Denne historie har vores medlem Sofie Janerka foræret dig.
Zetland er en digital avis, hvis mål er at vise sammenhænge i en verden, der savner netop dét.
Send en tanke til Sofie Janerka – det er medlemmerne, der gør det muligt for os at udkomme.

signature

Facebook ved, at Adnan er homoseksuel, radikal og glad for Bubble Witch Saga. Så godt kender Facebook os

1984Her ses bare et udsnit af de interesser, som Facebook har opfanget om Adnan Al-Adhami. Collage: Zetland

Derfor skal du læse denne historie

Med informationer på 1,7 milliarder brugere har Facebook som intet andet et indblik i, hvem vi er, og hvad vi interesserer os for. Men er vi egentlig klar over, hvor meget Facebook ved om os og det, vi troede var vores privatliv? Vi har lavet et eksperiment, hvor to fremmede mennesker giver en præcis beskrivelse af hinanden – alene på baggrund af Facebooks informationer om dem. Resultatet er opsigtsvækkende.

Hvis det er sandt, at viden er magt, så har ingen i verdenshistorien været mere magtfuld, end Facebook er i dag. Det sociale medie kan prale med helt lovligt at have indsamlet viden om 1,7 milliarder menneskers personlige informationer, fritidsinteresser og aktiviteter. Det er aldrig blevet gjort før i det omfang, og det betyder, at ingen kender menneskeheden så indgående, som Facebook gør lige nu.

Eksempelvis ved Facebook, at 21-årige Adnan Al-Adhami, der er journaliststuderende på Roskilde Universitet, er interesseret i mænd”. Og Facebook ved også, at 24-årige Katrine Rosenbæk, der også er journaliststuderende, men ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, er meget venstreorienteret, men at hun engang har kørt med Uber.

Og hvordan ved jeg det? Det ved jeg, fordi jeg har fundet det sted på Facebook, hvor du og jeg kan se, hvad hr. Zuckerberg har opsnuset om os ud fra vores opdateringer, gps, likes, billeder og så videre. (Jeg skal nok guide dig ind til stedet senere i artiklen). På siden har Facebook inddelt ens interesser under kategorier som Nyheder og underholdning’, Hobbyer og aktiviteter’, Livsstil og kultur’ og mange flere. Og under hver kategori kan du klikke rundt og se, hvad Facebook har noteret sig om dig.

Jeg kan eksempelvis se, at Facebook har opfanget, at jeg lytter rigtig meget til hiphop, at jeg læser Esquire og interesserer mig for aktuelle begivenheder’, natur og miljø’, modkultur’ og … øgler’. Nej, jeg ved ikke, hvorfor Facebook tror, jeg interesserer mig for øgler. Det gør jeg ikke.

Men det gav mig idéen: Hvor nøjagtig en beskrivelse ville to fremmede mennesker kunne give af hinanden – alene ved at gennemgå alt det, Facebook har opfanget om dem? Adnan Al-Adhami og Katrine Rosenbæk, begge Zetland-medlemmer, meldte sig frivilligt til eksperimentet. De havde aldrig mødt hinanden før, og de havde ikke kunnet læse op på hinanden. Første gang de mødtes, var på Zetland.

Men før jeg påbegynder eksperimentet, vil jeg først runde lidt nødvendig baggrundsinformation.

FORSØGSKANINERKatrine Rosenbæk og Adnan Al-Adhami blev udvalgt til Zetlands eksperiment, fordi de begge er journaliststuderende og dermed trænet i at analysere store mængder informationer og siden kommunikere det som en samlet fortælling. Foto: Frederik Kulager, Zetland

Årsagen til, at Facebook skal vide så meget om dig, er, fordi det er sådan, Facebook tjener sine penge. De indsamler dine data, de analyserer den, fortolker den og sælger den som big data, som virksomheder kan benytte til at målrette deres produkter til specifikke segmenter. Det er langt mere effektivt end traditionelle annoncer i tv, aviser og radio, hvor det ikke handler om, hvem der ser annoncen, men hvor mange der ser annoncen.

