Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Rasmus Vestergaard Petersen er medlem af Zetland og har delt den med dig.

signature

Denne virksomhed kan snart ændre vores måde at handle på, så hvad ved vi egentlig om den?

KONKURRENTFlere danske nethandelssider ser ud til at få konkurrence fra USA. Illustration: Janne Jeppesen

Derfor skal du læse denne artikel

Måden, vi handler på på nettet, er på vej til at blive totalt forandret. I lande, hvor nethandelgiganten Amazon er rykket ind, har det haft store konsekvenser for alle, der sælger noget på nettet og i fysiske butikker. Nu står Amazon på tærsklen til at indtage Danmark.

Man kalder det at blive amazoned, når Amazon – verdens største varehus på nettet – gør sin entré på ens marked.

Den amerikanske supermarkedskæde Walmart blev amazoned sidste år, da Amazon købte Whole Foods – USAs svar på Irma – for 85 milliarder kroner. Pludselig var Amazon ikke længere kun landets største alt-i-ét-varehus på nettet (for hver dollar, der bliver brugt på nettet i USA, går 44 cent ned i Amazons lomme – ja, det er ret svimlende). Nu rådede Amazon også over 470 fysiske supermarkeder. Da Amazon kort efter meddelte, at priserne på Whole Foods’ dagligvarer blev nedsat med op til 40 procent, faldt værdien af Walmart og landets øvrige store varehuses aktier med i alt 72 milliarder kroner.

Nu svirrer rygterne så om, at Amazon har udset sig et nyt marked: nethandel i Norden. I sidste uge skrev det svenske erhvervsmedie Dagens industri, at Amazon rekrutterer i Sverige og planlægger en lancering inden sommer. Svenske Hans Otterling, der analyserer nethandel hos kapitalfonden Northzone, sagde: De kommer til at åbne i Sverige, Danmark og Finland samtidig og tilbyde gratis udbringning og levering fra dag til dag.”

En anden svensk analytiker Staffan Mörndal fra Verdane Capital sagde om Amazons nordiske satsning: … Amazon vil fokusere på at sælge sportsartikler, elektronik og hvidevarer.” Også danske Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, har hørt rygterne og sagde til TV 2:

Amazons indtog vil lægge pres både på den netbaserede handel, men også den fysiske detailhandel. Prisen på en lang række varer vil blive presset ned, udvalget af varer vil gå op, og forbrugerne vil få endnu hurtigere levering af deres varer.”

Amazon er gået fra at sælge bøger over nettet til at opføre gigantiske lagerbygninger overalt på kloden. Også i Europa, hvor man i Tyskland, England, Holland og Frankrig kan købe alt fra tomater på stilk til kummefrysere og få det leveret dagen efter. Derudover er Amazon verdens tredjemest værdifulde virksomhed med en værdi på 4,5 billioner kroner. Og direktøren, den 54-årige grundlægger Jeff Bezos, er verdens rigeste mand med en formue på 767 milliarder kroner. Det er altså en gigant, der snart kan gøre sin entré i Danmark.

Men hvor stor en gigant egentlig, og hvem herhjemme risikerer at blive amazoned? Er det bye-bye til Bilka? Her er tre illustrative tal.

100 millioner

mennesker er Amazon Prime-medlemmer

I sidste uge blev det for første gang afsløret, hvor mange mennesker der betaler knap 80 kroner om måneden for Amazon Prime.

Prime er Amazons medlemsklub. Her får man gratis fragt på alt, man bestiller over Amazon. Fragten kan Amazon flere steder klare samme dag, man bestiller. Oveni får man en musik-, film- og serie-streamingtjeneste (tænk Spotify møder Netflix) og adgang til alle de e-bøger, du kan læse fra Amazons aleksandrinske store bibliotek.

Prime er Amazons egentlige genistreg. Psykologien bag er, at det ikke giver mening for et Prime-medlem at handle andre steder end Amazon, når man har betalt for at kunne handle hos Amazon. Medlemskabet er, med erhvervsmediet Bloombergs ord, en måde at tvinge kunderne til at betale for privilegiet at købe flere ting.”

I sidste uge kunne Amazon-grundlæggeren Bezos da også prale med, at Amazon sidste år sendte over fem milliarder produkter til sine Prime-medlemmer. Tillykke og tak,” skrev han til sine 560.000 amazonians, som direktøren, der har sit eget rumprogram (selvfølgelig), kalder sine ansatte, i sit årlige brev til investorerne.

Kommer Amazon til Danmark, vil dagligvareudbringningssider som nemlig.com være en oplagt konkurrent. Her koster det 29 kroner at få leveret mine dagligvarer til min adresse i morgen. Eller 19 kroner, hvis jeg kan vente to dage. Det ville som nævnt være gratis med et Prime-medlemskab.

0,01 euro

koster fragt på en bog hos Amazon i Frankrig

Lige siden Amazon kom til Frankrig, har der været ballade. I 2013 kaldte den franske kulturminister Amazon for en ødelægger af boghandlere”. Landets mange små boghandlere anklagede tech-giganten for at sætte priserne så langt ned, at de umuligt kunne følge med – og så med gratis fragt oveni.

Så i et forsøg på at vise Amazon, hvem der var le boss, gjorde man i 2014 fri fragt på bøger ulovligt i Frankrig. Amazons modsvar? Man satte prisen op med én cent. Det var effektfuldt. Med 15 millioner unikke besøgende om måneden er Amazon i dag den mest besøgte nethandel i Frankrig. 1-0 til Jeff Bezos.

Generelt er europæere glade for Amazon. I England optager Amazon over 25 procent af al fysisk lagerplads, og pladsen er nu så trang, at Amazon sidste år meddelte, at man har behov for at udvide med 1.300 lagerhuse overalt i Europa (blandt andet, forlyder det, i Sverige).

VÆKSTDag til dag-levering kræver et netværk af lagre rundtomkring i de store byer, og dem er Amazon ved at opføre rigtig mange af i Europa. Hver lokation er et sted, hvor Amazon har eller ansætter medarbejdere. Kilde: Citi Research

Også i Tyskland, hvor Amazon er den mest besøgte nethandel, har Bezos’ gigant ædt sig ind på imponerende 30 procent af al detailhandel over nettet. Amazons omsætning i Tyskland var sidste år 60 milliarder kroner – fire gange så meget som nummer to, landets egen Otto.de.

Der er da heller ikke noget, der tyder på, at danskere foretrækker danske varehuse. Vi handler mere på nettet end nogensinde, men af de over 100 milliarder kroner, vi lagde sidste år i netbutikker, gik til en tredjedel til udenlandske butikker. Zalando tog mest, så eBay og dernæst – surprise – Amazon. Faktisk er Coop, som ejer SuperBrugsen, Kvickly og Irma, den eneste dansker i topfem.

20 millioner

solgte digitale assistenter fra Amazon

Så hvordan kan en fremtid med Amazon se ud for danske forbrugere?

I hjemlandet USA har man solgt over 20 millioner Echo, som er Amazons egen digitale assistent (tænk iPhones Siri i en højttaler). Strategien med Echo er, at vi som forbrugere skal handle med stemmen alene: Sig, hva’ du vil ha’, og en drone vil komme med en pakke efter en time.

Meen. Nu har jeg selv en Echo derhjemme. Og fordi Amazon ikke er i Danmark, er det mest af alt et æggeur til 500 kroner, fordi jeg kun bruger den til at tage tid på mine smilende æg. Alexa, set timer seven minutes,” siger jeg ud i køkkenet (og føler, jeg er med i en sci-fi-film).

Amerikanerne, derimod, taler mere med Alexa, som assistenten inde i højttaleren hedder. En undersøgelse fra sidste år med 1.600 amerikanere, der havde en digital assistent i hjemmet (af dem havde 76 procent en Echo – ja, dér dominerer Amazon også), viste, at knap en tredjedel shopper over nettet med den.

Men det måske største fremtidsperspektiv, når man taler om Amazon, er, at 90 procent af al detailhandel i USA stadig foregår i fysiske butikker. Det samme i Europa. Der er altså mange markeder, som ikke er blevet amazoned. Endnu.

Hvert år æder nethandel nogle procenter, og alt tyder på, at lunserne kun vil blive større. Næste generation af Villa, Volvo og Vovse’-forbrugere er nemlig sådan nogle som mig – millennials – digitalt indfødte fra slutningen af 1980’erne og starten af 1990’erne, der hellere går på Amazon end i Bilka. Som Spencer Millerberg, direktør i analysebureauet One Click Retail, konkluderer i sin seneste analyse:

Alle store trends inden for nethandel i 2017 kan forklares med, at Amazons kernemålgruppe – millennials – bliver ældre: Flere af dem ejer et hus, de får børn, og med det følger også, at de køber tonsvis af ting.” På Amazon, forstås.

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer.

Bliv medlem