Zetland giver for første gang overskud, og det er medlemmernes fortjeneste. Det næste kapitel skal vi også skrive sammen

PYHJubel i Zetlands studie. Jeg ville ønske, at jeg kunne skrive "spontan" jubel, men Nicolai bag kameraet sagde "tre-to-en-nu". Følelserne, de er ægte. Foto: Nicolai Oreskov Westh

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

Derfor skal du læse denne artikel

Da vi i 2016 lancerede en digital avis baseret på nysgerrighed, nuancer og andre højloftede idealer, troede mange iagttagere, at Zetlands projekt ikke ville bære. Det gjorde det. Med knap 15.000 medlemmer i ryggen er vi klar til at sætte nye mål, skriver Zetlands direktør Jakob Moll her.

På lørdag er det præcis fire år siden, at vi søsatte en digital avis med ambitioner om at bidrage til en mere nysgerrig og indsigtsfuld offentlig samtale i Danmark.

I dag har vi nået en milepæl i vores historie. Vi offentliggør for første gang et regnskab, der viser, at Zetland gav overskud i 2019. Vi har skabt noget levedygtigt og dermed opnået et af vores vigtigste mål. Allermest er vi stolte af, hvordan vi nåede den her milepæl. Succesen skyldes nemlig udelukkende Zetlands medlemmer.

Mange af jer kender sikkert historien, men pyt, den er værd at fortælle igen.

En sommermorgen i juni 2019 kom jeg med en alvorlig proklamation om Zetlands fremtid. Vi var vokset i årevis, men det var gået lidt for langsomt. Vi gav os selv ti måneder til at nå det punkt, hvor vores økonomi balancerede, så vi tjente lige så mange penge, som vi brugte. Ellers, konstaterede jeg, måtte der ske noget. Det lød dramatisk, og sådan føltes det også, for vi havde en brændende lyst til at blive i sporet. Det var en skæbnestund, en skillevej, hvor vores projekt måtte briste eller bære.

Vi spurgte, om medlemmerne havde lyst til at hjælpe os over målstregen. Og så eksploderede tingene om ørerne på os. Efter to uger havde over 1.000 tilbudt deres hjælp, og den efterfølgende ambassadørkampagne forandrede alt. På én måned voksede Zetlands medlemstal med over 25 procent udelukkende takket være frivillige, der inviterede venner og bekendte ombord. Med et resultat på 2.806 nye medlemmer gik kampagnen præcis dobbelt så godt, som vi havde turdet tro på, og pludselig befandt vi os i nærheden af de 14.000 medlemmer, der ville betyde, at vores økonomi cirka løb rundt.

Kampagnen havde gjort Zetland til et samtaleemne, viste det sig, og ringene bredte sig i vandet. I de følgende måneder fik vi dag efter dag flere medlemmer end sædvanligt. Samtidig besluttede langt de fleste af de nye medlemmer, at deres venner havde haft helt ret: Zetland var noget for dem, vi gav mening i deres hverdag. Derfor blev de hængende. Og i årets sidste måneder dækkede medlemmernes betalinger for første gang Zetlands udgifter – og lidt til.

I dag, otte måneder efter at vi lavede allekald til vores medlemmer, kan jeg slå fast, at missionen lykkedes. Vi nåede vores mål. Med det mener jeg som sagt ikke blot, at vores medie tjener penge lige nu og her. Nej, Zetland havde simpelthen overskud i 2019. Det fjerde årsregnskab, siden vi lancerede vores daglige avis, blev det helt store vendepunkt.

Vi er ikke et luftkastel, vi er ikke et modelune. Zetland findes. Og det er udelukkende takket være Zetlands medlemmer … og selvfølgelig i særlig grad de mange, som ud over at støtte os med deres medlemskab havde lyst til at hjælpe med at sprede kendskabet til, hvad Zetland står for.

561.124

kroner var Zetlands overskud i 2019. Omsætningen var 18,7 millioner kroner.

