Wow. Det tog jer syv dage at skaffe 1.400 medlemmer til Zetland. Lad os se, hvor mange flere vi kan få

  • 13. august 2019
  • 4 min.
VENNEVÆG_Mikkel Bøgild Jacobsen i færd med at skrive ambassadørnavne op på vores hyldestvæg. Der er kommet mange til siden. Foto: Kasper Løftgaard

Derfor skal du læse denne artikel

I juni annoncerede vi den vigtigste kampagne i Zetlands historie – fra 6. august til 6. september ville vi med Zetlands medlemmers hjælp forsøge at skaffe 1.400 medlemmer – og dermed bringe os et syvmileskridt tættere på at være økonomisk bæredygtige. Vi nåede vores mål på én uge - så nu skruer vi ambitionerne i vejret.

Da vi søsatte den vigtigste kampagne i Zetlands historie i sidste uge, havde det en øjeblikkelig og rimelig destruktiv effekt på vores effektivitet. Ikke mindst på min. Hvert tiende minut stod jeg med min telefon i hånden for at tjekke den lille tæller med antallet af nye medlemmer på zetland.dk, og jeg var ikke alene. Vi har passeret 200,” sagde flere i kor, da det lille tal skiftede.

De første to dage tjekkede jeg tælleren med febrilsk nervøsitet. Rullede kampagnen? Havde vi gjort det let nok for ambassadørerne at hjælpe os? Siden tjekkede jeg tallet, hver gang min hjerne manglede endorfiner. For få dage senere stod det klart, at Zetlands ambassadører ville lykkes med at tiltrække 1.400 betalende medlemmer på én enkelt uge.

For at spole tilbage et kort øjeblik: Ved sommerens begyndelsen manglede vi i alt 3.500 nye medlemmer for at kunne kalde os selv økonomisk bæredygtige. Vi bad jer medlemmer om at være med til at skaffe lidt under halvdelen – det var det højeste tal, vi turde tro på at nå.

Vi undervurderede med andre ord Zetlands medlemmer.

Så venner. Vi er nødt til at se, om vi sammen kan komme endnu tættere på målet – og nå 2.000 nye ambassadørmedlemmer inden 6. september. Jeg har lavet en tegning. Og her er planen:

Hvor stor en forskel vil det gøre, hvis vi når op på 2.000 nye medlemmer? Det vil betyde, at vi går ind i efteråret med ro i sjælen. Vi skal vokse videre og arbejde hårdt for at gøre det – men vi har arbejdsro. Målet er inden for synsvidde.

Så er I med os?

Husk, at alle medlemmer har et ambassadørlink (ikke kun dem, der har meldt sig på forhånd). Måske har du en enkelt kollega, kusine eller ven, som har en brændende interesse for, hvor verden er på vej hen?

Et par hurtige spørgsmål, man kunne sidde med, eller som jeg har fået fra nogle af jer den forløbne uge:

Vent, er Zetland ikke fremtidssikret med 1.400 medlemmer?

Desværre ikke helt. Vores mål var at tage et stort spring fremad med kampagnen – og skaffe knap halvdelen af de medlemmer, vi manglede, på én enkelt måned. Det lykkedes på en uge, og det er helt fantastisk.

Hvornår er I så i mål?

Som jeg fortalte i juni, er målet 14.000 betalende medlemmer. Hvilket kræver, at vi vokser med 3.500 i forhold til vores størrelse på daværende tidspunkt. Dét er vores store mål og dér, vi skal hen inden næste sommer.

Hvad sker der egentlig, hvis mange af de nye medlemmer beslutter, at Zetland ikke er noget for dem?

Det er et virkelig godt spørgsmål. Vores erfaringer siger, at flere end normalt vil falde fra inden for de første par måneder … men ikke i bekymrende omfang. Hvis billedet er et andet den her gang, står vi selvfølgelig lidt dårligere end ellers.

Hvor præcise er alle de her tal?

Ikke specielt præcise. Studerende får halv pris, vi kender ikke vores præcise mediestøtte i 2020.

Hvor sikker er på sikker grund” for øvrigt?

Jeg mistænker, at digital journalistik er en dårlig branche at være i, hvis man vil befinde sig på sikker grund i al fremtid. Når vi rammer 14.000 medlemmer, vil vi stadig skulle tiltrække omkring 1.000 nye medlemmer hver måned for at holde trit med det løbende frafald. Vi satser naturligvis på at vokse videre for at kunne udvikle os og blive bedre – og for at være med til at puste endnu mere fornuft ind i den kaotiske offentlige samtale i Danmark.

Vi kommer med andre ord ikke til at sætte os tungt i redaktionens tre brugte sofaer, uanset hvor langt jeg kigger ud i fremtiden.

Men bringer kampagnen os i kontakt med endnu flere – og runder vi 2.000 nye medlemmer – ser fremtiden markant lysere ud. Vi kan lægge alle planer om salg og besparelser ned i en skuffe og lukke den for nu.

Der er stadig mange usikkerheder, jeg ved det godt. Men hvis det var simpelt at lykkes med et nyt landsdækkende medie, ville flere nok gøre det. Hvis det var let, ville vi slet ikke have brug for jeres hjælp til at nå ud i verden.

Det har vi heldigvis.

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer.

Bliv medlem