Nyt musiklabel skal tjene hurtige penge på gymnasieelevers hjemmelavede hits

  • 2. december 2016
  • Musik
  • 6 min.
VIRAL20-årige Kevin Andreasen fra Rødovre er manden bag sangeren Bro, der har hittet hen over sommeren med “Hvor er du Bro?” Foto: Universal Music

Derfor skal du læse denne artikel

Danmarks største pladeselskab har netop stiftet et underselskab, som alene skal udgive musik med viralt potentiale. Det er musik, der er hurtigt lavet og ligeså hurtigt glemt, for det er det, forbrugerne vil have. Men er det også det, musikken har brug for? 

Det kan sagtens være, at jeg er en reaktionær skid, jeg har ofte oplevet, at jeg på trods af min relativt unge alder har været netop dét, men det vil vise sig. Først tager vi historien helt forfra.

Sagen er den, at Universal Music, Danmarks største pladeselskab, netop har åbnet et nyt underselskab, og målet er at udgive musik, hvis eksistensberettigelse alene er at gå viralt. Selskabet hedder Hurricane Records, og det skal udgive musik fra og til de sociale medier. Det handler om trends, singler og streaming, og musikken skal laves med virkelig kort aftræk og så videre i teksten.

Kunstnerne finder Hurricane på de sociale medier, og et krav fra selskabets side er, at de allerede har opbygget en vis følgerskare, som selskabet så kan bygge videre på med sine markedsføringsmuskler. Måske bliver kunstnernes musik sendt til en producer for at blive finpudset, men meget mere gøres der ikke ved den, der er langt til den vanlige proces, hvor flere forskellige producere over flere måneder forsøger at få den helt rigtige lyd ud af et nummer.

Første udgivelse kommer fra sangeren Bro, der med Hurricanes hjælp er nået op på ni millioner Spotify-afspilninger med sangen Hvor er du Bro?, og fremadrettet er planen, at hver kunstner skal udgive højst to-tre singler og en ep. Det er den hurtige fortjeneste på det hurtige arbejde, netop derfor er det også et meget præcist billede på den musikverden, der (også) er vores for tiden.

En verden af hurtige, hjemmelavede hits.

BONUSINFO. Når Hurricane Records skriver kontrakt med en artist, hjælper de ham blandt andet med at komme på de rigtige playlister på Spotify eller med at få lavet en video. Til gengæld tager de en andel af kunstnerens indtjening.

Christian Møller er leder af Hurricane Records, og han fortæller, at overvejelserne bag selskabet især begyndte efter Universals succes med Gulddreng, artisten der siden maj i år har vendt op og ned på dansk musik på ryggen af blot fem singler. Ham har jeg også skrevet om, og han er vildt fascinerende. Fordi han er en konstruktion, en rolle spillet af en rigtig mand ved navn Malte Ebert, men også fordi næsten alle hans numre har ligget nummer et på Spotify, selv om de ikke spiller ham i radioen. Han er et nybrud.

Og efter ham tænkte vi, at det kunne være en god idé at lave et selskab, som tog sig af de her mange hjemmelavede no-brainer-hits, som vi finder på de sociale medier, og som er en vigtig del af ethvert pladeselskab. Det er vigtigt at udgive hits, som folk fortærer nu og her,” siger Christian Møller.

Ligesom vi har de langsigtede artister, skal der også være nogle hurtige hits, som skaber noget revenue. Det var et godt tidspunkt at lave et selskab, som satser på det, der fungerer nu og her, og som ikke nødvendigvis skal udmøntes i pladesalg.”

Det var et godt tidspunkt, fordi tiden er, som den er. Rundt omkring i Danmark sidder de unge mennesker og drømmer om at lave hits, og hvis det er sandt, at sådan har det altid været, så er det også sandt, at det aldrig har været nemmere rent faktisk at gøre det.

Vi to kunne lave en sang, mens vi sidder her nu, og så have den på Spotify i morgen,” som Christian Møller siger.

Det, der sker i den danske musikbranche, er, at helt unge mennesker sidder på deres værelser og via kanaler som Spotify og Youtube sender deres hjemmegjorte musik ud til en verden, som er vild med den. Pladeselskaberne har mistet deres monopol, hvad angår indspilning og distribution.

Der er ikke et gymnasium, der ikke har en rapgruppe med en following, og pludselig springer et af deres numre så til et andet gymnasium, og pludselig ligger de i top 100 på Spotify. Det er de helt unge kids, der uploader noget, som så spreder sig som en viral steppebrand,” siger Christian Møller.

Og det er dét, Hurricane Records er et produkt af. Når pladeselskaberne samler de virale stjerner op, kobler de sig på en tendens, som ellers har potentiale til at afkoble dem fuldstændigt. Måske er det som sådan meget smart.

BONUSINFO. Hurricane Records har ud over Bro signet med måske lidet kendte navne som Fætr, Albert Dyrlund og Bogfinkevej.

Spørgsmålet for den reaktionære må så være, hvad denne lidt overfladiske søgen efter det umiddelbare hit gør for musikkens kvalitet.

Hvor er du Bro? handler om, at Bro, hvis rigtige navn er Kevin Andreasen, er i byen med sin ven, som så møder en sød pige, som han tager hjem med, og så er Bro altså pludselig alene i byen uden at kunne finde sin bro(ther). Sangen er skrevet i samarbejde med Basim fra X-Factor og Melodi Grand Prix. Til Metroxpress har kunstneren forklaret:

Jeg havde været i byen med en af mine venner, der hedder Kasper, som pludselig forsvandt afsted med en eller anden pige. Basim er en ret god sangskriver, så han hjalp mig med at lave en tekst ud af oplevelsen. Dagen efter gik vi i studiet med den, så snakkede vi med nogle pladeselskaber, og en uge senere lå den på Spotify. Det gik eddermame hurtigt, ha ha.”

Christian Møller synes, at Hvor er du Bro? er en god sang.

Jeg kan godt lide, når det danske sprog bliver udfordret, og hele den her med, at han leder efter sin bro på Nørrebro, på Vesterbro og så videre, det er faktisk lidt genialt.”

Men måske er diskussionen om, hvorvidt sangen er god, faktisk ligegyldig. Tallene taler deres eget sprog. Hvor er du Bro? er blevet afspillet ni millioner gange på Spotify, den var sommerens landeplage, især for de lidt yngre teenagere, og det her er først og fremmest business, for Hurricane Records’ indtjening går også til Universals andre underselskaber, for eksempel A:larm Music, hvor man udgiver de lidt mere kunstneriske navne, som Blaue Blume og Mikael Simpson.

BONUSINFO. Bølgen af hjemmelavede hitmagere startede med Kidd og Cheff Records tilbage i 2011. Måske husker du sange som Kysset med Jamel og Ik lavet penge.

Hurricane Records er mere end noget andet en reaktion på især de helt unge musikforbrugeres behov, men hvad hvis man vender den om og ser på musikkens behov? Går man glip af noget, når det aldrig er meningen med at promovere en kunstner, at han eller hun skal lave et formfuldendt album?

Det tager rigtig lang tid at lave tolv rigtig gode numre, og så bruger man tre-fire måneder i studiet, før det er færdigt. Og så lytter folk måske alligevel kun til to numre,” siger Christian Møller.

Jeg ville gerne være med til at lave nogle ting, som kunne vende op og ned på musiklandskabet, og det håber jeg også, vi kommer til. Men det er en langt sværere opgave. En langt mere tidskrævende opgave. Og mens vi med den ene hånd satser på den slags, er vi nødt til at lave et flow af hits med den anden. Men jeg synes ikke, vi bærer et kulturelt ansvar herinde.”

Jeg forstår godt, Christian Møllers ræsonnement, det kører fint hele vejen igennem, men alligevel er der noget, som stikker ud. Det her er vildt, vi er i en ny virkelighed, hvor musik kan laves og glemmes på måneder, uger, måske dage. Måske er det mig, der er problemet.

Er jeg en reaktionær skid?

Ja,” siger Christian Møller efter et par sekunders tøven.

Det tror jeg.”