Jeg købte kaffe, bestilte kinesisk og så en film på Netflix. Her er, hvad jeg gav væk af data

KORTLAGTEn dag i mit liv – fortalt gennem data. Alle illustrationer: Janne Jeppesen og Henriette Eleonora, Zetland

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

00:00

10:07

Derfor skal du læse denne artikel

I kølvandet på afsløringerne om Facebook og Cambridge Analytica er debatten om vores personlige data rykket midt ind på dagsordenen. Men lever man en bare nogenlunde moderne tilværelse, deler man også i løbet af en dag oplysninger om én selv og ens færden med en række virksomheder. Over tid bliver det til meget detaljerede beskrivelser af ens liv, som disse virksomheder får indsigt i – og kan profitere på. Her er en dag i mit liv – fortalt gennem data.

Jeg bliver betalt for at vide noget om teknologi. Alligevel er jeg meget lidt tjekket, hvad angår mængden af data om mig selv og min færden, som jeg ubevidst drysser bag mig i løbet af en dag.

Men hvor meget data bliver trukket om mig på en rimelig typisk dag i mit liv?

Jeg har stykket sådan en dag sammen. Over Facebook aftaler jeg med min ven, at vi skal have kaffe i Botanisk Have. Kaffen betaler jeg med MobilePay, og et billede fra parken kommer også på Snapchat. Senere bestiller jeg kinesisk på Just Eat, og til sidst falder jeg i søvn til en serie på Netflix (den sidste del er en meget typisk dag i mit liv).

For hver handling har jeg – efter bedste evne – nærlæst den enkelte virksomheds data- og privatlivspolitik og set på, hvilke oplysninger jeg selv giver væk, og hvilke oplysninger virksomheden høster. Disclaimer: Det her er så uigennemskueligt, at jeg umuligt har fået alt med, men kun lige skrabet overfladen.

Inspirationen har jeg fra Wall Street Journal, som lavede en lignende gennemgang under amerikanske forhold. Eksempelvis bestilte de pepperonipizza ved at tale til en digital assistent, som de har stående i hjemmet. Dér er vi ikke i Danmark. Ikke endnu, i alt fald.

Aftalen

På min telefon – en iPhone 6S – åbner jeg Messenger-appen. Jeg skriver til min ven og spørger, om vi skal mødes i Botanisk Have i København. Vejret er skønt.

Fordi min ven og jeg er logget ind med vores Facebook-profiler, ved Messenger, at vi ofte skriver sammen. Vennen er en af de første, appen foreslår, jeg skal skrive til, når jeg åbner Ny besked’. Jeg kan se en lille grøn pære ud for vennens navn, som viser, han har Facebook åben.

Jeg kunne have sendt en sms, men jeg har foretrukket Facebook til chat siden sensommeren 2007, hvor jeg oprettede min profil. Forskellen fra sms er, at Facebook gemmer alle Messenger-samtaler, jeg nogensinde har deltaget i. 1.293 helt præcist. Facebook gemmer også hvert et billede, video og fil, jeg nogensinde har sendt og modtaget i en samtale.

Oplysninger, jeg giver Facebook:

  • Hvem, jeg skriver til

Oplysninger, Facebook høster fra mig:

  • Hvornår jeg skriver
  • Hvor jeg er (GPS, bluetooth- og wi-fi-signaler sladrer. Min færden er kortlagt helt tilbage til, da jeg var i Bukarest i november 2015)
  • Personer, jeg opretter i min kontaktbog på telefonen (gav tilladelse, da jeg loggede på Messenger første gang)
  • Hvilken telefon jeg har (iPhone 6S)
  • Batteri- og signalstyrke
  • Sprog og tidszone
  • Telefonnummer
  • Mit teleselskab
  • Min IP-adresse

Turen derhen

Jeg vil vide, hvordan jeg hurtigst kommer hen til Botanisk Have fra mit hjem på Østerbro, og åbner Google Maps på min telefon.

Jeg er logget ind med min Google-konto, som også er min mailadresse og kontoen, jeg bruger, når jeg googler. Jeg har oplyst mit navn, fødselsdato, køn, telefonnummer og land, da jeg oprettede kontoen. Fordi jeg er logget ind på Google, når jeg er på internettet, ved Google også, hvilke annoncer jeg klikker på, hvilke områder på Maps jeg har kigget på, hvilke hjemmesider jeg har besøgt hvornår og hvorfra i verden, og hvilke videoer på YouTube jeg har set (Google ejer YouTube).

På min telefon har Maps adgang til at se, hvor jeg befinder mig, når jeg åbner appen. Derudover har jeg oplyst min hjemme- og arbejdsadresse, så Google ved, hvor jeg bor og arbejder. Maps har også adgang til min telefons accelerometer, kompas og gyroskop, så den ved, hvor hurtigt jeg bevæger mig og i hvilken retning.

Oplysninger, jeg giver til Google:

  • Min lokation
  • Adressen, jeg indtaster
  • At jeg tager cyklen derhen

Oplysninger, Google høster fra mig:

  • Hvor hurtigt jeg bevæger mig
  • Hvilken retning jeg kører
  • Hvilken dag og på hvilket tidspunkt jeg påbegynder ruten
  • Anonymiserede lokationsdata fra mig og andre trafikanter, så Google Maps ved, om der er tæt trafik eller kø på min rute
  • Hvilken telefon jeg har (iPhone 6S)
  • Min IP-adresse

Kaffe to-go

Efter at have gået Botanisk Have rundt skal vi have kaffe. Ved en nærliggende kaffevogn bestiller vi to kopper to-go, og jeg betaler for os begge med MobilePay.

Jeg logger ind i appen med mit fingeraftryk, som bliver scannet på min telefons hjemmeknap. På MobilePay er jeg logget ind med mit navn, telefonnummer, bankkontooplysninger, mailadresse og cpr-nummer. Jeg har også givet MobilePay adgang til min lokation, så appen kan vise mig, hvor jeg kan betale med appen. Ligesom MobilePay har adgang til mine kontakter på telefonen for at lette betalinger til en ven.

MobilePay gemmer alle transaktioner, jeg har foretaget – helt tilbage til 29. februar 2016, hvor jeg klokken 10.17 første gang brugte MobilePay til at betale 39 kroner for en DSB-billet.

Oplysninger, jeg giver MobilePay:

  • Hvem jeg betaler penge til
  • Beløbets størrelse

Oplysninger, MobilePay høster fra mig:

  • Mit navn
  • Mit telefonnummer
  • Betalingsoplysninger
  • Hvornår betalingen finder sted
  • Hvilke sider i MobilePay-appen, jeg besøger
  • Hvilken telefon jeg har (iPhone 6S)
  • Min IP-adresse

Til Snappen

Har man overhovedet drukket kaffe i Botanisk Have, hvis ikke man har et billede af det? Nej vel, så det ordner vi – blitz. Billedet sender jeg til venner på Snapchat. Jeg kunne gøre det til en Historie’, som så ville være offentlig for alle at se. I hele verden.

Da jeg installerede Snapchat på telefonen i 2013, gav jeg den adgang til telefonens kamera og mikrofon, så jeg kunne filme korte videoer og tage billeder – snaps. Jeg har også oplyst navn, mailadresse, telefonnummer og min fødselsdato, da jeg oprettede kontoen. Derudover har Snapchat adgang til min telefons kontaktbog.

Når jeg snapper, registrerer appen blandt andet, hvem jeg snapper mest med, hvor mange billeder og videoer vi udveksler, hvornår de bliver set, hvilke filtre jeg bruger på mine billeder, og hvad jeg ser af indhold fra medier og betalt indhold fra annoncører i appen. Snapchat forsøger løbende at analysere sig frem til, hvad jeg interesserer mig for, for at tilpasse indholdet her. Lige nu kan jeg se, det er blade, nyheder, bøger, fjernsyn og film for at nævne nogle.

Oplysninger, jeg giver Snapchat:

  • Hvem, der skal modtage selfien

Oplysninger, Snapchat høster fra mig:

  • Hvornår jeg snapper
  • Hvad jeg snapper (billede eller video)
  • Hvorfra jeg snapper (appen har adgang til GPS, trådløse netværk, mobilmaster, tilgængelige wi-fi-forbindelser og min telefons gyroskop, kompas og accelerometer)
  • Hvilken telefon jeg har (iPhone 6S)
  • Hvor meget lagerplads jeg har
  • Hvilke apps jeg har installeret
  • Sprog og tidszone
  • Signal- og batteristyrke
  • Hvilket wi-fi, jeg er forbundet til (min eget eller et trådløst)
  • Mit teleselskab

Chop suey til døren

Mørket falder på, og vi cykler hjem til mig og bestiller kinesisk på Just Eats app, som jeg har på min telefon.

Jeg har en bruger hos Just Eat, hvor jeg har oplyst navn, telefonnummer, mailadresse, bopæl samt kreditkortoplysninger. Just Eat gemmer også alle mine tidligere bestillinger.

Oplysninger, jeg giver:

  • Hvad jeg bestiller

Oplysninger, jeg får høstet:

  • Hvor jeg bestiller fra (Østerbro)
  • Enheden, jeg bestiller på (iPhone 6S)
  • Mit teleselskab
  • Min IP-adresse
  • Kreditkortoplysninger

Netflix og zzz

Da min ven er cyklet hjem, går jeg på Netflix, som jeg ser på min computer. Jeg leder efter noget, jeg kan falde i søvn til. Streamingtjenesten anbefaler på forsiden, at jeg begynder på serien Lost in Space.

Jeg har abonneret på Netflix i over to år. Jeg har oplyst mit navn, telefonnummer, mailadresse, hvor jeg bor, og mine kortoplysninger. Derudover registrerer Netflix alt, jeg søger efter, og alt, jeg ser, hvor længe jeg ser det, hvornår og hvorfra i verden. Den registrerer også eventuelle bedømmelser, jeg giver.

Med alle de data bruger Netflix machine learning til at lave en ekstremt personlig forside. Titelcoveret til Lost in Space ser eksempelvis forskelligt ud, alt efter hvem brugeren er. (Min forside lokker mig med en kvinde under en bred, mørk hætte. Min kvindelige kollega bliver lokket med en kvinde i astronautdragt, og hendes kæreste med en dreng i astronautdragt).

Oplysninger, jeg giver:

  • Filmen, jeg vælger

Oplysninger, jeg får høstet:

Jeg får det til 53 data-punkter, spredt på seks virksomheder. Individuelt fortæller de meget lidt om, hvad jeg har foretaget mig, men når data som disse bliver indsamlet dag efter dag, uge efter uge, år efter år, bliver det til store indsigter i mit liv og færden.

Det er ikke helt nemt at finde ud af, hvad mine data bliver brugt til. Virksomhedernes data- og privatlivspolitik er ikke let læsestof. Hvis vi siger, at mennesket læser 250 ord i minuttet, ville det tage 10 timer at læse til ende, hvad jeg egentlig har indvilget i, at disse seks virksomheder må med de indsigter.

Og hvad så? Virksomhederne bruger i høj grad oplysningerne til at gøre deres produkter bedre for mig og målrette reklamer til mig. Måske er det det hele værd, selv om det koster noget i data? Eller hvad? Giv gerne din mening til kende i bidragssporet.

Bidrag fra Zetlands medlemmer

Ved du, hvorfor Zetland findes?

Vi følger otte enkle principper, der hjælper med at skabe plads til fordybelse og omtanke i en verden, der mangler præcis dét.

– Lea Korsgaard, medstifter og chefredaktør

I dag læser vores medlemmer: