Gløgg, hunde og hvide mennesker – alle taler om DF’s reklamer. Mød grafikeren i maskinrummet

MEDIEHYPEDansk Folkepartis nye kampagne har udløst kritik, modkampagner og massiv mediedækning. Nu også her. Så hvordan er det egentlig, partiet laver sine reklamer? DF

Derfor skal du læse denne artikel

Dansk Folkepartis seneste kampagne kritiseres fra flere sider – for at stjæle, vise et skævt billede af Danmark og generelt se amatøragtig ud. Men partiet arbejder meget bevidst på et udtryk, der er mere Bilka-katalog end glittet luksusmagasin. DF’s arbejde med reklamer siger noget vigtigt om partiets gennemslagskraft.  

Dansk Folkepartis seneste plakat er blevet til på en stråtækt gård i landsbyen Køng (934 indbyggere) ud for Vordingborg.

Her er ingen reklamefolk med tilbagestrøget hår og spidse sko, selv om flere af DFs kampagner igennem årene har ramt vælgerne med en træfsikkerhed, som resten af branchen kun kan misunde. Det er Yvette Espersen, folketingsmedlem Søren Espersens kone, der laver partiets kampagner fra sit arbejdsværelse, hvor hun arbejder som selvstændig grafisk designer.

Hendes seneste plakat er blevet latterliggjort på de sociale medier på grund af en golden retriever, der tydeligvis er sat ind i billedet efterfølgende. Den sidder sammen med en familie i tre generationer, der smiler til kameraet så uhøjtideligt, som var det taget til en familiefest.
Selv om billedmanipulation er almindeligt i annoncer, har BTs billedredaktør udtalt, at det er usædvanligt, at det er så amatøragtigt lavet.”

Yvette Espersen selv er ikke tilfreds med kritikken.

Jeg indrømmer, at ja – det er svært at photoshoppe en hund, fordi den har pels. Men plakaten er ikke uprofessionel eller smækket sammen i løbet af en dag. Det tager virkelig lang tid at komme ud med et budskab, der er så kort og simpelt. DFs kampagner skal være feel good, hyggelige og samle os om familien Danmark. Det er ikke et overfint eller kompliceret billede, men der er altid nogle, der bliver skidesure over noget,” siger Yvette Espersen over telefonen.

Foreløbig har kritikken blot forlænget kampagnes levetid. Efter de humoristiske reaktioner på hunden stod sangeren Bjarne Jes Hansen frem, fordi han følte sig misbrugt. Kampagnens overskrift Der er så meget, vi skal passe på” minder ham om en sætning i hans egen klassiker Vi voksne kan også være bange” om 1970’ernes frygt for atomkrig. Her lyder det Der er så meget, man skal passe på.”

Og senest fik plakaten nyt liv, da brugere på de sociale medier indsatte indvandrere på plakaten for at signalere, at familien Danmark ikke kun er hvid.

De negative reaktioner har udbredt kendskabet til kampagnen langt ud over DFs målgruppe, og dermed har partiet fået stor opmærksomhed ud af en ellers ukontroversiel kampagne, har flere reklame-eksperter udtalt.

DFs visuelle kommunikation er cirka lige så tilfældig som sangerinden Dolly Partons udseende. Hun sagde engang, at det koster mange penge at se så billig ud,” og ingen sætter folkelighed i scene bedre end DF. Mens partiets modpart De Radikale går efter en mere ren og retoucheret grafisk stil, holder DF sig langt væk fra lugten af reklamebureau.

Det fortæller pressechef Søren Søndergaard.

Det er med vilje, at DFs kampagner ikke ligner et smart og kønt billede, hvor alting ser lækkert ud. Vi vil hellere beskyldes for at lave noget, der er upoleret end superglittet og retoucheret. Vi er ikke så fimsede i DF, og vi bruger ikke skuespillere, men rigtige mennesker. At folk så griner af det, får os ikke til at bryde sammen. Det er et håndværk, ikke kunst,” siger Søren Søndergaard.

Der er blevet arbejdet målrettet med den strategi i en række tidligere kampagner. Her forklarer Yvette Espersen, hvordan de er blevet til.

HÅNDEN I LUFTEN. Vi havde en hel dags fotosession med familien på billedet. De er fra en lokalforening i Dansk Folkeparti og udstråler, at de er glade for at være sammen. Da vi tog billedet, vidste vi, at der skulle indsættes en hund. Derfor holder drengen sin hånd ud i luften. Det er svært at fotografere dyr, men set i bakspejlet skulle vi måske have haft en rigtig hund med på billedet. Hunde er en del af DFs profil og en integreret del af familien Danmark (…) Jeg har selv udviklet skråskriften i programmet Illustrator, så den ikke kan kopieres og bruges til modkampagner af folk, der ikke er venligt stemt over for DF. Min mand, Søren, har skrevet nogle af bogstaverne, og jeg har skrevet de andre. Y og F er svære bogstaver i skråskrift på grund af den måde, de forbinder sig til andre bogstaver.”

HUNDELIV. Dyreunger er klart et blikfang. Alle smiler, når de ser en hundehvalp, og det er også sjovt for børnene at kigge på. Da vi lavede den, var der meget diskussion om dyrevelfærd, og hvorvidt der skulle oprettes et dyrepoliti. Den røde tråd i DFs kampagner har altid været feel good. De fleste af vores kampagner handler ikke om et specifikt politisk budskab, men om noget, der er hyggeligt.”

HOW YOU DOING? Kampagnen handlede meget om Morten, så vi valgte et billede, hvor han ser yndig ud i lyseblå skjorte og er meget appellerende. Hans skjorte er knappet lidt op og er ikke lukket til med et slips. Jeg ved ikke, om det er særligt henvendt til kvindelige vælgere, men det er klart, det betyder meget, hvis man ser godt ud. Tag for eksempel Johanne Schmidt-Nielsen.”

VI LÆSER (OGSÅ) BØGER. Vi ville vise, at DF har mange forskellige slags vælgere. Alle på billedet stemmer DF, og de er alle sammen i gang med noget, de kan lide at bruge deres fritid på. Pigen med bøger elsker for eksempel at læse i sin fritid. Der har fra starten været et fejlagtigt billede af, at DFs vælgere kun var ældre damer.”

FØL DET. Jeg fik idéen til sloganet sent på aftenen op til valget sidste sommer. Jeg sad i min sofa og så tv, hvor alle politikere snakkede om, hvad de stod for. Jeg prøvede at sætte mig i vælgernes sted, og pludselig gik det op for mig, at folk allerede ved, hvad DF står for. Jeg ringede til nogle, jeg kender, og de kunne alle opremse flere ting, DF står for. De svarede blandt andet dyrevelfærd, begrænset indvandring, ældre. Så tænkte jeg, at det er et perfekt slogan. Jeg sms’ede til Søren Søndergaard og skrev jeg har den!’ Jeg har et par hundrede mennesker, som jeg kan ringe til, både venner og folk i mine netværk, som ikke nødvendigvis har med politik at gøre. Man kan godt kalde det min fokusgruppe. Jeg har meget følelse med i det, jeg laver, fordi jeg selv er medlem af partiet.”

FRA ALLE OS Vi besluttede at samle de fire og bare ønske alle vælgerne en glædelig jul. De hygger sig og holder jul som alle andre med gløgg. Men jeg tror faktisk, det var kold te i glassene. Jeg laver altid skitser i hånden først, og det her billede er planlagt, så det passede ind i den outdoor-ramme, vi havde købt plads på. Derfor står teksten i venstre side, hvorefter øjet kan flytte sig over til højre. Pia og Søren sidder ned, fordi vi skal fylde pladsen. Hvis de havde stået op alle sammen, havde det set klodset ud.”

Alle fotocredits: Dansk Folkeparti.

Bidrag fra Zetlands medlemmer

Ved du, hvorfor Zetland findes?

Vi følger otte enkle principper, der hjælper med at skabe plads til fordybelse og omtanke i en verden, der mangler præcis dét.

– Lea Korsgaard, medstifter og chefredaktør

I dag læser vores medlemmer: