Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Valentina Shapovalova er medlem af Zetland og har delt den med dig.

signature

Store danske medier som Ekstra Bladet, BT og Metroxpress har citeret russiske internettrolde – uden at vide det

TROLDRuslands internettrolde har også fundet vej ind i landets største aviser. Illustration: Maria Tran Larsen / Zetland

Derfor skal du læse denne artikel

Den skjulte russiske propaganda er kommet til Danmark. Store etablerede medier har i over et år citeret Twitter-profiler, der udgav sig for at være amerikanere, men som i virkeligheden var administreret af russere. Udviklingen skriver sig ind i en global debat om digital propaganda og en manipuleret offentlig debat.

Alt, det krævede, var ét løgnagtigt tweet, og så havde Twitter-profilen @SouthLoneStar al den opmærksomhed, en internettrold kunne drømme om.

Tweetet, der her er oversat fra engelsk, gik viralt i timerne efter terrorangrebet på Westminster Bridge London i foråret. Det lød:

Muslimsk kvinde ignorerer terrorangrebet, går roligt forbi en døende mand, mens hun tjekker sin telefon #PrayForLondon #Westminster #BanIslam.”

Vedhæftet var et billede af en unge kvinde i hijab, der var blevet fotograferet på broen i minutterne efter terrorangrebet. To dage efter fortalte kvinden i en pressemeddelelse, at hun havde været dybt forfærdet over angrebet og over senere at læse på sociale medier, at hun havde været det modsatte. Intet var mere forkert, lød det.

Historien om den uskyldigt anklagede kvinde samlede Ekstra Bladet, BT og Metroxpress op. De skrev hver en nyhedshistorie, hvor man indledte med @SouthLoneStars tweet.

BT skrev, at flere på Twitter havde skrevet, at kvinden havde virket fuldkommen ligeglad med ofrene” og bare var gået forbi. Flere skriver også,” skrev avisen, at kvinden nok er ligeglad med ofrene, fordi hun selv er muslim.” Avisen brugte @SouthLoneStars tweet som eksempel på dette.

På Twitter beskrev denne @SouthLoneStar sig som stolt TEXANER og AMERIKANSK patriot”, men i virkeligheden har det vist sig, at vedkommende var russer. Det vidste ingen dog på dette tidspunkt. Heller ikke BT eller Ekstra Bladet, der også citerede @SouthLoneStar for samme dag at have tweetet følgende:

Forskellen på kristne og muslimer,” står der.

Herefter fulgte Ekstra Bladet og BT op med citater fra kvinden og fotografen, der tog billedet.

Eksemplet er ikke enestående. Store danske medier har det seneste år citeret, hvad der har vist sig at være russiske Twitter-trolde. Uden, vel at mærke, at have været klar over det. Det viser en stikprøve, vi har lavet.

I alt har vi fundet 12 eksempler på, at en trold har været citeret i et dansk medie. Troldene er fundet i historier om alt fra terror til Twitter-debatter om noget, nogen har sagt om Donald Trumps søn i en tv-sketch, hvilket måske siger noget om bredden i troldenes dækning, hvor de ofte agerer som en slags digital manden på gaden.

I en mail forkarer Jens Grund, der er ansvarshavende chefredaktør for både BT og Metroxpress, hvorfor man bragte tweets fra @SouthLoneStars:

Vi anede ikke, at det var fake news-tweets, men det gør det blot ekstra prisværdigt, at vores journalist selv faktatjekkede historien om billedet og var med til at dokumentere, at den var forkert.”

Twitter-profilerne, som er blevet citeret, er på listen over konti, som i dag er deaktiveret, efter Twitter opdagede, profilerne havde forbindelse til Rusland. I sidste måned blev listen overleveret til USAs kongres. Her indgår den i undersøgelsen om en mulig forbindelse mellem præsident Donald Trumps folk og præsident Vladimir Putins ditto, en mistanke, begge afviser.

På listen figurerer i alt 2.752 Twitter-konti, der ifølge amerikansk efterretningstjeneste blev styret fra Internet Research Agency. Det var et hemmelighedsfuldt foretagende, der holdt til i en fireetagers kontorbygning i Sankt Petersborg, ifølge flere amerikanske og russiske medier. Tidligere ansatte har til The New York Times beskrevet, at de mødte klokken 9, loggede på falske sociale medieprofiler og spredte misinformation i et forsøg på at manipulere den offentlige samtale i Vesten. Derfor kaldes The Agency populært for Ruslands troldefabrik.

I Kongressens undersøgelse indgår også 470 Facebook-konti. Kontiene købte op til og under præsidentvalget for 630.000 kroner dybt politiserende Facebook-annoncer målrettet amerikanere. Facebook anslår, at 126 millioner personer så de godt 3.000 annoncer, som blev betalt med rubler.

De russiske konti bestyrede nogle af USAs populære politiske Facebook-sider under valget. De havde navne som Heart of Texas, Blacktivist, Pray4Police, Being Patriotic, Army of Jesus og Secured Borders. Talt sammen fulgte seks millioner amerikanere disse sider på Facebook, der blandt andet arrangerede protester i USAs gader.

Når det gjaldt taletid i vestlige medier, overgik ingen imidlertid Twitter-kontiene. I denne uge kunne britiske The Guardian fortælle, at russerne var blevet citeret mere end 80 gange i engelsk presse. Den mest citerede var @TEN_GOP, der udgav sig for at være en repræsentant for Republikanerne i Tennessee, hvilket landede profilen spalteplads 14 gange.

Ligeledes i USA kunne tech-mediet Recode denne måned afsløre, at selv hæderkronede The Washington Post var faldet i hele otte gange og havde citeret russiske trolde fra Twitter. Ja, selv Donald Trump har tweetet med en trold, da vedkommende skrev Vi elsker dig, hr. præsident!”

I det lys er det måske ikke så overraskende, at man også kan finde russiske trolde i dansk presse. Det ændrer imidlertid ikke på, at det er en væsentlig udvikling. For hvis falske propagandaprofiler ikke blot spreder sig på nettet, men også kommer gennem det filter, medierne bør være, hvad siger det så om den offentlige debat, som medierne bør understøtte?

Der findes muligvis flere eksempler end dem, vi har fundet ved vores stikprøver. Det er ikke altid lige indlysende, hvor man skal lede. I en historie om verdens dårligste turist-kampagner” på Ekstra Bladet finder man eksempelvis den russiske Twitter-konto @todayinsyria. Kontoen har tweetet en et minut lang video fra det syriske turistministerium. I Ekstra Bladet står der:

En blå, skyfri himmel, charmerende parker med springvand og højhuse med lækre lyseblå swimmingpools. Måske ikke lige det første, man tænker på, når man hører om den syriske by Aleppo.”

Nej, det kan man roligt sige. Byen er i høj grad ødelagt efter seks års borgerkrig. Men hvilken interesse kunne Rusland have i at give et sådant indtryk? Jo, Putin er tæt allieret med Syriens diktator Bashar al-Assad, og Rusland har hjulpet ham med at blive på magten. Af samme grund var Assad i denne uge på rundrejse i Rusland, hvor han takkede for landets (luft)støtte.

Da Ekstra Bladets digitale nyhedschef Pernille Holbøll bliver gjort opmærksom på, at avisen har bragt citater fra russiske trolde i denne og førnævnte historie fra Westminster Bridge, svarer hun i en mail:

Det er svært at vurdere, om vi burde have opdaget den sammenhæng med russerne i Sankt Petersborg på det tidspunkt. Mig bekendt var der ingen medier, der gjorde det, før listen udkom.”

Holbøll skriver videre, at Ekstra Bladet er meget opmærksomme på trolls, fake news’ generelt og på den måde, der ageres med forskellige agendaer på sociale medier. En verdensomspændende sag som denne skærper selvfølgelig kun vores tilgang til det fremover.”

En af de mest citerede russiske trolde i vestlige medier er @jenn_abrams, der også har optrådt hos BT.

Twitter-profilen udgav sig for at være en meget politisk ukorrekt amerikansk kulturkriger. Hendes tweets var så uartige, at hun’ flere gange skabte så meget røre på sociale medier, at hun er blevet citeret af næsten alle store engelsksprogede medier. Efter afsløringen af hendes’ sande identitet har mediet The Daily Beast døbt @jen_abrams den russiske troldeprinsesse.

Artiklen hos BT handler om, at Donald Trumps særlige rådgiver Kellyanne Conway under et formelt møde i Det Ovale Værelse var blevet fotograferet, hvor hun sad oppe i sofaen med benene trukket ind under sig. Billedet var gået viralt, fordi flere på Twitter kritiserede Conway for, at det ikke var god opførsel i Det Hvide Hus. Men, skrev BT:

Kritikerne bliver mødt af modstand fra Trump-tilhængere, der som modsvar refererer til Bill Clintons udskejelser med Monica Lewinsky i det ovale kontor og Barack Obamas sko på præsident-skrivebordet.”

Herefter linkede BT til to tweets fra @jenn_abrams. Til billedet af Clinton og Lewinsky, med hvem præsidenten havde en affære, stod der:

Liberals taler om, hvor respektløs Kellyanne Conways opførsel i det ovale kontor er. Jeg tror, de har glemt én ting.”

I det andet tweet, hvor Obama har benene på bordet, citerede BT @jenn_abrams for sarkastisk at have skrevet:

Hvordan kan Kellyanne Conway dog være bekendt ikke at respektere det ovale kontor!”

Den ansvarshavende chefredaktør på BT, Jens Grund, skriver i mailen, at BT for ukritisk” gengav oplysninger fra det britiske medie The Independent, som havde citeret @jenn_abrams.

Det er altid svært at faktatjekke udenlandske mediers oplysninger, og her er det særligt uheldigt, at det så viser sig at være russiske trolde, der har spredt fake news,” skriver han.

Troldeprinsessen @jenn_abrams optræder også i et væld af andre internationale historier. For eksempel skrev flere amerikanske medier, at CNN havde vist porno ved en fejl – hvilket viste sig ikke at passe – blandt andet med henvisning til dette tweet fra @jenn_abrams:

Kabeludbyderen RCN kom til at sende 30 minutters porno på en CNN-kanal i Boston ¯_(ツ)_/¯.”

Historien lander også i Metroxpress, der skrev, porno-påstanden var opspind, men samtidig citerede den russiske trolds tweet.

‘TRANNY’Dette var billedet, som @jen_abrams vedlagde sit tweet. Det forestiller en transseksuel pornostjerne i gang med, ja, hvad end de laver bag censuren. Man kan se, at det er photoshoppet, så det det ser ud, som om pornoen blev sendt på CNN’s kanal lige inden midnat. Skærmbillede

Hvad kan vi så udlede af troldenes gemmelege i danske medier? Jo, stikprøven dokumenterer, at Ruslands misinformationskampagne også nåede til Danmark – på trods af at det ikke var hovedmålet. Her aflejrede den sig i mediestrømmen og gav anledning til debat – kig blot i Ekstra Bladets kommentarspor under historien om den muslimske kvinde.

Det er også værd at notere sig, at en anonym profil som @jenn_abrams, der havde 80.000 følgere på Twitter, kan blive så bredt citeret i internationale og danske medier. Uden at nogen stillede spørgsmålstegn ved profilens identitet. En forklaring kunne være, at journalister ganske ofte henter historier hos andre medier, og således kan en kilde optræde igen og igen. BTs historie om Kellyanne Conway er et eksempel på dette.

Og så tydeliggør alt dette måske også, hvor svært det er – selv for trænede journalister – at gennemskue, hvem vi taler med, når vi taler sammen i en digital verden. Det, der ligner folkets stemme, er det ikke altid. Det, der ligner en patriotisk texaner, er måske en russisk internettrold.

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer.

Bliv medlem