Hvorfor er overskuddet vigtigt? kan man spørge. Zetland laver ikke journalistik for at tjene penge, vi tjener penge for at lave journalistik. Og det er netop pointen. Vi har vidst fra begyndelsen, at vi først for alvor kunne gøre en forskel i det danske samfund, hvis vi blev økonomisk bæredygtige. Forrige år brugte Zetland 6,5 millioner kroner mere, end vi tjente. Så vi befinder os virkelig et helt, helt andet sted nu. Nemlig et sted, hvor vi begynder at have friheden til at tænke stort og styrken til at navigere efter det, vi tror på.

Vores nye økonomiske situation betyder, at vi kan løfte hovedet fra sporet og få en fornemmelse for, hvor horisonten befinder sig. Hvor vi egentlig er på vej hen. Vi kan flytte vores opmærksomhed fra overlevelse til udvikling.

Det er samtidig her, jeg må på banen med et forbehold – nuancerne skal jo med. Forbeholdet er det her: Zetland er på ingen måde i sikker havn. Det er nådesløst at drive et digitalt medie. Vores økonomi balancerer nu og her – men tre dårlige måneder, hvor medlemmers opbakning svigter, og vi ser pludselig anderledes forpjuskede ud. Samtidig følger der som altid forpligtelser med i købet, når man begynder at blive voksen. Da Zetland gik i luften som daglig avis, lavede vi for eksempel et fælles håndslag på, at vi i en periode måtte nedprioritere sådan noget som pension. Gentlemanaftalen indebar, at vi nu er ved at indfase en fornuftig pensionsordning.

Hvis man har beskæftiget sig med forretning eller er eksempelvis revisor, sidder man formentlig med ét bestemt spørgsmål lige nu: Hvordan kan balance i slutningen af året føre til et positivt resultat for året set som helhed? Zetlands egen revisor (hej Mathias) kender svaret: Zetland havde et par andre ting kørende for sig i 2019. Vi fik blandt andet finansiel opbakning fra fonden Climate Planet til arbejdet med en ambitiøs, løsningsorienteret klimabog, som snart udkommer (den bliver virkelig, virkelig god og har i øvrigt allerede udmøntet sig i en enormt god artikelserie). Vi solgte også for første gang en licens til Zetlands egenudviklede digitale platform (til Sveriges svar på Samvirke, Vi Media).

At vi normaliserer” nogle af vores udgifter, medvirker til, at jeg ikke kan garantere, at vi har direkte kurs mod endnu et overskud i 2020, hvilket sådan set heller ikke er et mål i sig selv.

Så først og fremmest er overskuddet vigtigt, fordi det inviterer til det mest spændende spørgsmål, vi kan forestille os:

Hvad så nu, Zetland?

FORSKELLIGHEDAlle medlemmer er vigtige ... men både i dansk og international sammenhæng er det mintgrønne felt noget særligt. Mange af jer, der læser med, er simpelthen unge, som har valgt at betale for journalistik (tallene er for 2018; andelen af unge er sandsynligvis højere i dag).

At Zetland nåede en bjergtop, skyldes som sagt især de medlemmer, der besluttede sig for at være ambassadører for Zetland. Nu har vi brug for jer igen … og for hvert eneste medlem, der ville ønske, at verden så en lille smule anderledes ud.

I skal hjælpe os med, hvad der nu skal ske.

