Han var efterskolelærer, hun var elev, og fem år senere mødtes de i retten.

Sagen viser, hvor svært vi har ved at definere en seksuel krænkelse

Foto: Cathrine Ertmann for Zetland

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

Det var en forelskelse af den slags, kun teenagere kan opleve. Stormende, altopslugende og sådan en, der tog vejret fra hende. Sofie Larsen tænkte på ham hele tiden. Hun drømte om, at de skulle vågne sammen, spise morgenmad sammen og være et rigtigt par. Det er i hvert fald sådan, hun i dag fem år senere husker sit 15-årige jegs forelskelse i sin dengang 40-årige idrætslærer.

Hun og læreren, som jeg har valgt at kalde Martin, skrev lange beskeder til hinanden. Martin fortalte hende, at hun var sød, smuk, klog og havde hele pakken”. At han fantaserede om sex med hende. Om aftenen spillede de brætspil eller så tv-serien Game of Thrones. Nogle gange sammen med andre elever, indimellem alene.

Den forelskelse, der opstod mellem dem – eller i hvert fald fra Sofies side, Martin har jeg ikke haft mulighed for at interviewe – er vigtig for at forstå, hvad der siden skete. Fire år efter den sidste sms mellem dem, kontaktede Sofie Larsen nemlig politiet og anmeldte sin tidligere lærer. Hun var begyndt at se sin forelskelse og deres forhold på en anden måde. Martin blev af byretten idømt en hård straf – tre måneders ubetinget fængsel – for blufærdighedskrænkelser. Han ankede dommen, og i landsretten blev han for nylig, i slutningen af marts 2021, frikendt. Dommerne vurderede, at Martin havde grund til at tro, at Sofie var med på og havde lyst til den erotiske relation, der opstod mellem dem.

De implicerede i sagen står nu tilbage med en hel del spørgsmål. Kan en 15-årig have ansvaret for at sige fra over for en lærer, der er mere end dobbelt så gammel som hende? Skal det være lovligt, sådan som landsretten nu har slået fast, at en lærer gennem flere måneder sender beskeder af seksuel karakter til sin elev? Hvad er et seksuelt overgreb overhovedet i en verden med uanede digitale muligheder?

For som landsretten slog fast, følte Sofie sig ikke krænket, mens forholdet stod på. Tværtimod var hun forelsket, og hun sendte selv både billeder og beskeder til Martin. Men jeg synes jo ikke,” siger hun, da vi taler sammen efter landsrettens dom, at mit samtykke burde tælle. Jeg får at vide, at han ikke har gjort noget ulovligt, og det vil jo sige, at jeg selv er skyld i den smerte, jeg er blevet påført.” Med dommen oplever Sofie Larsen, at hun får ansvaret for det forhold, hun i dag væmmes ved. Et ansvar, hun har forsøgt at lægge fra sig. Hele mit grundlag for ikke at føle den skam er pludselig væk.”

Foto: Cathrine Ertmann for Zetland

Det hele begyndte en sommerdag i 2015. Sofie Larsen var 15 år og lige begyndt i 9. klasse på Hald Ege Efterskole i Midtjylland. Hun glædede sig til et år, hvor hun skulle dyrke sport, få nye venner og lave natterend i den store egeskov, der grænser op til efterskolen på Viborgegnen. Et efterskoleår er et vildt år”, som skoledirektør for Hald Ege Efterskole Erik Junker siger det. De unge er ude at finde deres identitet. Finde ud af, hvem de er sammen med 200 andre unge mennesker. De er flyttet hjemmefra deres mor og far.”

Erik Junker leder lidt efter ordene, da jeg beder ham beskrive de unge. Jeg ved ikke, hvad man kan sige, de er,” siger han. I vores verden er de børn. Det er børn, der er sårbare, fordi de er alene.” Jeg spørger ham, hvor modne eleverne typisk er. Så griner han. De er i hvert fald ikke så modne, som de selv tror. Det er helt sikkert.” Erik Junker griner lidt mere. Så begynder han at tale om, at efterskolen er et rum for dannelse lige så meget som for læring. En efterskole er ikke bare en folkeskole med kost og logi,” som han siger. Man bliver en del af et dannelsesprojekt. Det synes jeg skærper ansvaret for, hvad vi laver med dem – også når eleverne får fri fra undervisning. Der er vi også på arbejde. Man kommer utrolig tæt på hinanden. Man snakker om mere private og personlige ting, selvfølgelig gør man det. Nogle elever har lærere, de næsten er kammerater med. Det er okay, hvis de tænker det, men vi gør det ikke. Vi er voksne, der hjælper dem gennem et år på en efterskole.”

Det var netop sådan et år, Sofie Larsen havde set frem til. Hun griner også af forstanderens kommentar om, at eleverne ikke er så modne, som de selv tror. Det gælder også for hende, siger hun. Jeg tror, at 15-16-årige tror, de er og gerne vil være voksne, men det er de ikke. Det var jeg i hvert fald ikke.” I den første tid på efterskolen tænkte hun ikke på Martin som andet end sin idrætslærer. Han var der ligesom bare, som hun siger. Men som månederne gik, mærkede hun en kemi vokse, og da han en novemberdag skrev til hende, at han var ærgerlig over, at han havde vagt på skolen og ikke skulle med hende til kamp, begyndte hun at tænke over, om der mon kunne være mere mellem dem. Efter at den tanke er vækket, begyndte jeg at opdage de andre tegn: Kunne han finde på at lægge en hånd på lænden af mig eller sige et eller andet sødt? Der er meget øjenkontakt. Ligesom når man flirter med andre, kan man jo mærke det. Jeg kunne mærke det i brystet og i kinderne. Den der rødmen. Sådan lidt teenageforelskelseagtig. Sommerfugle i maven.” Samtidig føltes det, siger hun, som om forelskelsen var gengældt.

I begyndelsen skrev de mest om tv-serier og sport, men med tiden ændrede beskederne også karakter. Martin skrev, at hun var klog, sød, smuk og havde en f….. god røv”. I drømme kan vi jo det hele, hvis du forstår,” skrev han i en anden. I retten sagde Martin, at Sofie svarede ham med beskeder om sine egne fantasier og lyster. Han skrev også, at hun virkede glad for sex, og at han indimellem glemte, at hun kun var 15 år.

En forårsdag aftalte de, at han skulle massere hende efter en aftenvagt, når de andre elever var gået i seng. Egentlig var natterend forbudt på skolen. Sofie var nervøs inden den aften. Martin skrev, at hun skulle mærke hans magiske fingre”.

Præcis hvor nærgående massagen var, er de to ikke enige om. Byretten og landsretten konkluderede siden, at der ikke var bevis for, at massagen havde seksuel karakter. Men Sofie Larsen havde på forhånd været bange for, at lærerens massage ville udvikle sig til noget, hun ikke var parat til. Hun havde aldrig kysset med en dreng før og slet ikke haft sex med nogen. Jeg skriver til ham, at jeg har menstruation, selv om det egentlig er to dage siden. Jeg lader min tampon blive for at være sikker på, der stadig er blod på den.” Sofie ville sikre sig, at han ikke opdagede, hun havde snydt ham, hvis han fandt på at trække tamponen ud.

FIRE ÅRDer gik fire år, inden Sofie meldte sin tidligere lærer. Først da en venindes lillesøster skulle begynde på skolen, begyndte hun at se forholdet på en anden måde. Foto: Cathrine Ertmann for Zetland

På et tidspunkt opdagede Martins daværende kone hans og Sofies beskeder på telefonen. I retten forklarede Martin, at hans kone havde advaret ham om, at de kunne misforstås. Der sætter han en stopper og siger, familien er vigtigere,” siger Sofie. Jeg er knust. Jeg kan huske, jeg er ude og græde i skoven. Jeg kunne ikke rigtig tale med mine efterskoleveninder om det. Jeg gik en lang tur, hørte noget trist musik og tudede helt vildt. Men jeg kunne allerede der mærke lettelsen. Jeg vidste godt, at det, der skete, var forkert, og jeg vidste godt, at det ikke var godt for mig. Det var jeg bevidst om. Men jeg var så indrullet i den der forelskelse og bekræftelse, at jeg ikke kunne sige nej.”

Senere skrev Martin i stedet fra efterskolens vagttelefon. Da skoleåret sluttede, lagde han en seddel i hendes mindebog: Jo tættere på nul, jo strammere hul. I mine drømme har jeg været i alle tre. Ses.” I byretten forklarede Martin, at sedlen var ment som en spøg, og at Sofie gav ham et afskedsbrev, hvor hun skrev om de magiske fingre” og sine egne fantasier.

Da efterskoleåret var slut, begyndte Sofie Larsen på gymnasiet i Aalborg. Efter flere ugers pause begyndte de igen at skrive sammen. Utroligt, jeg holdt stand, når man bare havde lyst til sex hele tiden,” skrev han ifølge Sofies noter. Martin inviterede hende på besøg på efterskolen. Det skal se ud, som om du kommer og hilser på og lader, som om du tager hjem, men i stedet tager på gæsteværelse, hvor jeg så kommer ned og hygger”, skrev han angiveligt. Det skulle være en weekend, hvor de kunne være sikre på, at kone og børn ikke kommer rendende”, som han skrev. Så håber jeg, du ellers er klar og trimmet samt uden for mens periode,” skrev han med henvisning til hendes menstruation. I en anden besked, Sofie Larsen også har gemt i sine noter, skrev han, at han vil slikke hende til den første orgasme. De fleste af beskederne mellem dem blev sendt i de uger. Sofie sendte ham et billede af sig selv i undertøj. Martin sendte hende et billede af sin erigerede penis.

Der gik fire år uden kontakt. Martin blev skilt og fik en ny kæreste. Sofie blev færdig med gymnasiet og var lige flyttet til Aalborg med sin kæreste. En dag fortalte Sofies efterskoleveninde, at hendes lillesøster skulle starte på Hald Ege efterskole. Min første indskydelse var: Pas på Martin,” siger hun. Det fik hende til at tænke, at der var noget ved oplevelsen, hun ikke havde fået bearbejdet. Jeg tror, jeg var blevet klogere på alt det omkring magt, og hvem der egentlig har ansvaret.” Den dag besluttede hun sig for at anmelde sin tidligere lærer. Hvis det kom ud, at han havde påført andre den smerte eller det følelsescirkus, jeg har været igennem, ville jeg jo have det virkelig dårligt med det. Men jeg vil også gerne lægge al den her skam og den her følelse af, at det er mig, der er forkert, væk.”

Det var en sommerdag i juni, da skoledirektør for Hald Ege Efterskole Erik Junker fik et opkald fra den lokale sportsklub. Klubben ringer og siger: Er du klar over, hvad der sker i dag?’” fortæller Erik Junker. Det er jeg så ikke.” Anklagemyndigheden havde rejst sigtelse mod Martin, og den sommerdag skulle han vidne i Viborg byret. En medarbejder i den lokale sportsklub havde hørt om sagen fra en ven på Viborg Folkeblad, og gennem nogle kontakter fik skoledirektøren fat i anklageskriftet for sagen. Det var meget voldsom læsning, vil jeg sige. Jeg var chokeret og rasende.” På det tidspunkt var Martin ansat på femte år på efterskolen. Erik Junker ringede til Martin og bad ham komme ud på skolen. Det kunne han ikke, men han ville komme, efter at han havde været i retten.

Den eftermiddag mødte Sofie Larsen, Martin og lokaljournalisten Eskil Lyngsøe op i Viborg Byret. Det var en varm sommerdag, og Eskil Lyngsøe husker det som, at Martin kom selvsikkert ind i lokalet. Martin så godt ud, husker Eskil Lyngsøe. Han var solbrun, klædt i T-shirt og shorts. Veltrænet. Han virkede ikke nervøs,” siger Eskil Lyngsøe. Der var ikke noget påfaldende ved ham. Der var ikke noget rysten på hænderne, han virkede helt sikker og chattede godt med sin forsvarer.”

Skoledirektøren Erik Junker havde ikke selv været i byretten, for han havde travlt den dag. Om aftenen skulle der være gallafest på skolen. Da Martin mødte op på skolen efter at have været i byretten, blev han afskediget. Der var ikke faldet dom, men det, Erik Junker havde læst i lokalavisen, var rigeligt til, at det er uforeneligt med at være på en efterskole”.

Fredag den 26. juni 2020 faldt der dom. Byretten i Viborg vurderede, at både billederne og beskederne havde karakter af blufærdighedskrænkelse. De vurderede, under hensyn til Sofies unge alder og manglende seksuel erfaring” og aldersforskellen, at Sofie ikke havde givet sit samtykke, og at tiltalte ikke kunne have troet, at Sofie Larsen samtykkede i krænkelserne”. Martin blev idømt tre måneders ubetinget fængsel, og retten lagde vægt på, at tiltalte udnyttede Sofie Larsens forelskelse i ham og misbrugte sin stilling” som efterskolelærer til at få sine seksuelle fantasier eksponeret”. Byretten skrev også, at der var nærliggende fare for misbrug af stillingen”, og at Martin derfor blev frataget retten til at arbejde med børn i tre år.

MAGTIfølge byretten misbrugte skolelæreren sin stilling. I dag føler Sofie, at hun slet ikke var i stand til at sige fra, fordi der var et ulige magtforhold. Foto: Cathrine Ertmann for Zetland

Det er vigtigt at lægge mærke til, at Martin blev dømt efter paragraffen i straffeloven om blufærdighedskrænkelse. Der findes også en anden paragraf, som du måske kender, nemlig den, der populært kaldes lærer-elev-paragraffen. Den siger, at uanset hvor meget begge parter har lyst, er seksuelle forhold mellem en elev og en lærer altid ulovlige. Paragraffen skal beskytte personer i ulige magtforhold, men det var altså ikke den, der blev brugt i Sofie Larsens sag.

Da jeg kontaktede anklagemyndigheden for at spørge, hvad forskellen på de to paragraffer egentlig er, ringede advokaturchef ved Midt- og Vestjyllands Politi, Mette Møller, tilbage. Vi havde ikke mulighed for at rejse en tiltale, der relaterede sig til, at han var lærer for hende,” fortæller hun. For den paragraf gælder kun, hvis der var samleje.” Mette Møller fortalte også, at anklagemyndigheden kun rejste sagen, fordi de jo mente, at Sofie Larsens blufærdighed var krænket. Når de nu ikke havde en paragraf, der gik på et lærer-elev-forhold uden samleje, var det den eneste mulighed.

Det her virker måske som lidt af et juridisk cirkus. Derfor kontaktede jeg også en af landets absolut førende strafferetseksperter, Jørn Vestergaard, for at høre hans bud på sagen. Det, man skal hæfte sig ved, skriver han i en mail, er, at straffeloven sondrer mellem forskellige typer seksuelle forhold. Samleje eller samlejelignende forhold er no-go!” skriver Jørn Vestergaard. Men beskeder og berøringer af seksuelt tilsnit er strafferetligt set tilladt, hvis den unge er indforstået.”

