Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Emma Martiny er medlem af Zetland og har delt den med dig.

Snart har Facebook to milliarder brugere. Her er, hvad vi siger ja til (hint: ikke småting)

VERDENSHERREDØMMEZuckerberg var ikke fyldt 30 år, før han begyndte at drømme om et globalt netværk. Det fik han. Foto: Marcio Jose Sanchex / Ritzau Foto

Derfor skal du læse denne artikel

Det er en af verdens største aftaler: Snart har 2 milliarder mennesker, heriblandt 3,4 millioner danskere, slået den samme handel af. Vi får lov at bruge Facebook mod at betale med vores opmærksomhed, adfærd og personoplysninger. Det ved de fleste brugere godt, men de fleste har næppe læst det, der står med småt, når man tilmelder sig Facebook. Derfor har vi gjort det for dig.

Forestil dig, at en sælger en dag banker på din dør.

Du åbner, og sælgeren fortæller, at du helt gratis kan blive den heldige ejer af en, lad os sige, støvsuger. En helt gratis støvsuger, gentager du henrykt, og sælgeren siger ja, en helt gratis støvsuger. Det eneste du skal gøre, siger sælgeren, er at skrive under på, at en hvilken som helst virksomhed i verden får lov til at bruge oplysninger om, hvem du er, hvem du kender, hvem du taler med, hvad du foretager dig, hvor du færdes, og hvad du interesserer dig for, i reklameøjemed.

Uf, ellers tak, siger du høfligt og lukker døren i. Men sælgeren sætter en fod i døren og siger, at ja, det er måske meget at bede om, men husk på, siger sælgeren, du får en støvsuger, helt gratis. I øvrigt har alle andre på vejen skrevet under. Så, hvad siger du?

Betingelserne her er sakset direkte fra Facebooks erklæring om rettigheder og ansvar’, som 3,4 millioner danskere allerede har underskrevet – og inden året er omme 2 milliarder mennesker. Men til forskel for støvsuger-scenariet, hvor sælgeren fortæller, hvad man siger ja til, så formoder jeg, at det vel er de færreste, der har brugt de 14 minutter, det i snit ville tage en person at læse Facebooks godt 3.500 ord lange erklæring. Den, der giver fuld adgang til den populære platform – helt gratis.

Jeg dømmer ikke. Jeg læste heller ikke, hvad jeg sagde ja til, da jeg i 2007 tilmeldte mig Facebook. Fordi, ærlig talt, hvem har tid til at læse alt, man klikker agree til nu om dage? Jeg har regnet lidt på det: Hvis samtlige 3,4 millioner danskere, der er på Facebook, læste Facebooks erklæring om rettigheder og ansvar’, ville det tage 816.860 timer. Hvis vi sagde, at alle læste den på jobbet, ville det koste samfundet 372 millioner kroner i tabte arbejdstimer. Det kunne også være 816.860 timer, vi brugte på noget andet end at arbejde. Eksempelvis at være mere på Facebook.

Men spøg til side, for Facebook er ikke længere for sjov. Og har ikke været det længe. Facebook har i dag 1,9 milliarder brugere. Det er en fjerdedel af jordens befolkning. En fjerdedel! Det vil også sige, at 1,9 milliarder mennesker har skrevet under på den samme aftale med den samme amerikanske virksomhed. Det er helt ufatteligt og uden historisk sammenligning. (Læg dertil, at Facebook Inc. ejer verdens største chattjeneste, WhatsApp, der har 1,2 milliarder brugere, og verdens næststørste sociale netværk, Instagram, der har 700 millioner brugere. Der er selvfølgelig overlap blandt brugerne, men wow, det er mange brugere).

For at sætte Facebooks 1,9 milliarder brugere i perspektiv er det omtrent lige så mange mennesker, som befolkede hele kloden i 1920’erne, og vildere endnu: hvis Facebook var en nation, ville den være den mest folkerige med en halv milliard flere indbyggere end Kina. Og den 33-årige college-dropout Mark Zuckerberg ville være præsident.

Facebooks medlemstal er faktisk så højt, at det svarer til, at 274 personer har tilmeldt sig det sociale medie hvert minut i de bare 13 år, det sociale medie har eksisteret. Den eksplosive vækst har betydet, at Facebooks følge i dag tæller 300 millioner flere end verdens andenstørste religion islam, der har eksisteret siden 600-tallet.

Det, jeg prøver at sige, er, at godt nok tager det 14 minutter at læse aftalen, men det er en aftale, som en fjerdedel af menneskeheden – en fjerdedel! – har indgået med én enkelt privat virksomhed, Facebook, som giver tilladelse til at behandle hver enkelt af sine brugere som et produkt i en ufattelig indbringende forretning. Derfor er det også 14 meget værdifulde minutter.

Så lad os læse det, der står med småt.

Flere ting overraskede mig, efterhånden som jeg pløjede mig ned gennem Facebooks tilmeldingsblanket. Eksempelvis må man ikke være dømt seksualforbryder, hvis man vil være på Facebook, ligesom man lover Facebook at opdatere kontaktoplysninger som ens telefonnummer inden for 48 timer, hvis man skifter nummer eller adresse.

Man lover også, at man ikke mobber, intimiderer eller chikanerer” andre brugere. Eller slår indhold op, som er hadefuldt, truende eller pornografisk”, eller at man bruger Facebook til noget ulovligt, vildledende, ondsindet eller diskriminerende”. Skulle en bruger vælge at forbryde sig mod de løfter, ja, så fraskriver Facebook sig ansvaret. I aftalen står der:

Vi er ikke ansvarlige for stødende, upassende, uanstændigt, ulovligt eller på anden vis krænkende indhold, du måtte finde på Facebook. Vi er ikke ansvarlige for Facebookbrugernes adfærd, hverken online eller offline.”

Man kunne tro, at det var en selvfølge. Men Facebook er faktisk nødt til at have 7.500 ansatte plus en kunstig intelligens, der kan genkende vold, nøgenhed og det, der er langt værre, til at moderere indholdet på Facebook. En anonym moderator beskrev således sin arbejdsdag i Facebook:

Du møder ind klokken 9 hver morgen, tænder for computeren og ser nogen få deres hoved skåret af. Hver dag, hvert minut, var det det, vi så: hoveder, der blev skåret af … Hver dag skulle nogle af de ansatte se en psykolog. Nogle kunne ikke sove, andre havde mareridt.”

Med formaliteterne af vejen, så lad os gå til det, som aftalen mellem dig og Facebook i virkeligheden handler om. Nemlig at gøre dit liv til et salgbart produkt. Fordi det er det, du skriver under på. I aftalen står der:

Vi indsamler indhold og øvrige oplysninger, du angiver, når du bruger vores tjenester, herunder de oplysninger du angiver, når du opretter en konto, opretter eller deler ting samt skriver beskeder eller kommunikerer med andre. Det kan omfatte oplysninger i eller om det indhold, du angiver, f.eks. placeringen af et billede eller datoen for oprettelsen af en fil. Vi indsamler også oplysninger om, hvordan du bruger vores tjenester, f.eks. den type indhold, du ser eller interagerer med, eller hyppigheden eller varigheden af dine aktiviteter.”

Facebook skriver videre:

Vi indsamler oplysninger om de personer og grupper, du har forbindelse til, og den måde, du interagerer med dem på, f.eks. de personer, du kommunikerer mest med, eller de grupper, du oftest deler indhold med.”

Ud over det giver aftalen også Facebook en ikke-eksklusiv, overdragelig, videre-licenserbar, royaltyfri, verdensomspændende licens” til at bruge al tekst, billeder og videoer, du slår op på Facebook, til, ja, hvad end det groft sagt passer virksomheden.

Husk på, at Facebook måske er gratis ligesom støvsugeren, men det er kun, fordi du – brugeren – arbejder for Facebook Inc., hver eneste gang du logger på Facebook. Aftalen sikrer, at når du ruller over nyhedsfeedet, stopper op, ruller videre, liker noget, liker noget mere, ser en video, deler en artikel, skriver en statusopdatering, kommenterer på din vens statusopdatering, så genererer du en stump data.

Den stump data har du givet Facebook lov til at indsamle og føje til bunken af data, som tegner et mere og mere præcist billede af, hvem du er, og vigtigst af alt: hvad dine behov er. Det er den viden, som Facebook sælger i en anonymiseret form til virksomheder, som bruger den til at målrette annoncer tilbage til dig, såkaldte relevante annoncer”:

Vi ønsker, at vores annoncer skal være så relevante og interessante for dig som alle andre oplysninger, du kan finde på vores tjenester. Derfor bruger vi alle de oplysninger, vi har om dig, til at vise dig relevante annoncer,” står der i aftalen.

Og det er ikke så få oplysninger endda.

Med pointen i mente om, at når du er på Facebook, så genererer du data, som Facebook har fuldt ejerskab over og tilladelse til at bruge i eksempelvis reklameøjemed, så betyder det også, at du reelt set arbejder for Facebook. Du skaber værdi for Facebook. Du tjener penge for Facebook. Nu bliver det meget interessant.

For kigger vi på, hvad alle Facebooks brugeres aktivitet er i mandetimer, så ved vi, at selskabets apps, Facebook, Messenger og Instagram, i snit bliver brugt i svimlende 50 minutter om dagen per bruger, fordi det fortalte Mark Zuckerberg i foråret. Ganger vi det med Facebooks godt 1,3 milliarder daglige brugere, så har Facebook – og hold nu fast – en arbejdsstyrke, der ligger lige over 1 milliard arbejdstimer. Hver dag. Uden at blive betalt en krone for det.

Man må håbe, at Facebook er lønnen værd i sig selv for brugeren. Fordi hver enkelt bruger er i snit 110 kroner værd for Facebook Inc. om året. Det lyder ikke af meget, men i 2016 var Facebooks indtægter fra salg af annoncer til brugerne 179 milliarder kroner, og i år forventer analysefirmaet eMarketer, at indtægterne stiger yderligere 35 procent og lander på imponerende 240 milliarder kroner.

Fremgangen skyldes, at Facebook hele tiden udvikler nye måder at vise flere, mere målrettede annoncer – i særdeleshed på telefonen. Derefter handler det blot om at få brugerne til at hænge mere ud på Facebook, så de får vist de mange nye annoncer.

Men mon ikke virksomheden lykkes med det. For det er netop Facebooks evne til at tjene penge på din udelte opmærksomhed (og frivillige arbejdskraft), som gør Facebook 2,5 billioner kroner værd. Det er 2.500.000.000.000 kroner. Det er den produktliggørelse af dig, som du skriver under på, når du tilmelder dig Facebook. Det, som snart 2 milliarder mennesker har skrevet under på.

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer.

Bliv medlem