Send en tanke til Zetlands medlemmer

De har betalt for, at vi kunne lave denne artikel. Uafhængig journalistik er ikke gratis.

Først blev Einár kidnappet, og så blev han dræbt på åben gade. Det er krig, siger de i Stockholm

Bandemiljøet og rapmiljøet i Sverige er nærmest blevet synonymer.

Foto: Carolina Byrmo / TT / Ritzau Scanpix

Vores medlemmer foretrækker at lytte


Det lyder som en film om 1990’ernes rapmiljø i USA: unge mennesker involveret i kidnapninger, trusler, vold og drab. Men vi er faktisk i Sverige, hvor en voldsspiral har hærget i årevis. Forleden fandt endnu et drab sted, og denne gang har det for alvor rystet hele landet. Den populære 19-årige rapper Nils Grönberg – bedre kendt under sit kunstnernavn Einár – blev nemlig skudt og dræbt på åben gade. En direkte henrettelse”, som det bliver beskrevet af vidner.

Der har nærmest altid været en vis romantisering af hiphopmiljøet, men i Sverige er det langtfra tilfældet længere. For svenskerne ser dagligt den brutale side af et tæt koblet rap- og bandemiljø, som skræmmer mange fra vid og sans. Sagen om den unge rapper Einár har endnu en gang startet en omfattende debat i Sverige om, hvordan man – sådan for alvor – skal slå ned på den ustyrlige kriminalitet, der hærger bestemte områder i og omkring Stockholm. Samtidig fortæller Einárs korte liv den større historie om livet i udsatte boligområder i Sverige, og hvordan bandemiljøet i Sverige har udviklet sig til en gruppe, som tiltrækker fortsat yngre og yngre drenge, som opgiver deres ungdom for at blive en del af fællesskabet.

Svenske Einár blev født i 2002, hvor han voksede op i et af de belastede boligområder omkring Stockholm. Som otteårig blev Einár i smug filmet, mens han rappede i sofaen derhjemme. Videoen blev lagt på YouTube og blev så populær, at han selv begyndte at optage sin musik, som han udgav på Instagram. Einár slog for alvor igennem et par år senere som 16-årig, da han udgav sangen Duckar Popo, som han lagde på YouTube. I den hjemmelavede musikvideo kan man se den unge dreng rappe løs ude foran det lokale supermarked og række fuckfinger til kameraet med maskerede unge fyre ved sin side. I en af scenerne bliver en pistol ladt midt ude i skoven, og musikvideoen passer godt til Einárs tekster. I sangen rappede han nemlig om opvæksten i den belastede del af Stockholm, og hans tekster var lige så dystre som hans covere til sangene. Det handlede om stoffer, damer og kriminalitet.

Som 17-årig blev Einár den mest streamede artist i Sverige med sangen Katten i trakten, hvor han hittede toplisten i Sverige i over tre uger. I dag er sangen afspillet over 38 millioner gange på Spotify. Han har også vundet flere store priser for sin musik og fik blandt andet den svenske P3 Guld-prisen for årets sang’ og årets nye navn’ ved prisuddelingen Grammis i 2020. På overfladen lyder det som en klassisk succeshistorie for en talentfuld ung mand. Men når han ikke optrådte, levede Einár et turbulent og farligt liv som kriminel med domme om besiddelse af narko og vold i bagagen. Svenskerne fik for alvor et indblik i det voldelige liv, som Einár levede, tilbage i 2020, da han blev midtpunktet i en kidnapningssag.

En mandag aften i maj 2020 begyndte der pludselig at florere billeder af Einár på Snapchat. På billederne kunne man se den dengang kun 18-årige rapper med rifter i hovedet, som tydede på, at han var blevet tæsket. Det var i forbindelse med de billeder, at svenske medier fandt frem til, at politiet faktisk havde været i gang med en undersøgelse af sagen i over to uger. Einárs forældre havde nemlig anmeldt en hændelse til politiet. Ifølge politiet havde de fået af vide, at Einár var blevet kidnappet af omkring 15 maskerede mænd, som truede ham med en pistol og kniv og blandt andet frarøvede ham hans Rolex-ur og smykker.

Kort tid efter de første billeder begyndte at cirkulere på sociale medier, kom der mere eksplicitte billeder og videoer frem. På Snapchat blev der delt nedværdigende billeder, som viste Einár bundet fast i hundesnor, hvor han blandt andet blev tvunget til at gå med kvindeundertøj og paryk. Ikke nok med det, kidnapperne krævede også tre millioner svenske kroner for at lade ham gå. Pengene fik de aldrig at se, men Einár fik alligevel lov til at gå med livet i behold … i hvert fald midlertidigt.

Da der over et år senere faldt dom i sagen, blev der endnu mere opmærksomhed på Einár. For det var nemlig to af Einárs rapkolleger, Yasin Mahamoud og Haval Khalil, der blandt andet havde været med til at planlægge kidnapningen. De blev idømt 2,5 års fængsel. Begge mænd ankede sagen, som skal for retten igen i denne uge, hvor Einár altså var indkaldt til at vidne.

Men så langt nåede han aldrig. Torsdag aften omkring klokken 23 blev Einár skudt i brystet og hovedet på åben gade i et boligkvarter i den sydlige del af Stockholm. Da ambulancerne ankom, var forsøg på førstehjælp forgæves, og kort tid efter blev den 19-årige erklæret død. Øjenvidner fortæller, at Einár blev skudt fra cirka halvanden meters afstand af en person, som holdt en pistol i strakt arm – efterfølgende er to mænd set løbe fra gerningsstedet.

Detaljen om at Einár var indkaldt som vidne i ankesagen ugen efter, startede spekulationerne på sociale medier om, at Einár var blevet dræbt, så han ikke kunne vidne i retten. Men Einár var faktisk også indkaldt som vidne til første retssag, hvor han nægtede at deltage både i retten og i efterforskningen. I stedet vidnede hans forældre, som også var dem, der anmeldte kidnapningen. Derfor er der heller ikke noget, som tyder på, at han ville være dukket op til ankesagen i denne uge. Fra svensk politi lyder det foreløbig, at drabet formentlig var banderelateret.

Svenske medier har tidligere rapporteret om den tætte kobling mellem det svenske rapmiljø og bandemiljøet i Stockholm, hvor altså både Yasin og Haval holdt til. Den unge rapper blev skudt på gaden i et boligkvarter i Stockholm-området Järva, hvor der siden 2017 har hærget bandekriminalitet. Hele 17 sager med relation til bandemedlemmer har fundet sted de seneste fire år, og kun én af sagerne har ført til en dom. Både kidnapningen sidste år og nu mordet på Einár rejser derfor en større debat i Sverige, som handler om, hvordan man håndterer populære musikere, som samtidig er kriminelle, og giver et indblik i den voldelige hverdag, som mange svenske rappere lever i.

Att brösta en 4 för att bli en 100 gubbe.” Sådan lyder et populært slogan i bandemiljøet i Sverige. Det betyder, at man gerne tager fire år på en ungdomsinstitution for at blive en del af banden. Fire år i en ungdomsinstitution er straffen for mord begået af en mindreårig i Sverige. Sådan skriver svensk politi i en rapport om de to bander, som især hærger landet lige nu: Shottaz og Dødspatruljen. Begge bander rekrutterer i højere grad unge mænd, for så længe de er under 18 år, kan de klare det beskidte arbejde for banderne og samtidig få en mildere straf.

Den unge svensk-somaliske Yasin er nok den person, som for alvor sætter ansigt på sammenkoblingen mellem bande- og rapmiljøet i Sverige. Yasin er et fremtrædende medlem af Shottaz, og han har både siddet i fængsel for våbenbesiddelse, været sigtet for drab og altså dømt for at kidnappe sin nu afdøde kollega Einár. Shottaz har i årevis ligget i en åben og blodig krig med Dødspatruljen. De to bander kommer begge fra Rinkeby-forstaden til Stockholm, og mange af medlemmerne er vokset op sammen, har gået i skole sammen og spillet fodbold sammen i skolefrikvartererne. De to bander har i årevis haft en form for samarbejde og var et broderskab, indtil et røveri gik galt i 2015, hvor en ung mand efter røveriet blev kørt ud i en skov og likvideret. Det fik broderskabet til at dele sig i to: Dødspatruljen og Shottaz. De to rivaliserende grupper har i flere år forsøgt at tage livet af hinanden, og i hele ti tilfælde er det faktisk lykkedes. Gerningsmændene har blandt andet være unge gymnasieelever helt ned til 17 år – ofrene har været lige så unge.

Journalist og forfatter Diamant Salihu har skrevet bogen Tills Alla Dör, hvor han skildrer historien om et broderskab, der udviklede sig til en af de mest blodige bandekonflikter i Sveriges historie. I et interview med Ekstra Bladet siger han: Kernen af de her grupperinger har somalisk baggrund, og deres forældre flygtede fra krig i hjemlandet. Nu kalder børnene det, de udfører på svensk jord, for krig.” Det er utrolig unge drenge, som ryger ind i de svenske bandemiljøer, og flere af de højerestående medlemmer er ikke langt over 18 år.

Rinkeby er et af de mest berygtede kvarterer i Sverige på grund af skudepisoder, bilbrande og barrikader. Det er her, den berygtede bande Shottaz hører til, og hvor medlemmerne har somalisk baggrund. I Rinkeby er politiet fjenden, og gaderne er mange steder ejet af banderne. Her voksede Yasin op. Politiansatte i regionen omkring Rinkeby har tidligere kaldt situationen for en uholdbar arbejdssituation”, og de mange skud og drab har efterladt politiet med massiv mangel på efterforskere.

Ud over at være kriminelt bandemedlem er 23-årige Yasin utrolig populær blandt musikentusiaster i Sverige. Hans mest populære sange er blevet streamet på Spotify omkring 30 millioner gange, og i år – mens han sad varetægtsfængslet for kidnapningssagen – vandt han to musikpriser fra det svenske P3. Især de to priser skabte en debat i Sverige om, hvornår man skal adskille kunsten fra kunstneren, og om det er okay, at en svensk radiostation tildeler priser til en musiker, som er dybt kriminel. En debat, som vi kender fra blandt andet USA, og som især rasede under #MeToo-bølgen, hvor det blev til en stor diskussion om, hvorvidt man kan adskille kunsten fra kunstneren, da flere kendte skuespillere og filmskabere blev dømt for overgreb.

Også i Danmark er hiphoppen blevet mere rå, og diskussionen var da også oppe at vende tilbage i november 2020, da rapperen Chatle lavede en musikvideo til sangen Sort på sort. Videoen er optaget i Vollsmose i Odense og viser billeder af maskeklædte mænd i sort tøj, kamphunde, penge og dyre biler. Videoen pustede liv i debatten i Danmark, da de medvirkende ifølge TV 2 Fyn havde tilknytning til bandemiljøet og optog musikvideoen tæt på et gerningssted, hvor en uskyldig 31-årig mand var blevet skudt og dræbt midt i et bandeopgør.

Politikere og beboere i Vollsmose anklagede musikvideoen for at forherlige våben, narko og kriminalitet”, og de krævede, at videoen blev fjernet. Samtidig argumenterede fortalere for musikvideoen, at den var et spejl af den hårde virkelighed, som mange vender det blinde øje til.

Selv om det er Sverige, som er omdrejningspunktet for den voldsomme og blodige konflikt, har det også en betydning her i Danmark og ikke kun, fordi vores to lande ligger så tæt på hinanden. Tidligere i år kom Dødspatruljen nemlig til Danmark, hvor de danner fælles front med den nu tvangsopløste bande Loyal to Familia – også kendt som LTF. Desuden var det også medlemmer af Dødspatruljen, som i 2019 begik et dobbeltdrab i Sennepshaven i Herlev, hvor de altså havde lokket to medlemmer af Shottaz til Danmark for at dræbe dem. Her gik gerningsmændene efter, at de to medlemmer ikke ville bære skudsikre veste, når de ikke var i Sverige. I Danmark blev gerningsmændene dømt efter den særlige bandeparagraf 81a, og ifølge senioranklageren var dommen et markant signal til svenske bandekriminelle om ikke at tage deres konflikter til Danmark”.

Det er ikke første gang, at bandemiljøet i Sverige skaber politisk debat, og det er formentlig heller ikke sidste gang. I løbet af de seneste år er kriminaliteten i landet steget så hurtigt, at politiet reelt ikke kan følge med. De færreste sager bliver opklaret, og drab, trusler, vold og kidnapninger går ustraffet hen. Men selv mens Yasin sad varetægtsfængslet for kidnapningssagen, fortsatte han med at udgive musik, og det lod altså ikke til, at hans popularitet dalede på trods af hans overgreb på kollegaen Einár.

Jeg var uskyldig dengang, og jeg er uskyldig nu. Det er ikke første gang, jeg måtte høre fyrværkeriet byde det nye år velkommen fra en celle, det er ikke første gang, jeg fejrer min fødselsdag med knækbrød og smør … Det er synd, at fængselsture er blevet en vane, men det forhindrer mig ikke i at give mine lyttere det, de fortjener,” skrev han på sin Instagram bag tremmer.

Unge drenge bliver suget ind i farlige miljøer drevet af et broderskab, og det er nu hverdagskost i Sverige, at de, som topper hitlisterne, og som giver natklubberne liv, er kriminelle. Spørgsmålet er nu, hvorvidt Einárs død kommer til at ændre på, om svenskerne fortsat vil acceptere, at stemmerne, der kommer ud af deres høretelefoner, er kriminelle.