Har et af tidens mest omtalte firmaer manipuleret vælgerne til at stemme på Trump? Nej, sandheden er langt mindre dyster og mere interessant

  • 16. april 2018
  • 15 min.
DUKKEFØRER?Ikke meget tyder på, at Cambridge Analytica og eksdirektør Alexander Nix reelt påvirkede mange vælgere ved præsidentvalget i USA. Foto: Facundo Arrizabalaga, EPA / Ritzau Scanpix

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

Derfor skal du læse denne artikel

I 2018 vrimlede det med historie om firmaet Cambridge Analytica, som lavede personligt målrettede kampagner for Trump på baggrund af ulovligt indsamlede Facebook-data. Nu er sagen blevet genrejst i Netflix-dokumentaren 'The Great Hack'. Men hvad siger forskningen egentlig om, hvor meget den slags påvirker, hvad folk stemmer på? Det undersøgte skribent Sebastian Barfort i denne atter aktuelle artikel fra 2018.