Hvad eksen efterlod. Skilsmisse på udstillinger er en form for terapi

Godzilla"Efter at vi var gået fra hinanden (som rygende uvenner), brugte jeg Godzillaen til at hænge nogle minder fra mine andre kærester på," skriver manden, som donerede den her figur. Foto: Kasper Løftgaard / Zetland

Derfor skal du læse denne artikel

Når et parforhold ender, ligger de sørgelige rester tilbage. En vielsesring, måske. Et stykke plastiklegetøj, givet i en fjern romantisk gestus, den slags. Lige nu fokuserer to forskellige udstillinger på parforholdsbrud og udstiller genstande, som repræsenterer det forliste forhold. I begge udstillinger får vi glimt af historierne bag forholdene, og det bliver klart, at ethvert forhold og brud er unikt.

Rundt omkring i de danske hjem ligger tusindvis af vielsesringe hengemt i skuffer og skrin. Efter en skilsmisse er vielsesringen en sært tvetydig genstand: Alt for symbolladet til at man kan bære den, men samtidig for værdifuld til bare at smide ud. Så den ligger dér i mørket og får ikke lov at skinne, kastet i en slags skammekrog over det håb, der bristede.

Nogle kaster den dog fra sig i affekt eller laver en rituel dumpning i havet eller en sø. Og så er der dem, der donerer deres vielsesring til kunsten. Det kan man nemlig i disse uger gøre til værket Lost Love af Rune Fjord og Trine Bastrup ved at udfylde en donorregistrering og bidrage med et udsagn om ens forliste parforhold. Ringene hænger i et rum i Nikolaj Kunsthal i København sammen med udsagnene på væggene. Den 17. december bliver ringene smeltet om og indgår i en skulptur med form og størrelse som et anatomisk hjerte.

Kun cirka 500 meter væk i Rundetaarn kan man se udstillingen Museum of Broken Relationships, hvor folk har doneret genstande, der repræsenterer et forlist parforhold. Fra et harakiri-sværd til en motionscykel; fra en sort dildo til et bedetæppe – der er nærmest ingen grænser for, hvilke typer genstande folk sender ind. Også her er der til hver genstand en tekst skrevet af indsenderen om parforholdet og genstanden; eller rettere: om parforholdet set gennem genstanden. Det er en international rejseudstilling, men over halvdelen af værkerne i Rundetaarn er danske, indsendt i løbet af dette efterår.

De to projekter minder så meget om hinanden, at det ligner en koordineret indsats, men det er det ikke. De er snarere udtryk for to ting i tiden: for det første vores interesse for skilsmisser, der blandt andet viser sig i et boom på bogmarkedet af bøger om skilsmisse og om at undgå den. For det andet udstillingers interesse for at inddrage deres publikum, som er en tendens både på kunstudstillinger og kulturhistoriske udstillinger. Sjældent er publikumsinddragelsen dog så direkte som her, hvor folk selv leverer udstillingens materiale.

Jeg vil vise udvalgte genstande, fortællinger og udsagn fra de to udstillinger, som viser det repertoire af modsatrettede følelser, som skilsmisser og brud afstedkommer, og samtidig overveje, hvordan en genstand kan symbolisere et parforhold.

Næsespray"Han købte denne for at stoppe sin snorken. Jeg kunne ikke sove på grund af hans snorken. Nu kan jeg ikke falde i søvn på grund af smerten ved hjertesorg.”
Museum of Broken Relationships.
Foto: Kasper Løftgaard

Når man kigger på historierne på Museum of Broken Relationships og på udsagnene i forbindelse med Lost Love, tegner der sig følgende grundattituder: de vrede og bitre, de sarkastiske, de skuffede, de nostalgiske, de konstruktive, de sødmefulde og de stadig kærlige. Nogle føler sig bedraget, andre begræder, at de måtte skilles, andre igen er tydeligvis kommet sig helt over forholdet. Vi får således hele paletten af følelser i kølvandet på et forlist parforhold.

Men en vigtig ting, der står klart efter at have set udstillingerne, er også, at ethvert forhold og ethvert brud er unikt. Vi har det med at fokusere på lighederne med vores egne brud eller med andre brud, vi har hørt om. Nå, et af dem, hvor hun var ham utro. Nå, et af dem, hvor de gled fra hinanden. Nå, et af dem, hvor han aldrig rigtig var til stede. Men under disse grove kategorier ligger de unikke historier og venter, og især genstandene på Museum of Broken Relationships får netop det unikke frem.

Det sker i mindre grad, men dog stadig, med vielsesringene i Lost Love. Vielsesringen er ægteskabets konventionelle symbol, der blandt andet står for evighed og Hymens lænker. Ringen er et gammelt oldegyptisk tegn for den cykliske evighed. Hymen er den græske gud for ægteskabet (og for jomfruhinden), og frem til 1600-tallet var det kun kvinden, der bar vielsesringen for at signalere, at hun var lænket til sin mand. Metalringen er desuden symbol på noget ubrydeligt, og skilsmissen er så det brud, der ødelægger denne ubrydelighed.

Lost Love-udstillingens tekster er korte erklæringer, der ikke behøver forklare vielsesringens betydning, men som fokuserer på følelsen. Her er nogle eksempler på en skala fra vrede og bitterhed over de konstruktive kommentarer til en fortsat kærlighed. (Nogle af dem har selvsagt bidraget med erklæringer uden at donere en ring).

Jeg kylede vielsesringen væk i sorg og vrede og kan ikke huske hvor, måske i havnen?” (Henrik, gift i 14 år)

Jeg lagde min ring på en benzinstander og kørte væk” (Signe, gift i 10 år)

Ekko inde i mit hoved nej, nej, nej, nej, nej, nej, og så var hun bare kørt væk med en idiot i en rød sportsvogn.” (Rune, sammen i 1 år)

Jeg gik, og det var det helt rigtige. Men jeg gik ikke så langt væk … og nu står jeg her og sparker i jord og mudder og ved ikke, hvem der skal holde min hånd, når en af os dør – hvis ik’ ham.” (Dorte, gift i år, kærester i 11 år)

Ironisk nok var det 28-års samliv med min elskede, der gjorde mig stærk nok til at overleve bruddet med ham.” (Helle, gift i 18 år)

Skilsmissen gav den største frihed nogensinde. Den største og mest smertefulde frihed.” (Rasmus, gift i 11 år)

Jeg har aldrig fået så meget sex, som efter jeg blev skilt.” (Henning, samboende i 15 år, gift i år)

Min ring smed jeg i Seinen i Paris i dyb sorg og afmagt. 6 år gik, så fandt jeg den fuldkomne lykke.” ( Helle, gift i 13 år)

Kærlighed er altid det værd.” (Nikolina, gift i 17 år)

Vi blev skilt. Jeg elsker dig alligevel for fortiden.” (Eric)

Skydeskive“Jeg vil gerne donere en skydeskive, som min ekskæreste skød med en AK-47, da vi sammen var på en skydebane i Los Angeles.”
Museum of Broken Relationships.
Foto: Kasper Løftgaard

Genstandene på Museum of Broken Relationships er umiddelbart mere tilfældige og uigennemskuelige end vielsesringene, og derfor kræver de mere udførlige fortællinger. Hvordan kan en lille plastikgris, en næsespray eller mange af de andre genstande afspejle et forhold og være forbundet med stærke følelser af sorg, vrede og kærlighed? Det kan de først og fremmest i kraft af erindringen. Således er stort set alle genstandene på udstillingen nogle, der konkret er indgået i forholdet – som en gave eller som noget, den anden brugte. Næsesprayen minder om ægtemanden, fordi han brugte den. Skydeskiven minder om ekskæresten, fordi vedkommende skød på den engang, de var sammen.

Men nogle af genstandene har derudover fået en videre symbolsk betydning, hvor genstanden bliver til et symbol på et aspekt af forholdet. Såsom motionscyklen nedenfor, der på sarkastisk vis kommer til at symbolisere hendes utroskab og hendes hjertes tilstand. Et andet eksempel er en trøje med en glad smiley på den ene side og en sur smiley på den anden:

Det smilende ansigt, der tager mig ud og spise og fortæller mig, hvor meget at han stoler på, at jeg aldrig vil såre ham, hvor meget han elsker mig og mit troværdige smil. Derefter det sure ansigt, der fortæller mig, at juleaften tog han til en sydamerikansk transkønnet prostitueret på Vesterbro og betalte 800 kroner for et blowjob. Nu har vi gonorré,’ siger ansigtet.”

Motionscykel“Da jeg fandt ud af, at min kære kone kunne lide at sidde overskrævs på meget andet end motionscyklen, lod jeg mig skille fra hende. Hun ønskede ikke at tage cyklen med sig; jeg formoder, at hendes hjerte er i god stand.”
Museum of Broken Relationshsips (uddrag).
Foto: Kasper Løftgaard

Nogle af genstandene rummer en mere diskret symbolik i kraft af deres blotte karakter. Den gennemhullede skydeskive med silhuetten af en mand kunne meget let ses som et udtryk for vrede. Og harakiri-sværdet, der jo er et rituelt selvmordsvåben, kommer til at udtrykke fortvivlelse. Men dens blotte tilstedeværelse med ledsagetekst er samtidig et tegn på, at vedkommende overvandt fortvivlelsen og kom videre uden at tage sværdet i brug.

Japansk sværd“Det betydningsfulde ved det sværd, hun gav mig, var, at det ikke var en Katana, men i virkeligheden en Hara-kiri, som er det sværd, man bruger, når man ønsker at begå selvmord. Kort tid efter min fødselsdag sluttede vores forhold, og det tog mig lang tid at komme mig helt over hende og give slip på mindet om hende.”
Museum of Broken Relationships (uddrag).
Foto: Kasper Løftgaard

I 2015 blev 16.343 danskere skilt, mens 28.853 blev gift

Man får ofte en fornemmelse af, at der er stof til en novelle i fortællingerne, fordi de er så gribende, og fordi den udstillede genstand får karakter af nærmest at være et ledemotiv, et element, der binder historien sammen. Her er nogle eksempler på gode historier med genstanden i centrum:

Frø-bamse“Du gav mig en bamse i starten af forholdet - en grøn frø. Jeg havde den med mig, hver eneste gang jeg fløj hen og besøgte dig. Da jeg gik fra dig, ville jeg ikke have den. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre med den. Den symboliserede alt det, vi ikke havde mere – nærhed, kærlighed, og den indeholdt så mange gode minder, det gjorde ondt at se på den. Men du så så ulykkelig ud, da jeg sagde, at jeg ikke ville have den, at jeg tog den med mig. Og nu, her tre år efter, har jeg den stadig liggende i en papkasse på loftet, fordi jeg ikke kan nænne at smide den ud. Så mens vi begge for længst er kommet videre og ovenpå igen, så sidder jeg stadig med denne mærkelige frø, som ikke betyder noget mere ...”
Museum of Broken Relationships (uddrag).
Foto: Kasper Løftgaard

48 % af alle danske ægteskaber ender i skilsmisse. Men det betyder samtidig, at 52 % ikke gør.

Amulet"“Jeg fik, ret uventet, det lille øksehoved i fødselsdagsgave en morgen i hendes lejlighed. Det var åbenbart fra det 8. århundrede, og jeg troede, at den slags kun hørte til på museer, men hun havde købt det af en privat samler, fordi hun vidste, jeg var glad for den slags oldnordiske symboler. Senere lavede jeg med lidt sejlgarn en amulet ud af den, og derefter besad den for mig en sær magisk styrke, samtidig med at den mindede mig om hende. Da den på et tidspunkt blev væk, gik jeg helt i panik, indtil den dukkede op igen.
Men da det så, efter en sidste udveksling af facebook-beskeder, endelig var helt forbi mellem os, besluttede jeg mig for at begrave den i skoven ved et natligt ritual, der involverede en blodofring, jeg stadig har ar efter.
Flere måneder efter gik jeg rundt i skoven og gik forbi der, hvor den lå, og nærmest automatisk samlede jeg den op. Nu har den så hængt på en krog i 6-7 måneder, og jeg håber, at den ender et sted, hvor jeg ikke kan få fingre i den igen, da jeg i svage øjeblikke nok vil fortryde, at jeg nu giver slip på den.”
Museum of Broken Relationships.
Foto: Kasper Løftgaard

Det er som oftest kvinden, der tager initiativet til skilsmissen.

Tre brudepigebuketter, brev fra Afghanistan og medalje“Krig og kærlighed. Kærlighed, der ikke kunne holde til krig. Mange års venten på en ægtemand og far, der kom hjem og ‘forlod os’.”
Museum of Broken Relationships.
Foto: Kasper Løftgaard

Man kunne se de to udstillinger som endnu et tegn på, at folk udstiller deres privatliv i tråd med, hvordan mange bruger de sociale medier. Men dette er anonymt, og man har en fornemmelse af, at mange tør fortælle dybt private historier, som de aldrig ville fortælle på de sociale medier.

Det er karakteristisk, at mange af teksterne på begge udstillinger udtrykker lettelse over, at ringen eller genstanden har fundet en ny rolle, så man kan slippe af med den. Denne ring, der ligger i skuffen, denne genstand, man ikke har kunnet smide ud, men heller ikke gider se på mere, har nu fundet et nyt hjem som del af en skulptur eller en udstilling, hvilket synes at have en næsten terapeutisk effekt. Og så kan vi andre kigge med og få et lille indblik i de unikke historier, som hvert et forhold og hvert et brud er.

Udstillingerne
Lost Love. Nikolaj Kunsthal, København. Man kan se udstillingen og donere vielsesringe frem til den 17. december. Se mere på www.lostlove.dk

Museum of Broken Relationships kan ses i Rundetaarn i København indtil den 22. januar. Læs mere på www.rundetaarn.dk/broken-relationships