Facebook har ikke tyvstjålet disse informationer om dig. De ved groft sagt kun ting om dig, fordi du enten selv har fortalt Facebook det eller har givet Facebook lov til at vide det om dig.

Faktisk findes der er en tommelfingerregel: Hvis tjenesten er gratis at bruge, betaler du med dine oplysninger. Facebook er gratis, Google er gratis, Instagram er gratis, Snapchat er gratis – ja, hvad er snart ikke gratis på internettet?

Det vil altså sige, at dine oplysninger er varen. Du er hele grundlaget for de sociale mediers forretningsmodel. Og jo mere det sociale medie ved om dig, jo mere kan det sociale medie tage sig betalt for de reklamer, du skal vises. Det skyldes, at jo mere reklamebureauerne ved om de potentielle kunder, de skal forsøge at sælge til på eksempelvis Facebook, jo større er chancen også for, at de potentielle kunder køber produktet. Det giver god mening.

Et godt eksempel på, hvor præcise reklamerne kan være, er historien om den 46-årige østriger Daniel Kapp. Sidste år fik han diagnosticeret prostatakræft, og han googlede derfor rundt på nettet for at blive klogere på sin sygdom. Dagen efter begyndte reklamer for bedemandsforretninger at dukke op på Daniel Kapps startside på Facebook, hvor der opmuntrende stod: Vi er der for dig!”

Facebook vidste nemlig, hvilke sider Kapp havde besøgt, fordi det sociale medie bruger cookies, der fungerer som en slags gps, til at følge sine brugere rundt på internettet. Den slags reklamer er super målrettede og for Facebook, ikke mindst, super indbringende. For at forstå værdien af det, skal vi blot åbne Facebooks regnskab.

I 2. kvartal af 2016 tjente Facebook godt 32 kroner per europæiske bruger – altså dig – gennem annoncesalg. Ganger vi for sjov op med Facebooks 3,5 millioner danske brugere, giver det godt en halv milliard tjente kroner. Ikke alle brugere er dog lige meget værd; de nordamerikanske brugere er op til 90 kroner værd, og dem i Asien er kun 10 kroner værd på det globale marked for digitale reklamer. Det marked er ifølge analysefirmaet eMarketer på i alt 1,2 billioner kroner, og Facebook forventes mod årets afslutning at sidde på godt 12 procent af kagen.

Det er rundt regnet 150 milliarder dejlige annoncekroner.

Tilbage på Zetland havde Adnan Al-Adhami og Katrine Rosenbæk hilst kort og sat sig over for hinanden. De loggede hver på Facebook og fulgte disse trin:

  • Find en annonce på Startside’.
  • I annoncens øverste venstre hjørne er der en pil. Den peger nedad. Tryk på den, og tryk så på Hvorfor ser jeg dette?’
  • I den boks, der nu er dukket op, trykker du på Administrer dine annoncepræferencer’.

Nu kan du se, hvad Facebook har kortlagt af informationer om dig, og hvilke annoncører der har dine kontaktoplysninger.

Derefter byttede Adnan Al-Adhami og Katrine Rosenbæk computere med hinanden, og jeg udstyrede dem med kaffe, pen og papir og gav dem 15 minutter til at gennemgå det, Facebook har indsamlet af viden om den helt fremmede person overfor dem.

Derefter bad jeg Adnan Al-Adhami fortælle Katrine Rosenbæk, hvem hun er. Det forløb nogenlunde således:

Du er bestemt kulturradikal,” lægger han ud. Det er korrekt, nikker Katrine Rosenbæk.

Men om du stemmer Radikale Venstre eller Alternativet … Hm, det er lidt svært at sige.” Katrine Rosenbæk stemte på Alternativet ved folketingsvalget, hun har tidligere stemt radikalt.

Jeg kan også se, at du er fra Jylland. Eller du har i hvert fald vist interesse for mange jyske byer.” Katrine Rosenbæk er fra Vestjylland, og hun bor i dag i Aarhus.

Jeg kan også se, at du har kørt med Uber, selv om det ikke helt passer med resten af din profil.” Da Katrine Rosenbæk boede i Paris, kørte hun med Uber uden at vide, hvad Uber egentlig var. Det skammer hun sig over, og hun bryder sig i dag ikke om Uber.

Du orienterer dig bredt og læser alt fra Information til Jyllands-Posten. Men du læser ikke Ekstra Bladet eller nogen andre tabloidmedier.” Katrine Rosenbæk elsker morgenaviserne, men afviser tabloidmedier kategorisk”.

Du elsker mad og foretrækker madmarkeder over supermarkedskæder – og maden må gerne være stærk og fairtrade.” Katrine Rosenbæk er foodie, og hun elsker chili og gode vilkår for landmændene.

Du lytter aldrig til mainstream pop og den slags. Til gengæld elsker du svenske Robyn.” Katrine Rosenbæk lyttede tit til Robyn i gymnasiet, men i dag lytter hun også til meget andet – Beyoncé, eksempelvis – men hun kan stadig lytte til Robyn og drikke gin og tonic.

Du interesserer dig ikke det mindste for sport.” Forkert, Katrine Rosenbæk har spillet fodbold i mange år og har også medlemskort til Fitness World. Men, tilføjer hun, det er ikke noget, hun reklamerer med overhovedet på Facebook.

Og så elsker du at læse om kloge, døde gamle mænd – især Karl Marx,” slutter Adnan Al-Adhami af. Korrekt, siden et efterskoleprojekt har Katrine Rosenbæk læst og studeret de gamle filosoffer, og i øjeblikket læser hun Marx i forbindelse med en samfundsfagsopgave.

FØLELSERVi ved kun lidt om, hvordan Facebook opsnapper vores interesser. Eksempelvis kan man her se, at Facebook har opfanget, at Adnan Al-Adhami interesserer sig for ’Skive’, ‘Biograf’ og ’Syrien’. Det kan have noget at gøre med, at han har liket opslag, der handler om eksempelvis Skive – eller han har googlet Skive. Eller noget tredje. Skærmbillede: Adnan Al-Adhami

Hvordan var det, spurgte jeg Katrine Rosenbæk, og hun lo. Og sagde så:

Det var solidt. Meget af det var jo uhyggeligt rigtigt. Men jeg er overrasket over, at du ikke opfangede, at jeg har boet i Paris?”

Det havde Adnan Al-Adhami ikke lagt mærke til. Og således var det Katrine Rosenbæks tur til at fortælle Adnan, hvem han er. Det forløb sådan:

Du kommer fra Viborg. For jeg kan se, du har gået på Viborg Katedralskole, og jeg kan se, at du er studentermedhjælper og interesserer dig for DR Nyheder, så jeg gætter på, at det er hos dem, du er studentermedhjælper?” Helt korrekt, bekræfter Adnan Al-Adhami.

Jeg vil også gætte på, du er aktiv i Radikal Ungdom; jeg kan i hvert fald se, at du interesserer dig for radikale politikere, og du går op i økologi, retsstaten, velfærdsstaten, og du interesserer dig for FN og EU.” Adnan Al-Adhami har rigtigt nok været aktivt medlem af Radikal Ungdom siden 2011, og han er tosset” med at læse om FN og EU.

Borgerkrigen i Syrien optager dig, og jeg kan se, at du har vist interesse for frivilligt arbejde samt Lesbos og Libanon, så jeg tænker, at du har været dernede – enten for at lave journalistik eller arbejde frivilligt.” Adnan Al-Adhami interesserer sig for Syrien og hele flygtningesituationen, men han har ikke rejst derned, fordi han endnu ikke har fået sit danske statsborgerskab og derfor ikke kan forlade landet.

Du kan også godt lide kvindelige musikere som Beyoncé og HYME. De må gerne råbe lidt og mene noget og være lidt fandenivoldske.” Adnan Al-Adhami elsker råbende kvinder, og jo mørkere de er i huden, jo bedre, siger han.

Du læser journalistik på RUC, men jeg kan se, at du pendler. Så du bor sikkert i København – måske Nørrebro, for du har vist interesse for barer og spisesteder på Nørrebro.” Adnan Al-Adhami bor på Frederiksberg, men det grænser op til Nørrebro.

Jeg kan se, at du spiller små spil som Bubble Witch Saga på din iPhone 6S, som jeg kan se, du ejer – og du ser Orange is the New Black på din MacBook, som jeg også kan se, du ejer.” Adnan Al-Adhami slår hjernen fra ved at se tv-serier på Netflix, og han har spillet meget Bubble Witch Saga, men nu er det mest Tetris.

Få tilsendt al din Facebook-data

Facebook har også en tjeneste, hvor du kan få tilsendt en mappe med alt, du nogensinde har skrevet til dine venner på Messenger, lagt op af billeder og videoer, hvem dine venner er, hvem du har slettet af venner, hvilke venneanmodninger, du har sagt nej til, og hvor på kloden du har været på Facebook – og meget mere. Klik blot på ‘Download en kopi af dine Facebook-data under ‘Indstillinger’. Bemærk dog, at tjenesten er kritiseret af blandt andre den fremmeste kritiker af Facebook, den østrigske advokat Max Schrems, for kun at vise en brøkdel af det, Facebook ved om dig.

Hvordan var det, spørger jeg Adnan Al-Adhami, da Katrine Rosenbæk er færdig. Han klør sig lidt i håret og siger så: Jeg lyder som en meget bedre udgave, end jeg er i virkeligheden. Jeg må være god til det der selvpromovering,” ler han.

Men jo, det er lidt skræmmende, at Facebook ved så meget om mig, og at du, Katrine Rosenbæk, som ikke kender mig, kan sige så meget præcist om mig og mit liv.”

Bekymrer det jer?

Nej, slet ikke,” siger Adnan Al-Adhami.

Nu laver jeg selv Facebook-kampagner for Radikal Ungdom, og dem målretter jeg også til bestemte mennesker – eksempelvis dem, der har vist interesse i klimaet. På samme måde foretrækker jeg også, at annoncer på Facebook er målrettede mig og mine interesser.”

Der er stille lidt.

Altså, der er jeg er nok mere bekymret end dig, Adnan Al-Adhami,” siger Katrine Rosenbæk så.

Jeg kunne eksempelvis se en masse, som Facebook må have ræsonneret sig frem til, at Adnan Al-Adhami interesserer sig for. Det er lidt uhyggeligt, ikk’, for det er alt det, han underbevidst har vist interesse i.”

PERSONERUnder kategorien ‘Personer’ kan Katrine Rosenbæk se, hvad Facebook har noteret, at hun interesserer sig for. Det er enten sket ved, at Katrine Rosenbæk selv har klikket ‘Følg’ ‘Synes godt om’ på personens officielle side, at Katrine Rosenbæk har liket flere af vedkommendes opslag, eller at Katrine har googlet personens navn en del gange. Skærmbillede: Katrine Rosenbæk

Jeg spørger dem, om de har sat sig ind i, hvad de har givet Facebook lov til at dele om dem – og hvad deres rettigheder er. Det har ingen af dem gjort, fordi det er for tidskrævende og besværligt.

Hvis der fandtes et abonnement til Facebook på, lad os sige, 90 kroner om måneden, og Facebook så lovede, at ingen af jeres informationer blev solgt eller brugt i annoncering. Ville I så betale for det?

Nej, det gad jeg ikke,” siger Adnan Al-Adhami.

Måske hvis jeg oplevede, at jeg fik målrettede annoncer, fordi Facebook ved, at jeg eksempelvis er homoseksuel og med anden etnisk baggrund end dansk. Så ville det komme for tæt på.”

Katrine Rosenbæk tvivler også. Også selv om hun betaler samme sum penge for så mange andre tjenester på nettet.

Men jeg synes, det er creepy, at firmaer kan bruge mine informationer til at ramme mig så præcist med deres produkter. Men jeg tænker, at vi er OK med det, fordi vi i Danmark har så meget tillid til hinanden, at vi ikke er vant til at tage kritisk stilling til noget, fordi vi ikke kan forestille os, at nogen vil gøre os ondt. Men måske er vi naive,” siger hun.

Men tillid til hinanden og tillid til en amerikansk it-gigant som Facebook er vel to meget forskellige ting?

Ja, men det tror jeg ikke, vi forstår at skelne,” svarer Katrine Rosenbæk.

Adnan Al-Adhami nikker.

Jeg har også tillid til, at danske politikere og politikere i EU sikrer, at Facebook overholder love og regler, sådan at jeg ikke selv behøver krydse en masse ting af for at sikre mit privatliv,” siger han.

Men:

Lad os sige, jeg opdagede, at jeg blev overvåget af den danske stat på samme måde, som Facebook overvåger mig. Så ville jeg føle mig retsligt krænket. På det groveste, faktisk. Og bede dem stoppe. Men jeg føler ikke, jeg kan bede Facebook stoppe med at overvåge mig,” siger Adnan Al-Adhami.

Det vil sige, at det er et større problem, hvis staten overvåger dig, end når en amerikansk virksomhed gør det – men du gør alligevel ikke noget ved det?

Ja, og jo, jeg ved godt, det er paradoksalt. Men sådan har jeg det.”

Det handler nok også om,” indskyder Katrine Rosenbæk, at Facebook, som vi lærte at kende i slut-00’erne, var ren underholdning og hyggechat. Og sådan ser vi det stadig i dag, selv om Facebook har vokset sig så meget større og mere magtfuld. Det vil sige, at Facebooks udvikling er gået langt hurtigere, end vi har nået at kunne omstille os til og tage kritisk stilling til.”

Det blev de sidste ord. Eksperimentet er overstået, og konklusionen må være, at ja, Facebook ved rigtig meget om sine brugere. Så meget, at en komplet fremmed kan få et ret præcist billede af, hvem du er, og hvad der optager dig.

ANNONCE_Hvis Katrine Rosenbæk klikker på eksempelvis ‘Venstre’ eller ‘Freedom of speech’ inde på siden her, vises et eksempel på en annonce, som den vil blive vist på hendes startside. Hvis hun ikke ønsker at se den annonce, kan hun slette interessen – og dermed annoncen. Skærmbillede: Katrine Rosenbæk

Hvis du ligesom Katrine Rosenbæk og Adnan Al-Adhami heller ikke har taget kritisk stilling til, hvad du giver Facebook lov til, så fear not. Zetland er der for dig. Du skal blot gøre følgende:

  • Log på Facebook, og tryk på pilen, der vender nedad, i øverste højre hjørne.
  • Klik på Indstillinger’.
  • Ude i venstre side står der Annoncer’. Klik.
  • Her kan du læse, hvad du giver Facebook lov til, og vælge at sige ja eller nej.

Bemærk, at du ikke vil modtage færre annoncer, hvis du vælger nej. Annoncerne vil bare i mindre grad være målrettede dig. Og derfor, vil Facebook mene, også mindre relevante for dig. Men hey, i det mindste er dine informationer nu bare en lille smule mere kun dine. Bare en lille smule.

Har du lyst til at høre mere om, hvad Facebook egentlig ved om dig, og har du lyst til at få gransket din egen Facebookprofil, kan du komme til Zetland Sofa, vores nye arrangement for livejournalistik. Her giver Frederik Kulager en både lavpraktisk og højtflyvende introduktion til alt det, Facebook ved om lige præcis dig. Det er for medlemmer og foregår i Zetlands lokaler i København 11. oktober.

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer. Prøv os for 0,- i 14 dage.

Bliv prøvemedlem