Sådan forklarede advokaturchefen Mette Møller det også: Befamlinger, kys og seksuelle beskeder er ikke omfattet af lærer-elev-paragraffen. Hvis man vil dømme nogen for det, skal man altså have paragraffen for blufærdighedskrænkelse op af skuffen. Mette Møller fortalte, at anklagemyndigheden ville – sådan som det også lykkedes i byretten – argumentere for, at det skulle være en såkaldt skærpende omstændighed, at det er en mand, der er meget, meget ældre, og at det er et lærer-elev-forhold”.

Den her juridiske detalje er samtidig forklaringen på, hvorfor Martin blev frikendt i landsretten. For blufærdighedskrænkelse kræver, at man som offer har følt sig krænket i situationen. Som landsretten slog fast, blev Sofie ikke krænket. Hun var jo forelsket og sendte selv både billeder og beskeder til Martin. Faktisk skriver landsretten i dommen, at Martin kunne gå ud fra at S var indforstået med hans beskeder og hans adfærd over for hende. Det kan ikke antages, at S som følge af sin alder, aldersforskellen og situationen i øvrigt ikke kunne give samtykke hertil.” Landsretten kom med andre ord til den stik modsatte konklusion af byretten, som netop mente, at Martin havde udnyttet sin magtposition, og at det havde gjort det svært for Sofie at sige fra.

Hverken Martin eller hans forsvarer har villet tale med mig til historien her. De hæfter sig ved, skriver forsvarer Peter Nisgaard Brink, at Martin blev frikendt i landsretten.

Strafferetsprofessor Jørn Vestergaard forklarer, at det efterlader et retspolitisk spørgsmål. Skoler og idrætsklubber har allerede etiske kodekser og regelsæt, der forbyder seksuelle forhold af nogen art mellem lærere og elever. Dilemmaet er, skriver Jørn Vestergaard, at en ændring af loven rejser svære spørgsmål om, hvilke former for seksuelle forhold unge mennesker skal kunne samtykke til og med hvem”. På den ene side er der et hensyn at tage til unge menneskers seksuelle selvbestemmelse, og på den anden side må der være en særlig samfundsmæssig beskyttelse af unge mennesker mod udnyttelse og misbrug. Den afvejning er ikke helt let, for der er nok mange nuancer, som det er svært at tage højde for.”

Hvis man opfatter lærerens adfærd på efterskolen som så forkert, at den bør gøres strafbar, er der således to spørgsmål, man må stille sig selv. Bør et ulige magtforhold skrives ind i paragraffen om blufærdighedskrænkelse, sådan at en person i svag position godt kan være krænket, selv om han eller hun indvilgede i relationen? Eller bør lærer-elev-paragraffen udvides til også at omfatte berøringer, kys og seksuelle beskeder sendt via smartphones?

PUNKTUMSofie håbede, at Landsretten dom kunne have sagt et punktum. I stedet brænder hun nu mere for, at få belyst det, hun synes er huller i lovgivningen. Foto: Cathrine Ertmann for Zetland

Hos foreningen Digitalt Ansvar er der ingen tvivl. Foreningen er videnscenter og paraplyorganisation for organisationer, der på forskellig vis arbejder med krænkelser og overgreb. Foreningen arbejder for at få mere opmærksomhed på, at digitale krænkelser ikke er favnet tilstrækkeligt af den nuværende lovgivning. Vi har brug for en bedre forståelse for, hvilken magt der kan være i online kommunikation,” siger Miriam Michaelsen, der er formand, ekspert i digitale krænkelser og særligt kendt for at være advokaten i den såkaldte Umbrella-sag, hvor 1.000 personer blev sigtet for at dele en seksuelt krænkende video, der blev kategoriseret som børneporno. Hvis nogen har noget på dig digitalt, hvor det vil være krænkende eller skamfuldt, hvis det kommer frem, er det ikke unormalt at prøve at fastholde kontakten på alle tænkelige måder. Uanset at relationen er usund eller direkte skadelig, kan det føles farligere, at beskeder eller billeder kommer frem, end at blive i relationen og ikke sige fra over for grænseoverskridende adfærd. Der er også nogle, der sender flere beskeder og billeder for at undgå, at relationen bliver brudt, og at det, man allerede har sendt, bliver delt.”

Flere af de organisationer, som er medlemmer af Digitalt Ansvar, har i flere år arbejdet for en såkaldt grooming-paragraf. Grooming er, når en voksen på en manipulerende måde opbygger et venskab til et barn for at udnytte barnet i en seksuel relation. Med en grooming-paragraf er håbet fra blandt andet Red Barnet, at sager om seksuelle relationer mellem børn og voksne vil kunne straffes som overgreb, selv om barnet har samtykket.

Miriam Michaelsen oplever igen og igen som advokat, at sager om digitale krænkelser bliver forsøgt presset ned i eksisterende lovgivning, hvor sagen ikke rigtig passer ind. Samtidig savner hun mere opmærksomhed omkring, at der i sager om fysiske krænkelser også kan være et digitalt aspekt, som spiller ind, at der er meget usynlig magt i digital kommunikation. Også for hende rejser Sofie Larsens sag derfor et mere principielt og retspolitisk spørgsmål: Det her var ikke strafbart efter de gældende regler. Bør man fra lovgivers side regulere sager med aldersmæssigt stor forskel og magtforhold på en anden måde, så vi kan håndtere digitale krænkelser bedre?”

I både by- og landsretten fortalte Sofie Larsen, at hun havde følt, at det var hendes skyld, at Martin havde været tiltrukket af hende. Han fortalte hende, siger hun, at han ikke kunne lade være, når hun var så smuk og lækker. I retten fortalte Martin selv, at han havde udlevet sin anden ungdom gennem hende. Da han mødte op i landsretten var han, fortæller lokaljournalisten Eskil Lyngsøe, noget mere fåmælt. Der var virkelig ikke mange ord i ham,” siger Eskil Lyngsøe om den dag i landsretten. Men det, jeg bed mest mærke i, var, at anklageren blev ved at spørge, om han kunne se det forkerte i, at han var efterskolelæreren og hun var elev.” Martin trak på det, tænkte over sit svar og svarede flere gange, ifølge Eskil Lyngsøe og udskriftet fra retten: Det forkerte var, at han havde indledt et forhold med en anden, i gåseøjne kvinde, mens han havde kone og barn.” I referatet fra vidneforklaringen skriver landsretten dog også, at Martin var klar over, at moralen ikke er så god i det, og han var bevidst om, at det kunne få ansættelsesretlige konsekvenser for ham”.

Sofie Larsen har tilbudt skoledirektør Erik Junker at fjerne alt fra sine sociale medier om Hald Ege Efterskole, sådan at skolen ikke skulle blive koblet med sagen om læreren. Det skal hun da overhovedet ikke,” siger Erik Junker. Tværtimod vil han gerne bakke Sofie op i, at sagen bør være med til at skabe en debat om, hvilket ansvar børn og unge har i relationer med voksne. Landsretten lægger et ansvar over på den forurettede. Det virker umoderne. Han kan køre 100 kilometer op i Jylland og få et job på en anden efterskole. Det har jeg ingen chancer for at forhindre.”

Martin har forklaret i landsretten, at han ikke længere arbejder med børn.

Sofie havde håbet, at landsrettens dom kunne sætte et punktum for hende. Eller at historien her kunne gøre det. Men sådan synes hun ikke, det er gået. Efter landsretten sagde, han var uskyldig, fik jeg at vide, at min skam var ægte,” siger hun. Selv om den bh, jeg havde på, var helt ren, var min umiddelbare indskydelse, at vaske den. Det har også taget mig nogle dage at kunne være intim med min kæreste, for jeg har fået at vide, at det her er din skam, og den skal du lære at leve med.”