Der er én ting, vi godt tør lægge til grund. Selv om vi inden længe skulle runde 15.000 medlemmer, tror vi ikke på, at det er så mange som muligt”. Ikke engang i nærheden. Chefredaktøren er en handlekraftig figur, og hun udbrød på et tidspunkt, at det simpelthen må være muligt at invitere én procent af den voksne danske befolkning”ind i Zetlands forsamlingshus. Ellers står verden ikke længere. Det er 40.000 danskere – og man kan godt bakke ambitionen op i diverse statistikker (hvor mange danskere interesserer sig for samfundet, hvor mange har andre digitale abonnementer, den slags). Men i virkeligheden handler det jo mest om, at vi tror på, at tiden arbejder for de værdier, vi kæmper for. At flere og flere får lyst til at dreje deres begrænsede opmærksomhed hen på ting, der føles meningsfulde. Så indtil videre er vi blevet enige om, at 40.000 medlemmer er et ædrueligt mål for Zetlands næste fase. Ikke fordi større per definition er bedre, men fordi vi kan lave mere ambitiøs journalistik og skubbe mere til samfundsudviklingen, jo flere mennesker vi rører.

Men det kræver, ved vi godt, at Zetland bliver endnu bedre – og nok også noget lidt andet, end vi er i dag. Vi bilder os ikke ind, at vi aner præcis hvordan. Men vi ved, at vi kan finde svarene med vores medlemmers hjælp.

Den kommende tid håber vi at finde svar på de her spørgsmål:

  • Hvad skal Zetland kæmpe for i de næste år?
  • Hvilke mål skal vi sætte os?
  • Hvordan kan vi gøre en endnu større forskel for den offentlige samtale i Danmark?
  • Hvad gør Zetlands idé værd at støtte for lige præcis dig?

Eller sagt på en anden måde: Hvordan kan vi bidrage til, at en verden præget af informationsstøj og sort-hvide påstande bliver klogere snarere end dummere.

Vi er allerede begyndt. De seneste uger har vi inviteret til medlemsmøder i Aarhus, Svendborg og Aalborg, og i går … valgte vi at aflyse København på grund af virussen, men vi laver et virtuelt møde i stedet. De første møder var tænkt som forsøg. Vi skulle finde ud af, om medlemmerne havde lyst til at byde ind … og om vi kunne finde ud af at stille de rigtige spørgsmål. Da det første møde i Aarhus var slut, kiggede jeg rundt og spurgte: Giver det overhovedet mening, det her?” De nogle og tyve medlemmer, som havde valgt at bruge lidt af deres onsdag på at møde os (uden nogen anelse om, hvad der ventede dem, mistænker jeg), bekræftede øjeblikkeligt vores egen følelse: Ja, det gav mening. Vi havde diskuteret politiske nyheder, vi havde talt om brobygning og videojournalistik og demokratiets udfordringer. Det gav totalt mening. Efter hvert af de følgende møder vendte vores hold hjem med stjerner i øjnene over de begavede tanker og gode idéer, medlemmerne havde delt med os. Jeres perspektiv bliver uvurderligt for os. Vi kan heldigvis allerede nu fornemme, at der løber tydelige røde tråde gennem jeres tanker om, hvad Zetland bør stræbe efter.

Møderne er som sagt kun første skridt.

  1. Vi supplerer med et digitalt møde i næste uge, hvor du kan spørge chefredaktør Lea Korsgaard og mig om alt.
  2. I den nærmeste fremtid sender vi et spørgeskema ud til alle Zetlands medlemmer, hvor vi præsenterer de bedste idéer, vi har samlet op fra møderne – og beder jer hjælpe os med at forstå, hvad I er enige i, og hvad I prioriterer højest.
  3. Inden sommerferien præsenterer vi en plan for fremtiden.

Undervejs vil vi dele de bedste idéer – og vi vil have nyheder om, hvad det vil sige at melde sig som ambassadør for Zetland. Den første og bedste af de nyheder kommer lige om lidt.

TANKERUMAalborg i sidste uge – chefredaktør Lea Korsgaard i gang med at stille et spørgsmål. Gigantisk tak til alle medlemmer, der har delt deres tid og tanker med os i den første fase. Foto: Nicolai Oreskov Westh

Men lige først. Som Lea Korsgaard engang har fortalt, har vi ikke altid været gode til at nyde vores sejre. Vi har haft en tendens til at hvile på laurbærrene i 2,4 sekunder, hvorefter vi susede ud ad døren til et møde med en eller anden med en spændende idé. Videre! Fremad!

Så lad os lige stoppe op i 60 sekunder.

Vi har bevist noget sammen med Zetlands medlemmer. Vi har bevist, at kynikerne tog fejl, da de sagde, at man umuligt kunne skabe et bæredygtigt nyt medie baseret på journalistik med nuancer og proportioner og perspektiv og alle mulige andre keeeeedelige ting.

Det kunne man. Folk er nysgerrige. Mennesker vil gerne være klogere. Ja, der er kræfter i tiden, der arbejder imod Zetlands værdier – algoritmer kører rundt med vores opmærksomhed, politikerne samler deres egne ekkokamre på de sociale medier, konspirationsteorier florerer – men der er også masser at være optimistisk omkring.

Også på vores egne vegne, når vi kigger os omkring. Vi tænker tanker herinde, som spreder sig. Andre medier holder øje med os, og af og til lader de sig lykkeligvis inspirere af os. Det gælder danske medier, men i høj grad også ude i verden, hvor der er blevet skrevet en hel del om Zetland det forløbne år. Især om vores samarbejde med jer medlemmer og om, hvor godt vi har fået det der lyd til at fungere for den store gruppe videbegærlige mennesker, der har svært ved at finde tiden til at fordybe sig i læsning. For et par uger siden bragte det fine branchemagasin Nieman Lab fra Harvard (der bliver læst af alle, der har ambitioner om at skabe fremtidens journalistik) en lang snak med lydchef Hakon Mosbech.

For tiden er Zetland både nomineret til en Danish Design Award og til to prestigefyldte priser fra den Internationale Forening for Nyhedsmedier. I kategorier, hvor vi konkurrerer mod blandt andet BBC og The Washington Post.

Så ja. Vi er et helt, helt andet sted, end vi var for 12 måneder siden. Og nu er vi fremme ved overraskelsen.

Vi har besluttet at fejre vendepunktet ved at genoplive det sjoveste, mest ambitiøse og på mange måder mest succesfulde journalistiske format, Zetland nogensinde har udviklet: Zetland Live. Vores scenejournalistiske show, som vi i 2013, 2015 og 2017 fyldte Det Kongelige Teaters Gamle Scene med.

Men! Denne gang vil vi naturligvis fejre de frivillige ambassadører, der sikrede Zetlands fremtid.

  • Det er tankevækkende fortællinger, musik, fest og 100 overraskelser.
  • Hvornår foregår det? Jo, det foregår … og her stod der så en dato i foråret, hvor vi havde fundet en fantastisk sal. Men så bredte coronavirusset sig. Derfor er vi blevet nødt til at udskyde og vente med at offentliggøre en dato. Men det bliver senest i sensommeren.
  • Det koster 100 kroner per billet, og man må købe to per medlem. Hvis du skal krydse en bro for at deltage, betaler vi din togbillet.
  • Hvis du regner med, at du gerne vil med, så må du godt give os besked ved at trykke lige her.

Det bliver sådan, at ambassadørerne får et lille forspring til at købe billetter, hvorefter alle medlemmer er velkomne. Hvis du vil være helt sikker på at kunne deltage, kan du jo overveje at blive Zetland-ambassadør. Det kræver intet andet, end at du sætter pris på Zetland og kan forestille dig at anbefale os til nogen, du kender, mindst én enkelt gang om året.

Så er de 60 sekunder vist gået. Næste kapitel begynder nu.

MYSTIKPå Det Kongelige Teater kort før showstart i 2017. Vi glæder os til at hylde Zetlands medlemmer med et lige så magisk show inden længe. Foto: Kasper Løftgaard

Bidrag fra Zetlands medlemmer

Ved du, hvorfor Zetland findes?

Vi følger otte enkle principper, der hjælper med at skabe plads til fordybelse og omtanke i en verden, der mangler præcis dét.

– Lea Korsgaard, medstifter og chefredaktør

I dag læser vores medlemmer: