bare en new normal. Det her er min nye normal,” siger hun.

Når jeg står på Kongens Nytorv i København, fortæller mit Google Maps mig, at der inden for en radius af 500 meter ligger seks klinikker, der tilbyder den her slags behandlinger. Men andre ord følger koncentrationen af botox og filler også sporet af dyre smykker og skilsmisseadvokater.

Et af de steder, der dukker op på mit Google Maps, hedder Dermatology Lab og ligger i et storcenter. Nærmere bestemt i Illum på tredje sal – samme etage som legetøj og athleisure, et begreb, der opstod for cirka et årti siden og bedst kan defineres som relativt tætsiddende træningstøj, der er pænt (og ofte dyrt) nok til, at du både kan gå til yoga og på arbejde i det. Og fordi du ikke skal skifte tøj, kan du bruge din frokostpause på at få løftet dine kindben med filler.

På tredje sal i Illum er jeg nødt til at gå et par runder omkring LEGO og løbetøj og til sidst spørge en ekspedient ved børnetøjskassen, der siger henne i hjørnet” og peger over på et lyserødt skilt, der står mellem Filippa K’s soft sport’-kollektion og en meditations-mannequin i skrædderstilling. THE NATURAL LOOK står der på skiltet, og ved siden af fører fire trappetrin op i et lille funklende hjørne af marmor og guld. Indenfor genkender jeg den bløde jazz, designerlamperne, de dyre hudplejeprodukter i glasskabe og billeder af folk i badekåber, der får mig til at tænke mere på boblebad end på kanyler.

Det går hurtigt op for mig, at jo mere jeg googler, og jo flere klinikker jeg kontakter og besøger, jo flere reklamer og nyhedsmails får jeg fra kosmetiske sygeplejersker, der vil give mig rabat på botox og filler.

Fælles for alle reklamerne, som jeg får, er, at ingen af klinikkerne markedsfører sig selv med termer, der leder tankerne hen på kirurgi – billeder af cremede ansigtsmasker og produktnavne som Pick Me Up og Rewind & Recover vil gerne have mig til at føle, at det, jeg har gang i, er mere beslægtet med at gå i spa eller få en hot-stone-massage eller en hårkur hos frisøren. Det er wellness og self-care. Og det virker på mig og, forestiller jeg mig, på alle os, der ikke ser os selv som typen, der får en ansigtsløftning. Men måske er jeg typen, der … prioriterer mig selv? Forkæler mig selv? Hvem er ikke den type?

Jeg har meget fine træk”, siger den kosmetiske sygeplejerske og rækker mig et lille guldspejl. Så jeg ville ikke give dig så meget. Men 1 milliliter filler her …” Hendes finger hviler på min overlæbe. Så bevæger den sig videre til min hage: 1 milliliter her.” Med to fingre hiver hun i huden omkring mine kindben, så den løfter sig: … Og 1 milliliter her og her. Og lidt botox her.” Jeg trykker mig instinktivt længere ned i den hvide stol, jeg er blevet anbragt i, som minder mig om at være til tandlægen. Nu kører hun sin pegefinger blidt hen over min pande. Du bruger din pande meget,” bemærker hun, og jeg bemærker, at hun overhovedet ikke bruger sin. Selv inden for få centimeters afstand fremstår den glat og skinnende som en glaskugle. Måske,” siger hun og bevæger fingrene ned ad mit ansigt, ville jeg også give dig lidt filler i kæben.”

Jeg giver hende det lille guldspejl tilbage, mens jeg i en tilstand af mild panik begynder at planlægge min flugt. Hvordan lyder det?” spørger sygeplejersken, og jeg hopper nærmest ud af stolen, mens jeg mumler noget om, at det skal jeg lige tænke over. Gud, ja,” siger hun og fortæller mig om de 48 timers betænkningstid, der er lovpligtig i Danmark, inden man kan få foretaget kosmetiske indgreb. Og hvis jeg skal have botox, skal jeg også til en konsultation med en af klinikkens læger. Men han vil også sige ja,” forsikrer sygeplejersken mig, du er en rigtig god kandidat.”

Jeg spørger hende, hvor tit jeg, rent hypotetisk, ville skulle komme for at holde effekten ved lige. Cirka hvert halve år for filler og hver tredje måned for botox, lyder svaret.

Når du begynder at komme her, er det ligesom at gå til frisøren. Vi får en relation. Vi tager billeder. Med tiden finder vi ud af, hvad du kan lide, og hvad du ikke kan lide.”

Er det ikke lidt … tidligt at gå i gang?” spørger jeg. Hun kigger på sin computer, hvor hun kan se, at jeg er 29. Jeg har 18-årige, der får lavet læber,” siger hun. Hun fortæller, at der er rigtig mange, der kommer lige omkring de 30. Vores generation er mere oplyste end de ældre, siger hun. Så vi er mere opmærksomme på at tage vare på os selv”. Jeg spørger, hvor gammel hun er. 34.” Hun fortæller, at hun har prøvet alle klinikkens behandlinger bortset fra én. Når man arbejder med det, skal man prøve det,” siger hun, men du skal slet ikke have så meget som mig.” I øvrigt vil botox forebygge, at mine linjer i panden bliver dybere, fordi det forhindrer, at jeg bruger min pande så meget”. Og hvis jeg ikke vil have den helt glat, siger hun, så gør vi ikke det. Men det tror jeg gerne, du vil.”

I oktober sidste år annoncerede Instagram, at platformen ville fjerne alle effekter associeret med plastikkirurgi”. Populære filtre med navne som Plastica og Fix Me, som var skabt af brugerne selv, er nu forsvundet. Det var en del af en indsats, hvor Instagram med den tidligere Facebook-chef Adam Mosseri i spidsen vil prioritere well-being fokusområder” og bekæmpe problematisk brug og ensomhed”. Det er også ham, som er i gang med, hvad der muligvis bliver den største ændring i appens historie. I hvad der internt refereres til som Projekt Daisy, siger han, at han vil gøre den kvantificerbare anerkendelse i form at små hjerter usynlig for alle andre end den, der poster. Han vil fjerne likes. Problemet er bare, at han endnu ikke rigtig ved hvordan, for han vil bare ikke pisse nogen af”.

Måske er det af samme grund, at alle de ansigtsfiltre, der forskønner uden eksplicit at hedde noget med kosmetiske indgreb, fortsat findes i appen. Og i takt med at brugerne nu hele tiden kan lave deres filtre, kommer der hele tiden flere. Som for eksempel mit nye Kim Kardashian-møder-juletræ-favoritfilter, der pludselig har fået en permanent placering i mit kamera på Instagram, når jeg åbner appen. Måske fordi jeg nu nærmest dagligt er inde og minde mig selv om, at det underansigt, jeg er født med, faktisk bare er vejledende. Og fordi jeg ikke kan beslutte mig for, hvad det gør ved mig. Nogle dage tror jeg, at jeg er inspireret. Andre dage føler jeg mig deprimeret.

Bonusinfo. Den danske influencer Irina Olsen sagde for nylig, at hun på en god måned tjener en halv million kroner på sin beskæftigelse.

Selena Gomez, sangerinde og indehaver af den fjerdestørste profil på Instagram (og et skønhedsmærke, der ifølge profilen snart bliver lanceret), blev i et interview med Dazed Magazine for nylig stillet det her spørgsmål: Hvis der fandtes en knap, der slettede Instagram for bestandig, ville du så trykke på den?”

Hun svarede, at mange nok ville hade hende, hvis hun svarede ja, men at hun ville lyve, hvis hun påstod, at Instagram ikke er i gang med at ødelægge en del af vores generation, og at Instagram skaber et stort pres, for at vi skal se ud på samme måde som alle andre”.

Sidste år bragte New York Magazine et essay med titlen What Instagram Did to Me på forsiden. Det var skrevet af Tavi Gevinson, som var 12 år, da hun begyndte sin karriere som blogger, og siden blev hun en af sin generations største influencere på Instagram. I essayet spørger hun sig selv, hvor hun ville være uden Instagram. Helt sikkert ikke i den luksuslejlighed, jeg blev betalt for at bo i og poste fra i omtrent et år dengang i 2017,” svarer hun sig selv. Hvorefter hun beskriver, hvordan hun også fik invitationer til gallafester – og nedsmeltninger til gallafester, hvor hun sad på toilettet og e-mailede til sin psykolog og erklærede sin spirituelle krise, som blandt andet bestod af selvmedicinering og en vane med at pille sit ansigt til blods (som hun i dag som 23-årig ikke er sluppet af med endnu).

Der er mange veldokumenterede grunde til ikke at stole på Instagram – platformen, hvor man aldrig ikke brander, aldrig ikke tjener penge til Facebook, aldrig ikke giver Facebook sine data,” skrev Tavi Gevinson. Men,” fortsatte hun, det mest nedslående er, hvordan [Instagram] har gjort, at jeg ikke længere stoler på mig selv. Jeg tror, jeg er forfatter og skuespiller og kunstner. Men jeg har ikke stolet på godheden i mine egne intentioner, siden jeg også blev min egen sælger.”

Camilla Frederikke får tit at vide, at hun ligner de allerstørste influencere som Ariana Grande (næststørste personlige profil på Instagram med 176 millioner følgere), Kendall Jenner (nummer 14 på listen med 123 millioner følgere) – og Kylie.

Det har hun det godt med, for hun kan godt se lighederne mellem sit eget ansigt og den 22-årige amerikanske milliardær, og ikke bare de fysiske. For de har begge to været igennem en rejse, siger hun. De har accepteret sig selv og ændret på de ting, vi ikke brød os om”. Nu føler Camilla Frederikke sig stærkere end nogensinde. På hendes første YouTube-videoer var hun, med egne ord, helt lille og usikker”. I dag går hun direkte på og råber: Hey guys! So are you ready?! Den selvtillid vil hun gerne takke Instagram og YouTube for. Alligevel beskriver hun sit forhold til Instagram som ambivalent”.

Som teenager sad jeg og tænkte, at det måtte være så cool at være instagrammer. Og at man ville have så mange venner. Men det handler ikke om dig. Det handler om dig som en business. Jeg er blevet megaoverbeskyttende over for mig selv. Jeg er bange for at blive udnyttet. Altså, jeg har været single i seks år. Jeg er blevet utrolig usikker på, hvem der egentlig vil mig som menneske og ikke som brand,” siger hun.

Jeg spørger hende, om hun selv ved, hvor grænsen mellem brand og menneske er.

Nej, for der er ikke nogen grænse,” siger hun.

BACKSTAGESådan ser det ud, når Camilla Frederikke filmer sig selv til sine YouTube-videoer.

Det er også en af grundene til, at hun ikke har slettet sine ældste posts på Instagram. Dem, hvor hun ligner en anden med kort, mørkt hår og tynde læber, der fik omkring 30 likes. Hun vil gerne vise, at hun er stolt af den, hun var dengang også. Hun er ikke ude på at få alle til at få lavet læber”, men hun vil gerne være med til at vise, hvordan det foregår. Og det er en af grundene til, at hun er ambassadør for en klinik, der laver kosmetiske indgreb.

Før havde jeg en idé om, at der bare var nogle mennesker, der var født sådan. Men nu har vi forstået, at det er kosmetiske indgreb, filtre og redigering. Og jeg synes, det er fedt, at det er kommet frem. Det er en mere ærlig verden. Nu kan vi alle sammen være J.Lo. If you’ve got the money, of course,” siger hun.

Men jeg er samtidig ked af, at vi alle sammen føler, at vi bliver nødt til at korrigere ting ved os selv for at passe ind i den her verden. Jeg gør det jo selv. Vi er ikke ens, og vi skal ikke være ens. Jeg er ked af, hvis jeg taler ind i et billede af, at der kun er én måde at være perfekt på. Jeg kan godt forstå, hvis nogen mener, at det er det, jeg gør.”

Men,” siger hun hvis jeg får lavet noget, så er jeg ærlig. Og så kommer I med, for jeg tager min telefon og mit kamera med. I skal nok se det, I skal nok få det at vide.”

Sygeplejersken går i gang med at remse tal op, for vi har ikke talt om priser”: 8.700 kroner for filler i kindben, hage og læbe. 8.700 kroner, hvis jeg går i gang med kæberne også. Og 1.800 kroner for botox. Hver tredje måned. Men, siger hun, der findes en pakke, hvor jeg kan få rabat. Hun tager et postkort fra en stander. På forsiden står der Rewind & Recover (jep), og bagpå står der, at jeg kan nøjes med at betale 20.000 kroner for en masse indgreb, der i virkeligheden koster 25.500.

Jeg får også et visitkort. Jeg kan bare ringe, siger hun, og da jeg går ud ad døren og tjekker Facebook, får jeg en annonce fra den klinik, jeg lige har forladt. Der står, at de kan hjælpe mig med at realisere [m]it skønhedspotentiale (stjerneemoji)”, og det eneste, jeg kan tænke på, er det lille, hvide pyntekranium på sygeplejerskens skrivebord.

I dagene efter konsultationen tager jeg mig selv i at fiske min iPhone frem for at se mig selv gennem Instagram-filtrene. Jeg bemærker også, at min lyst til at kigge mig i helt almindelige spejle er mindre end før. Jeg er ikke klar til at lade en kosmetisk sygeplejerske med smukke læber stikke i mit ansigt, men noget er forandret. Der findes et før og et efter, at jeg blev bevidst om, at jeg er en rigtig god kandidat’, der i løbet af 48 timer og for 20.000 kroner ville kunne vælge at optimere mit ansigt, så det kommer tættere på at ligne Camilla Frederikkes, som ligner Kylie Jenners, som har Instagram Face’. Jeg kan også vælge at lade være. Og hvis jeg vælger filler og botox fra, vælger jeg også ikke at recover, ikke at rewinde, ikke at realisere mit skønhedspotentiale”. Efter et par dage spørger jeg Marie Louise von Sperling, overlægen fra AK Nygart, om hun vil give mig en second opinion. Det går hun med til og siger, jeg kan sende hende en video, hvor jeg taler og bruger mit ansigt”.

Puha,” står der i den mail, jeg får fra hende, efter hun har set den og listen over de behandlinger, jeg er blevet anbefalet. Det var meget produkt, hun har foreslået!!! Jeg ville gå anderledes til værks med dig.” Hun skriver, at hun ville starte stille og roligt” med lidt botox i panden, men ikke for meget, du skal stadigvæk bevare lidt mimik” og 0,5 milliliter filler i hvert kindben, altså halvdelen af, hvad jeg først var blevet anbefalet. Men ikke noget i læberne i første omgang. Du har naturligt flotte fyldige læber”. Hage og kæbe ville hun overveje”, men først senere. Hvis du var glad,” skriver hun, og havde penge til det.”

Ved du, hvorfor Zetland findes?

Vi følger otte enkle principper, der hjælper med at skabe plads til fordybelse og omtanke i en verden, der mangler præcis dét.

– Lea Korsgaard, medstifter og chefredaktør

I dag læser vores medlemmer: