Denne historie har Frederik Kulager fra Zetland foræret dig.
Zetland er en digital avis, hvis mål er at vise sammenhænge i en verden, der savner netop dét.
Send en tanke til vores medlemmer – det er dem, der gør det muligt for os at udkomme.

signature

De er unge og dannede. Danmarks nye højreradikale citerer Oehlenschläger og rekrutterer med Instagram-lækre aktioner

PATRIOTDanmarks nye højreradikale aktivister beskriver sig selv som patrioter. Foto: Jonas Pryner / Zetland

Derfor skal du læse denne historie

De opererer som Greenpeace, taler flydende #SoMe, de er ikke et politisk parti, men en ungdomsbevægelse fra højrefløjen. Generation Identitær har på få år spredt sig til flere europæiske lande og nu også med aktivister i Danmark. Vi har mødt deres nye talsperson.

Historien går, at det var i Søndermarken på Frederiksberg, at en ung Adam Oehlenschläger mødtes med filosoffen Heinrich Steffens en sommerdag i 1802. De spadserede en tur, og Steffens, der netop var hjemvendt fra en dannelsesrejse i Tyskland, fortalte om en guddommelig ånd, der gennemstrømmede alle mennesker og kronhjortene i skoven og gruset under mændenes skosåler.

Dagen efter vågnede Oehlenschläger, så optaget af de nye tanker, at han skrev digtet Guldhornene, en hyldest til Danmark. Digtet blev begyndelsen på den danske guldalder.

Nu handlede det om at tale Danmark op: Ja, flåden var sænket i Slaget på Reden, København sønderbombet af englænderne, landet var statsbankerot, og vi havde mistet Norge. Men se, sagde malerne, hvor smukt det er, når bøgen slår sin lysegrønne krone ud om foråret, og hør, sagde digterne, hvor smukt vores sprog lyder, når vi med enderim fortæller om vores fortid. Underforstået: Det, vi har, skal vi værne om.

Symbolikken var således på plads den oktoberdag sidste år, hvor unge aktivister fra Generation Identitær – en europæisk ungdomsbevægelse, der ser muslimsk indvandring som en trussel mod europæisk kultur og identitet – hængte et papskilt om halsen på statuen af Oehlenschläger, der står i Søndermarken i København. På skiltet stod der:

Himlen sortner, storme brage:
Visse time du er kommen.
Forsvar Europa.”

Med undtagelse af Forsvar Europa”-delen, der var aktivisternes eget påfund, er teksten sakset fra Guldhornene. Værket blev affotograferet og delt på Identitærs Facebook-side, som blev oprettet i sommer.

113 mennesker likede opslaget. 36 delte det.

Aktionen var den første i en række aktioner, som aktivister fra Generation Identitærs nyoprettede afdeling i København har stået bag. Senest på Strøget i København, hvor de udklædt som flypersonale uddelte boardingkort udskrevet til syriske flygtninge til de forbipasserende. Aktionen blev filmet og lagt på Facebook-siden Identitær’, der et halvt år efter oprettelsen har 1.700 følgere. 246 likede opslaget. Det blev delt 65 gange.

Den stærkt indvandrerkritiske bevægelse har de seneste år spredt sig fra Frankrig til lande som Tyskland, Østrig, Holland, Italien og England og nu altså også til Danmark. Bevægelsens fokus på europæisk historie, kultur og identitet – i stedet for race og antisemitisme som andre højreradikale grupperinger – betyder, at den, ifølge iagttagere, tiltrækker veluddannede storbyunge.

Hvis man vil forstå det, som eksperter kalder en ny højrefløj’ i Vesten, skal man kende Generation Identitær.

Afdelingen i Danmark er ikke formelt en afdeling under Generation Identitær. Men, fortæller 29-årige Aurelija Aniulyte, der er nyudnævnt talsperson, man er i kontakt med ledelsen i Centraleuropa om at blive det.

De kan godt lide de aktioner, vi har lavet,” sagde hun, da jeg mødtes med hende på en kaffebar i Københavns Indre By før jul.

Aurelija Aniulyte flyttede som 12-årig med sine forældre fra Litauen til Danmark. I dag bor hun på Amager. Hun har læst engelsk og kunsthistorie på universitetet, tekstilformidling og er jobsøgende. Helst noget inden for tøjdesign,” nævnte hun.

Det er første gang, Aurelija Aniulyte er politisk aktiv. Men hun er vokset op i, hvad hun beskriver som et patriotisk hjem – også i Virum, hvor Litauens kamp for selvstændighed fra Sovjetunionen i 1990 fortsat fyldte meget hos forældrene. I dag beskriver hun sig selv som patriot.

Det er en bevidsthed om, at den kultur, vi har, er i den unge generations hænder. Derfor har jeg også et ansvar for at sikre, at dansk kultur og vores fælles europæiske kultur eksisterer til den næste generation,” siger Aurelija Aniulyte.

Det er en følelse af, at jeg har et ansvar for min kultur. Det forpligter, at generationer før mig har forsvaret og opbygget en kultur, der nu er i mine hænder.”

Truslen kommer udefra. Fra flygtninge, migranter og indvandrere.

Vi er i en kamp mod tiden,” siger hun.

Hvis ikke vi vender den demografiske udvikling, er det for sent.”

Kendetegnende for bevægelsen er dens evne til at udnytte, at de unge højreradikale i dag er digitalt indfødte millennials, der begår sig flydende i internetkultur. Fløjen har sat sig tungt på Facebook, Twitter og YouTube og bruger platformene til at nå og rekruttere unge på tværs af landegrænser. Tænketanken Institute for Strategic Dialogue, der iagttager politisk ekstremisme, kalder Generation Identitærs greb i de unge for radikaliseringen af generation Z”.

Et eksempel på, hvordan det konkret sker, kan man opleve på 28-årige Martin Sellners YouTube-kanal.

Han er leder af Generation Identitær i Østrig og er bevægelsens de facto-talsperson. Har man først set én af Sellners videoer, foreslår YouTubes autoplay-funktion, man ser én til. Og én til. YouTube foreslår også, man ser videoer fra amerikanske Brittany Pettibone, en profil i USAs højreradikale ungdomsprotestbevægelse alt-right (hendes videoer er blevet set mere end tre millioner gange). Prøv det, og du vil opleve, at du hurtigt befinder dig i et algoritmisk ekkokammer på en af verdens mest populære hjemmesider for unge.

Her er en video, hvor Pettibone introducerer Generation Identitær sammen med Sellner. (Bonusinfo: De to er i dag kærester).

Generation Identitær er, som du måske kan se, ikke en sædvanlig højrefløjsgruppe.

Aktivisterne marcherer ikke i gaderne, skaldede og i sorte bomberjakker med camouflagebukser. Den unge mand, der hængte skiltet om Oehlenschläger i København, var i nydelige sandfarvede bukser og brune læderstøvler. Han lignede enhver anden ung mand i Søndermarken den dag. Det er også sigende for bevægelsen, at en anden ung mand, der begår sig i miljøet, sagde til mig:

Jeg ville ikke have noget imod at blive set med en fadøl til et af deres arrangementer.”

Når Aurelija Aniulyte taler om at vende den demografiske udvikling, taler hun om det, man i bevægelsen kalder The Great Replacement.

Det dækker over, at de europæiske landes etniske befolkning udskiftes med en muslimsk befolkning. Det scenarie så Aurelija Aniulyte begyndelsen på efter år med historisk rekordstore flygtninge- og migrantstrømme fra Afrika og Mellemøsten. Fra 2010 steg antallet af muslimer i Europa, ifølge den anerkendte tænketank Pew Research Center, fra 19,5 millioner til 25,8 millioner i 2016 – 4,9 procent af den samlede befolkning.

Migrantstrømmen er i dag aftagende, men skulle den have fortsat uforandret som mellem 2014-2016 mod 2050, ville antallet af muslimer, ifølge Pews fremskrivninger, udgøre 14 procent af befolkningen. I Sverige ville hver femte være muslim. Stopper al migration i dag, vil populationen fortsat vokse og i 2050 udgøre 7,4 procent, fordi muslimer får flere børn end etnisk europæere (i gennemsnit et barn mere per kvinde) og er yngre (i gennemsnit 13 år). I normal-scenariet” vil muslimer udgøre 11,2 procent af Europas befolkning i 2050.

Hvad er det, du ikke bryder dig om ved den udvikling,” spørger jeg hende.

Jeg kan ikke se, hvordan vi i den fremtid kan bevare det frie samfund, vi har. Som kvinde er det min personlige sikkerhed, jeg først og fremmest frygter for, men det er også en tillid og en forventning om, hvordan vi opfører os, som jeg tror, bliver undergravet i takt med den demografiske udvikling.”

Men Europa er ikke tabt,” siger Aurelija Aniulyte. Vi kan godt nå at genfinde patriotismen og en kampånd af en slags.”

2 ud af 3

danskere ønsker at begrænse muslimsk indvandring. Kilde: TNS Gallup, 2017.

Generation Identitær har fået international opmærksomhed som højrefløjens Greenpeace’.

I sommer, eksempelvis, chartrede aktivister fra flere europæiske lande et 422-tons tungt skib i Middelhavet med over en halv million kroner fra en crowdfunding-kampagne, bevægelsen orkestrerede på sociale medier. Ud for Libyens kyst forsøgte aktivisterne at besværliggøre ngo-skibes redningsarbejde (tusindvis af mennesker drukner hvert år), fordi de mente, ngo-skibene sejlede migranter over havet som en færgerute.

Aktivister har også markeret årsdage for terrorangreb i Europa ved at kridte op på gaden, hvor de omkomne lå. Ligesom aktivister har iklædt statuer af nationalhelte burkaer og hængt bannere fra broer og moskéer, mens romerlys bliver holdt i vejret.

Alt bliver filmet, fotograferet og delt på sociale medier. Her fra aktionen på Middelhavet.

En banner-aktion har også fundet sted i København. Her satte Aurelija Aniulyte sammen med et hold aktivister en novembermorgen banner op på en motorvejsbro, hvor der stod: Forsvar Europa!” Video og billeder kom senere på Facebook med teksten: Hvis vi skal bevare vores etnokulturelle identitet og sikre, at Europa også eksisterer i fremtiden, er det nu, vi skal handle. Derfor siger vi: Vågn op! Og Forsvar Europa!”

350 likes, 154 delinger.

Mens aktionerne i Middelhavet og rundt om i europæiske storbyer er spektakulære og trækker nysgerrige til, så fortæller de også en anden og større historie. Højreradikale unge i Vesten er for alvor trådt ud af internettets afkroge og ind i den fysiske virkelighed.

Det er et historisk skift. Tidligere har grupperinger på højrefløjen været fragmenterede størrelser, der opererede lokalt eller nationalt, men denne ny højrefløj’ har, ifølge eksperter, succesfuldt oversat sin evne til at mobilisere mennesker på sociale medier til også at mobilisere mennesker IRL – in real life.

Da Aurelija Aniulyte og jeg bevægede os gennem København, kom vi – helt tilfældigt – forbi et af de mange klistermærker, som aktivisterne har sat op på skilte rundt omkring. På det stod: Byg Fort Europa.”

PROPAGANDAFlere steder i København kan man finde klistermærker sat op af aktivisterne. Cinemagraf: Jonas Pryner / Zetland

Ved du godt, at det var noget, man sagde i Nazityskland? Festung Europa,” spurgte jeg, da vi stoppede op for at se på klistermærket.

Det er noget, som både tyskerne og England brugte under krigen. Vi bruger det, når vi taler om Europas ydre grænser. Men nej, det vidste jeg faktisk ikke, da vi lavede dem,” sagde hun.

Aurelija Aniulyte afviser, at hun skulle være nynazist, racist, antisemitisk, hvid nationalist etc.

Vi mener, at ingen racer er over andre. Vi anerkender alle menneskers ret til deres kultur. Vi ønsker ikke at dominere nogen eller udrydde nogen,” sagde hun.

Det er her, at dansk og europæisk kultur er. Derfor bestemmer vi her, og vi ønsker ikke, at Europa bliver et sted, hvor kulturen bliver defineret af muslimer.”

Men,” sagde jeg, dine forældre har også flyttet sig. Ligesom de mennesker, der flytter sig fra Afrika og Mellemøsten for at sikre sig en fremtid.”

Ja, det er rigtigt. Men mine forældre vandrede fra et europæisk land til et andet, så det voldte ikke problemer. I modsætning til, hvis de var vandret fra Syrien.”

Det afgørende er altså, ifølge Aurelija Aniulyte, hvor man kommer fra.

Man er en del af et vi’, der spænder over flere generationer. Det indeholder alle vores sejre og nederlag. Det kan være Dybbøl i 1864 og EM i 1992. I det at være en del af Danmark ligger der, at vi tabte i 1864, men vi vandt i 1992.”

Men da du er datter af en litauisk slægt, så er dit vi’ vel ikke det samme som mit, hvis mine forældre er etnisk danske,” spurgte jeg.

Ja, det er jo så nogle små forskelle …”

Det er Aurelija Aniulytes og de danske aktivisters ønske, at alle nye ikkevestlige migranter ikke får lov til at rejse ind i Europa, og at alle herboende ikkevestlige migranter, der har fredelige hjemlande”, rejser hjem. Helst på eget initiativ, men tvang kan blive nødvendigt.

I Generation Identitær kaldes manøvren Reconquista efter de kristnes generobring af Spanien fra de muslimske maurere.

Historie er et afgørende element i bevægelsen. Identitærs logo er det græske bogstav lambda, Λ, der også var spartanernes – dem, der, ifølge historien, nedkæmpede perserne, selv om de var i stort undertal. Men mens Reconquista skete med sværd og på hesteryg, så er Generation Identitær, ifølge dem selv, en ikkevoldelig bevægelse. Sværdet er det, Aurelija Aniulyte kalder metapolitik.

De beslutninger, der bliver vedtaget i Folketinget, er baseret på en folkestemning. Metapolitik handler om at flytte folket gennem oplysning og aktioner, for så flytter politikerne med, og så har du politisk forandring.”

Aurelija Aniulyte vil ikke oplyse præcis, hvor mange unge man har rekrutteret til Generation Identitær gennem den danske Facebook-side, hvor opslag fra aktioner i København afsluttes med: Bliv aktiv!”

Men vi er flere end 10 og færre end 100. Vi får hele tiden nye henvendelser.”

Aurelija Aniulyte tror, de unge kan gøre en forskel. Det viste valget af Donald Trump, forklarer hun, hvor internetkrigere mobiliserede støtte til den aparte præsidentkandidat på sociale medier og internetfora som Reddit og 4chan. Blandt andet gennem gif’er, memes og hyldestsange som denne fra alt-right-bevægelsens hof-dj, Xurious.

Flere antihad-grupper som Hope not Hate har kritiseret Generation Identitær for at være en højreradikal bevægelse, der forsøger at normalisere racistiske holdninger ved at bruge begreb som etnokulturel identitet. Andre har kaldt bevægelsen for hipster-fascister. Jeg spurgte Aurelija Aniulyte, hvad hun mener om kritikken. Hun var stille lidt, men sagde så:

Vi hader ikke muslimer. Vi nedgør dem ikke. Det er der mange, der gør. Det gider jeg ikke bruge min tid på. Jeg mener bare, vi skal blive bevidst om vores værdi som europæere. Det er vores kultur. Ingen andre end os vil kæmpe for den. Men det er et mærkeligt spørgsmål, du stiller mig, fordi jeg burde ikke skulle forsvare, hvorfor jeg gerne vil være her.”

Interviewet var ovre. Vi sagde farvel, og Aurelija Aniulyte forsvandt ind i menneskemængden omkring Strøget. Hun lignede, så jeg nu, enhver anden ung kvinde på gaden den dag.

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer. Prøv os for 0,- i 14 dage.

Bliv prøvemedlem