Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Andreas Lloyd er medlem af Zetland og har delt den med dig.

DET SKER_
Redaktør, skriver om økonomi

Jeres bidrag er vores største succes. En stjerneprofessor har idéer til, hvordan det kan blive endnu bedre

31. august 2018 | 5 min.

I begyndelsen af august fik vi fint besøg på redaktionen.

Den amerikanske professor Jay Rosen var fløjet ind for at besøge os. Rosen er blandt verdens førende eksperter – hvis ikke dén førende – i journalistisk inddragelse af læsere og lyttere. Lige nu undersøger han, hvordan tilliden mellem bruger og journalist kan forbedres, i forskningsprojektet Membership Puzzle og som professor på New York University.

Her på Zetland deler vi mange værdier med Rosen. Den måske vigtigste grund til, at vi stiftede Zetland, er et mål om at genetablere den sønderrevne tillidsrelation mellem journalister og brugere. Journalisters troværdighed er lav, viser målinger igen og igen. Rundt om i verden kan man tale om en decideret tillidskrise i forhold til de etablerede medier. Det er farligt for den offentlige samtale og for demokratiet som sådan.

Jeg tror, at en vigtig årsag til tillidskrisen handler om, at medier ikke tager deres brugere alvorligt. At man ikke lytter; at man ikke er åben; at man ikke for alvor inddrager. Jeg kan selv huske, hvordan jeg som ung journalist blev opdraget til at holde mine historier for mig selv. Det gjaldt om at komme før de andre medier – eksklusivitetskriteriet – så ingen måtte vide, hvad jeg arbejdede på. Og efter artiklen var udgivet, var den ude af verden. Altså stort set ingen dialog med læserne, hverken før eller efter.

Der findes et ideal i medieverdenen om den selvkørende journalist, der i fejlagtig forståelse af uafhængighed holder resten af verden ude i strakt arm. En stor dansk avis havde engang fundet på et navn til den telefon, læserne ringede ind på. De kaldte den for ‘Tossofonen’ ...

Faren er åbenbar: Medierne negligerer deres brugere og lukker sig om sig selv i sin egen lille virkelighed – hvilket graver tillidskløften dybere og dybere.

Derfor har det fra begyndelsen været helt afgørende for os at inddrage og samarbejde med jer medlemmer. Det gjorde vi inden lancering, da Zetland skulle udvikles som medie. Det gør vi løbende, når vi spørger jer om hjælp til vores journalistisk – både inden og efter udgivelse. Og det gør vi, når vi for alvor laver ting om herinde (at lyd i dag fylder så meget, skyldes ikke mindst jeres ønsker og input).

Nå. Tilbage til Jay Rosen.

Rosen er en naturkraft, når man møder ham. Det gjorde jeg første gang som specialestuderende på hans kontor i New York, hvor jeg skulle interviewe ham. Ved første øjekast sad jeg over for en ret almindelig, skaldet, bebrillet mand i start-60’erne. Men så begyndte han at tale – og pludselig var han forvandlet til et sprudlende energisk, lynskarpt karismatisk væsen.

Da han besøgte redaktionen for nylig, sagde han, med lidt andre ord, dette:

Vi som medier har kun skrabet overfladen i forhold til at gøre relationen til vores medlemmer ligeværdig og gensidig. Han kom så med en stribe idéer til, hvordan sådan en relation kan blive stærkere. Men den vigtigste pointe var den overordnede, at man som medie siger til sig selv: Vi har kun taget de første skridt (han talte om ti procent).
Så hvad er de næste?

Når jeg er ude og fortælle om Zetland, er der altid én ting, folk taber kæben over: jer medlemmers bidrag. Når jeg viser eksempler på, hvordan I er kommet med ny viden, idéer, feedback, egentlig journalistik og alt muligt andet, tror folk (især andre journalister) nærmest ikke på det. Det er overvældende, og det løfter Zetland markant. Vi laver masser af fejl og er langtfra i mål endnu med, hvordan Zetland skal blive. Men jeg synes personligt, at det – kvaliteten i inddragelsen – er lykkedes over al forventning.

Men vi har, som Rosen nævner, kun taget de første skridt.

Der er for eksempel dette problem: I takt med at flere og flere af jer læser på mobil og i appen eller lytter til vores artikler, bliver inddragelsen sværere. Hvordan giver man hurtig respons på en oplæst artikel, når man er på farten? Hvordan skriver man et grundigt, langt indlæg fra mobilen, når en af vores journalister spørger om hjælp?

Den udfordring skal vi løse. Vi skal finde måder at sikre optimal åbenhed og inddragelse, når journalistikken bliver brugt på nye platforme.

Og – helt generelt – så skal vi gøre inddragelsen endnu tættere og endnu bedre. Hver gang vores journalistik reelt bygger på samarbejde med jer, bliver den stærkere. Jeg er sikker på, potentialet ved et dybere samarbejde med jer medlemmer er enormt.

Det kræver ressourcer, så vi har søgt støtte hos den offentlige Innovationspulje, der blandt andet støtter journalistisk udvikling. (Vi får svar i december og har krydsede fingre indtil da).

Vi har selv en lang liste over mulige projekter. For eksempel overvejer vi disse tre ting:

  • Kunne vi gøre dialogen mere medlemsstyret? For eksempel i form af en digital opslagstavle for medlemmer centralt på siden eller som medlemsstyrede noter. Det kunne hjælpe til, at dialogen ikke kun foregår under artikler, og når en journalist spørger til noget specifikt, men i højere grad kan indledes af medlemmet.

  • Hvordan kan man som medlem komme med input til en historie, når man har lyttet til den? Hvordan skal vi skabe mere og bedre inddragelse på lyd?

  • Skal en skribent samle en gruppe særligt vidende medlemmer til et digitalt fredagsmøde, hvor de bidrager til at udpege mulige historier eller spørgsmål, der skal undersøges?

Men vores vigtigste tanke om Projekt Ny og Bedre Inddragelse er denne: Det kan selvfølgelig kun blive udviklet sammen med jer. Derfor vil vi involvere jer medlemmer i hele processen, helt fra den tidligste idéfase.

Derfor i allerførste omgang dette vigtige spørgsmål: Hvad tænker du om, hvordan inddragelsen kan udvikles på Zetland? Hvad skal vi gøre anderledes? Har du konkrete idéer eller helt generelle betragtninger? Skriv endelig her eller direkte til mig på hakon@zetland.dk.

Tak!

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer.

Bliv medlem