Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Klaus Seistrup er medlem af Zetland og har delt den med dig.

Zetlands samlede, ultimative guide til at blive uafhængig af din smartphone

AFHÆNGIG?Journalist Philip Flores på elektronisk detox. Foto: Kasper Løftgaard / Zetland

Derfor skal du læse denne artikel

For en måned siden satte Zetlands politiske skribent sig for at kontrollere sin trang til hele tiden at tjekke sin smartphone. Det er gået nogenlunde, og derudover viste det sig, at rigtig mange af Zetlands medlemmer er – eller har været – på nøjagtig samme mission. Her bringer vi derfor den ultimative Zetland-crowdsourcede guide til swipe-uafhængighed.

Hver evig eneste dag åbner jeg – gennemsnitlig – min smartphone 41 gange. Det svarer til, at jeg lige trykker på skærmen hvert 22. minut.

Første gang typisk omkring kl 7.52, sidste gang ved 23.17-tiden. I hvert fald hvis den seneste måned har været nogenlunde normal, og det har den vistnok.

Jeg har en tilbøjelighed til at swipe løs lige efter frokosten, lige efter jeg går fra arbejdet – og så igen når børnene er lagt i seng.

Det fortæller en af de apps, jeg har downloadet, efter at jeg for en måneds tid siden her hos Zetland varslede, at jeg ville i gang med at skære ned på min rastløse brug af smartphonen, der efterhånden fyldte alle de små, naturlige pauser i min hverdag ud.

Den viser også, at jeg langtfra er alene.

Den typiske bruger af appen (der hedder Moment, men der findes flere apps med samme funktioner) åbner sin smartphone 52 gange om dagen. Altså lidt oftere end mig selv.

Jeg havde også på forhånd på fornemmelsen, at jeg ikke stod alene med frustrationen. Dels fordi der findes et utal af undersøgelser, der viser, at rigtig mange mennesker finder det svært at kontrollere deres forbrug af de uendelige virtuelle fristelser, dels fordi det er en meget typisk klagesang i min egen omgangskreds.

Og så har det vist sig, at et ikke ubetydeligt antal Zetland-medlemmer var midt i (eller havde forsøgt sig med) lignende digitale detox-kure efter eksempelvis – lidt for ofte – at have taget sig selv i at smugle smartphonen med sig ud på toiletbesøg!

Kommentarsporet til min første artikel var en guldgrube af gode tips, og derfor får I her ikke alene mine egne erfaringer med alverdens hjælpeapps og mere mekaniske og psykologiske foranstaltninger, som jeg har forsøgt mig med den seneste måned, men simpelthen den ultimative Zetland-crowdsourcede guide til at tage toppen af din smartphone-afhængighed.

1. Ud-af-syne-strategien

En del Zetland-medlemmer – eksempelvis René Olsen – har med succes afprøvet det, man også kunne kalde op-af-lommen-strategien, hvor smartphonen derhjemme rituelt lægges og oplades et bestemt sted. Nogle har en særlig skuffe eller en dockingstation, der både tydeliggør over for sig selv (og resten af familien), hvornår man meget tydelig prioriterer samværet med mobilen. Det råd har jeg fulgt og lægger nu konsekvent min smartphone på et bord i vores entré. Det virker.

2. Lav et eller andet

Af den i begyndelsen nævnte app kan jeg aflæse, at jeg helt generelt er markant mindre på smartphonen tirsdage og torsdage, hvilket falder sammen med (kan næsten ikke være en tilfældighed), at jeg træner min søns fodboldhold tirsdage og selv spiller oldboysfodbold torsdage. Anden konklusion er selvfølgelig, at god, gammeldags fysisk aktivitet er den bedste kur mod den virtuelle syge.

3. Spil dig ud af din afhængighed

Jeg har også en anden app, BreakFree, der minder mig om, når jeg har været længe på mobilen. Umiddelbart gør den ikke den store forskel for mig, da mit specifikke problem (mener jeg selv) ikke er, hvor længe jeg er på, men hvor ofte jeg samler smartphonen op, men et par Zetland-medlemmer, herunder Jeppe Larsen og Marianne Røndal, anbefaler en mere spil-inspireret app kaldet Forest, hvor man belønnes med virtuelle træer, hvis man holder sig fra smartphonen i længere perioder. Ellers visner de. Det lyder måske fjollet, men for en trækrammer som undertegnede fungerer det perfekt,” skriver Marianne.

4. Prioriter dine notifikationer

Der er divergerende erfaringer med at slå notifikationer fra. For blandt andre Lynge Korsgaard har det virket, mens den selvudnævnte smartphone-addict, Stine Skovgaard, er nået frem til, at hun så bare tjekker sine sociale medier ekstra meget for ikke at gå glip af noget. Jeg selv er lidt splittet, men kan anbefale at slå de fleste fra. For eksempel den kalenderfunktion, der umotiveret fortæller, hvor langt der er til et sted, den formoder, jeg skal hen, hver gang jeg sætter mig i bilen eller på cyklen. I ni ud af ti tilfælde forsinker den mig kun, fordi jeg lige går min virtuelle surf-runde, når nu telefonen alligevel lyser. Jens Renners pragmatiske løsning er, at de fleste notifikationer er slået fra, mens han omvendt har sat en led-lampe-funktion på sin Android til simpelthen at lyse op, når der er beskeder på få, udvalgte kanaler som sms og Messenger.

5. Gør det sværere for dig selv

Selvudnævnt fritidsfrihedskæmper Chresten Ibsen og flere andre anbefaler helt at fjerne apps og i stedet slå op i browseren, hvis man vil på eksempelvis Facebook. I den mere avancerede ende af samme skala foreslår Martin Clausen (han er på barsel og har tydeligvis god tid til at tænke tingene igennem) følgende løsning: Jeg har logget mig selv ud af Facebook i alle browsere ud over Chrome. I Chrome har jeg så installeret en extension, der hedder News Feed Eradicator, som blokerer for ens newsfeed, således at man kun kan se, om man har fået notifikationer fra grupper, events etc.”

6. Selvdisciplinerende regler

Camilla Allerup lader kun sig selv tjekke sociale medier én gang om dagen – til gengæld bestemmer hun selv, om det er et minut eller en time (og bruger i øvrigt samme system til at styre sit slikforbrug, hvilket i mit tilfælde er næsten lige så relevant). Et andet Zetland-medlem, Kristian Jensen, er gået skridtet videre og må gerne gå ind og tjekke sociale medier, men har helt forbudt sig selv at scrolle ned på uendelige platforme som Facebook, YouTube og Instagram.

7. Ingen elektronik i sengen

Jeg må med skam erkende, at jeg endnu ikke er kommet videre med det mest gennemgående råd fra Zetland-crowdsourcingen: nemlig at efterlade smartphonen uden for soveværelset og få mig et gammeldags vækkeur, så man ikke står op og falder i søvn med sin Android. Jeg tænker dog over det hver aften, så en af dagene! Som Thomas Frederiksen (gammel og bitter UNIX-mand) siger: Telefoner bor ikke i soveværelset, medmindre man er på tilkaldevagt!”

8. Køb et armbåndsur

I det hele taget er det et gennemgående tema med urfunktionen på smartphonen. Annie Schjelde Rasmussen har fået sig et armbåndsur, så hun ikke fristes til at tage rutinerunden”, når hun egentlig bare vil se, hvad klokken er. Henrik Bruun Andersen peger til gengæld på et Apple Watch som løsningen, hvilket kan lyde kontraproduktivt, men han mener, at det minimum har halveret hans smartphonesurfing: Er du sammen med andre, leger med børnene, sidder i møde eller andet, så kan du hurtigt og diskret se, om det er noget vigtigt for dig, eller bare overse notifikationen i et splitsekund. Du bliver heller ikke fristet til at se og kontrollere andre ting og timelines.”

9. Psykologiske eksperimenter

De mest avancerede løsninger behøver dog slet ikke at være tekniske. Tag eksempelvis Janne Marie Laursen: Jeg bruger et lidt fjollet koncept med fremtids-mig”, som jeg tænker på for at finde ud af, hvad Fremtids-Janne ville blive glad for, at Nutids-Janne laver lige nu. Det er for eksempel at ringe til mormor i stedet for at tjekke Facebook, gå en tur i stedet for at læse nyheder.”

10. Den (næsten) ultimative løsning

Selvfølgelig kan man også udskifte smartphonen med en gammeldags mobil, som Klaus K. Simonsen har gjort, siden han blev pensioneret. Han har siden overvejet at genanskaffe sig en Android, men har droppet det igen efter at have læst min seneste artikel. Selv tak! Men mindre kan dog også gøre det, foreslår Asger Goth, der anbefaler, at man indimellem sætter sim-kortet over i en gammel Nokia i et par dage for bare at få lidt luft. David Thomas er inde på det samme. Jeg har ikke selv turdet endnu, men en måned med te virkede meget godt, da jeg drak for meget kaffe … Det var ret fint at opdage, at jeg godt kunne leve uden.”

Og hvordan er det så gået for undertegnede?

Faktisk OK, fortæller den først omtalte app, der simpelthen tæller, hvor ofte jeg swiper telefonen i gang og fører alskens statistikker, hvilket i sig selv har hjulpet helt enormt på bevidstheden om mit forbrug.

Mit forbrug er i månedens løb faldet løbende fra omkring 60 daglige swipes i den første uge til nu altså 41 i snit over hele måneden. Nogle dage de seneste uger – kan jeg stolt sige – har jeg kun åbnet smartphonen omkring 15 gange, og på et eller andet tidspunkt inden for den seneste måned er der passeret mere end 24 timer, uden at jeg har åbnet telefonen (hvilket jeg har svært ved at tro, men jeg lader tvivlen komme appen til gode!).

Helt stærkt begyndte projektet dog først at virke, da min sidekammerat på Zetland, Christina Zemanova, også downloadede appen, og vi begyndte en intern konkurrence med daglige afrapporteringer (og så dulmede det desuden min dårlige samvittighed, at Christina er klart længere ude i sit misbrug end mig)! Så vil du forsøge dig, så gør det med en ven, kæreste eller kollega.

Og så kan jeg simpelthen ikke lade være med slutte på en poetisk note fra kommentarsporet til min første artikel, der ikke alene er livsklog, men desuden siger en hel del om jer fantastiske Zetland-medlemmer og det herlige (humørfyldte) kommentarspor, der ofte følger, når vi skriver vores artikler.

Ordet er givet til Zetland-medlemmet Søren Thure (eller Haikurt, som han beskriver sig selv):

Sluk og gå ud(en)
Et par vågne fritimer
Det går nok tror jeg

Nå, så kom det akavede øjeblik

Det er nu, vi bare siger det direkte: Bliv medlem, hvis du sætter pris på viden og nuancer.

Bliv medlem