Sådan brugte vi medlemmernes penge sidste år

Zetlands årsregnskab for 2020 er klar. Det viser solid vækst, både i antal medlemmer, omsætning og overskud.

Foto: Nicolai Oreskov Westh for Zetland

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

00:00

10:11

Kære medlemmer

Vores mulighed for at udkomme med kvalitetsjournalistik hviler på én meget vigtig søjle: betalinger fra vores medlemmer. I et meget specielt år beviste vi igen i 2020, at det kan være en økonomisk bæredygtig forretning at udgive kvalitetsjournalistik sammen med og til jer.

Jeg har netop sendt et brev med vores regnskab for 2020 ind til Erhvervsstyrelsen, men vi synes også, at du skal se det. Og måske endnu vigtigere: hjælpe med at analysere, hvad der gik godt sidste år, og hvor vi kan blive endnu bedre. Er du hurtig, så tilmeld dig vores virtuelle åbne bestyrelsesmøde den 10. marts klokken 16.30, hvor chefredaktør Lea Korsgaard og jeg giver vores udlægning af året, der gik, og svarer på spørgsmål.

Men lad mig her fortælle, hvordan Zetlands 2020 i meget brede træk så ud, hvordan vi tjente penge, og ikke mindst: hvordan vi brugte de penge, som vores medlemmer betroede os.

Lad det være sagt med det samme: 2020 var et godt år økonomisk set for Zetland. Det bedste nogensinde, faktisk. I 2020 blev det endegyldigt slået fast over for både os selv og omverdenen, at vores projekt om at skabe et moderne medie, som hjælper med at forstå dagsordenen og se sammenhænge, er blevet økonomisk bæredygtigt, hvilket kan oversættes til, at vi leverer journalistik, som rigtig mange danskere synes giver dem noget i deres hverdag.

Vi havde indtægter for 23,7 millioner kroner og fik, på trods af investeringer i fortsat vækst, et overskud på 1,3 millioner kroner efter skat.

Siden vi for næsten et år siden, den 11. marts 2020, for første gang kunne offentliggøre et regnskab med sorte tal på bundlinjen, har der været fart på. Senere samme aften tonede Mette Frederiksen som bekendt frem og lukkede landet ned for første af, skulle det vise sig, flere gange.

Vi måtte aflyse resten af den stribe medlemsmøder, vi var i færd med at gennemføre, hvor vi skulle diskutere Zetlands udvikling. Vi måtte aflyse den kæmpe fejring, som vi havde booket lokaler til og nærmest færdigplanlagt. I stedet måtte vi isolere os på vores hjemmekontorer og prøve at vænne os til virtuelt kollegaskab, mens vi bekymret overvejede, hvad den nye pandemiske virkelighed ville betyde for vores mulighed for at udvikle vores medie. Men vores frygt var ubegrundet. Efterspørgslen efter journalistik, der forsøger at forklare verden, voksede, skulle det vise sig, i takt med at verden blev mere og mere uforståelig. I takt med at vi med sveden springende fra panden sagde velkommen til flere nye kolleger og lagde vores udgivelsesplan om, så vi nye medlemmer oprette medlemskaber i store mængder.

Jeres hverdagsrutiner var tydeligt ændrede: Vores normale trafik-peaks i pendlertiden morgen og eftermiddag fladede ud, og de dyk i forbruget, som vi normalt har i weekenderne, forsvandt.

Vi lærte også noget af eksperimenterne: Erfaringerne med en Morgenhelikopter førte ad omveje til, at vi nu netop har lanceret et fast morgenoverblik, ligesom vi valgte at holde fast i at udkomme om lørdagen.

I maj overtog jeg direktørdepechen fra gode Jakob Moll, som skulle på eventyr i udlandet. Det skal han stadig, for omstændighederne ville, at hans rejse blev udsat et år. Vi brugte blandt andet sommeren på at formulere over for os selv og jer medlemmer, hvorfor vi mener, at det er meningsfuldt at investere i, at Zetland når ud til endnu flere nysgerrige danskere. Vores vision om, at én procent af den voksne danske befolkning skal have glæde af vores måde at lave journalistik på, fik jer medlemmer til at overgå ambassadørindsatsen fra 2019. I løbet af tre uger i sensommeren fik vi cirka 2.600 nye medlemmer ind direkte fra jer ambassadører. Tak!

Den vellykkede ambassadørkampagne betød, at vi kunne tilbagebetale noget gæld til blandt andet Vækstfonden, og det blev også startskuddet til en række investeringer under overskriften Projekt Uundværlig. Vi begyndte med at ansætte en redaktionschef med vilde ambitioner i skikkelse af Ida Ebbensgaard, og hun har lige siden arbejdet på at sætte det redaktionelle hold, der skal løfte os til nye højder i den kommende tid. Som I måske også har bemærket i det daglige, har vi sagt goddag til hele fem nye kolleger, som jeg håber, I tager godt imod.

Mod slutningen af året lukkede vi igen vores trange redaktionslokaler i Københavns Nordvestkvarter ned på grund af øget smitte. Fra hjemmekontorerne kunne vi konstatere, at vores juleserie om håb og de positive forandringer, man selv kan bidrage til i det nære, gav os en rigtig flot udgang på et år, hvor vores journalistik er nået ud til mange flere end nogensinde før.

Hvad tjente vi penge på?

Zetland viser som bekendt ingen blinkende reklamer og får en relativt begrænset andel af den offentlige mediestøtte. Dermed er vi helt og aldeles afhængige af betalingen, som vores medlemmer giver os. I 2020 fordelte vores indtægter sig sådan her:

Hvorfor er det vigtigt?

Om få dage er det fem år siden, at vi en sen nat – efter en højintens udviklingsperiode med Post-it-sedler, store drømme og pænt meget kaos – trykkede på knappen, som bragte zetland.dk til verden. Vi er på mange måder blevet modne. Vores produkt er blevet længder bedre, vores redaktion er vokset til omtrent dobbelt størrelse, og vi har fået kolleger, som arbejder målrettet med at få Zetlands forsamlingshus til at være levende, og som eksperimenterer med, hvordan video ser ud i Zetlands univers. Vi laver alt vores indhold både som tekst og som lyd – og især det sidste sætter I stor pris på. Vi nærmer os, at 80 procent af jeres forbrug sker via lyd.

Men vi er langtfra færdige. Vi har masser af udviklingsidéer, og vi tror på, at Zetland kan blive et meget mere uundværligt medie i flere menneskers hverdag. Vi føler, at behovet for Zetland er stærkere end nogensinde. Der kommer flere og flere platforme, som hiver og flår i vores opmærksomhed, og som samfund er det ikke lykkedes os at stoppe den polarisering, der ofte opstår på grund af mangelfulde grundlag for frugtbar debat. Der er som altid masser af udfordringer, vi sammen skal løse. Samtidig er der en fabelagtig strøm af nye gode idéer og erfaringer, som vi også ser det som vores opgave at sørge for, at så mange som muligt hører om.
Vi vil eksperimentere med journalistik, som i endnu højere grad gør brug af den kæmpe ressource, vores medlemmers samlede viden er, vi vil videreudvikle vores app, og vi vil i endnu højere grad bruge god lyd og levende billeder til at fortælle om verden.
Det er vildt, hvad menneskeheden kan finde på af løsninger, og når vi undersøger og deler de gode idéer med hinanden, kan vi overkomme alle udfordringer.

Så for at bidrage til alt dét, investerer vi stadig i flere kolleger her på Zetland.

Vi går i første omgang efter at nå ud til 40.000 betalende medlemmer inden udgangen af næste år. Det bliver ikke nødvendigvis let. Men lad os se. Vi har jo før, takket være vores medlemmers hjælp, vist, at det, der forekommer umuligt, kan blive muligt.

27

Fuldtidsmedarbejdere i gennemsnit. Det er én mere end i 2019, og siden nytår er der kommet virkelig mange nye til.

Hvad brugte vi penge på?

I bidragssporet under sidste års fejring af vores første overskud huskede et medlem os på, at de ansatte er den egentlige grund til, at det giver mening at betale kontingent. Hun heppede på en lønforhøjelse”. Det er ingen hemmelighed, at vi i den første levetid var tvunget til at udskyde vigtige ting som pension og markedsmatchende løn. Det er vi nu i færd med at forbedre, og det er en af grundene til, at udgifter til medarbejdere heldigvis steg markant sidste år.

Vi fejrer femårs fødselsdag med en virtuel festival

I dag er vi over 23.000 betalende medlemmer. Tæller vi alle husstandsmedlemmer med også, så når vi over 37.000 danskere med medlemskab. Noget af det, der er allermest inspirerende, er, at gennemsnitsalderen for vores medlemmer er markant lavere, end vi ser det hos andre nyhedsmedier.
Over 30 procent af vores betalende medlemmer er under 30 år gamle, hvilket modbeviser den gamle branchesandhed om, at det ikke kan lade sig gøre at få unge mennesker til at betale for journalistisk indhold.

I et helt år har vi villet fejre, at Zetland er en økonomisk bæredygtig forretning, men du-ved-hvad har sat en stopper for det. Kloge af skade venter vi nu med at planlægge noget som helst, men vi drømmer om, at så snart det giver mening, slår vi dørene op og inviterer til journalistik fra en scene, konfetti, håndtryk og dansegulv.

Foreløbig fejrer vi vores fødselsdag med en veritabel Samtalefestival. Fra den 15. marts til den 19. marts har vi pakket et program med 15 samtaler om nogle af de allerbedste artikler, vi har udgivet gennem de seneste fem år, og som stadig er relevante. Her inviterer vi til en samtale med folk som Joan Ørting, Kasper Holten og Niels Brandt, blandt mange, mange andre. Vi skal tale om stoicisme, overgangsalder, tysk politik, sex, brok og den folkeskole, vi drømmer om.
Jeg håber, vi ses til åbent bestyrelsesmøde og/eller til Samtalefestival!

Bidrag fra Zetlands medlemmer

Ved du, hvorfor Zetland findes?

Vi følger otte enkle principper, der hjælper med at skabe plads til fordybelse og omtanke i en verden, der mangler præcis dét.

– Lea Korsgaard, medstifter og chefredaktør

I dag læser vores medlemmer: