Velkommen til knap 5.000 nye Zetland-medlemmer. Her er, hvad jeres ankomst betyder for journalistikken

Udover – selvfølgelig – jubel på redaktionen.

GIF: Nicolai Oreskov Westh for Zetland

Vores medlemmer foretrækker at lytte

Zetlands medlemmer kan høre alle vores artikler som lyd - oplæst af skribenterne selv. De fleste foretrækker at lytte i vores app, hvor man får den bedste oplevelse. Men du er velkommen til at lytte med her.

  • 15. september 2021
  • 5 min.

Det her er Zetland om Zetland, pop-up-serien, hvor jeg fortæller om op- og nedture i tilblivelsen og udviklingen af Zetland som medie og forretning. I denne uge står den især på optur. Kun optur faktisk. Så er du advaret. Opturen skyldes alle jer tusindvis af nye medlemmer, vi siger velkommen til i de her dage. Og den skyldes alle jer gamle” medlemmer, der har været med til at få de nye ombord ved at sprede ordet om dét, vi laver.

I mandags havde vi travlt ved telefonerne. Vi – altså samtlige journalister, programmører, data-Therese, kontor-Marianne, direktør-Tav og så videre – havde sat sig for at ringe til de alle de af Zetlands medlemsambassadører, vi har telefonnumre på, for at sige tak for indsatsen under den særlige ambassadørkampagne, vi har kørt siden midt i august.

Dér – for tre uger siden – satte vi os som mål om at blive 3.000 flere medlemmer på tre uger. Oven i de små 25.000 medlemmer, vi havde i forvejen. Kampagnen sluttede mandag 13. september ved midnat, da vi havde fået knap 5.000 nye medlemmer – 4.789 for at være helt præcis. Så der er alt mulig grund til at sige tak. Ligesom der er al mulig grund til at fortælle, hvad det her svimlende vokseværk får af betydning.

Lad mig først slå fast, at den gode gammeldags mund-til-mund-metode er den vigtigste grund til, at Zetland vokser så meget, som vi gør. Og det er præcis det, der især sker under vores ambassadørkampagner som den netop overståede, hvor mange af jer medlemmer har gjort alt muligt opfindsomt for at sprede ordet om det, vi laver. Som Anna Bager-Elsborg, der – praktisk nok for Zetland – for nylig har fået nyt job på en maskinmesterskole og er blevet kollegaer med nogle, der aldrig har hørt om vores journalistik før. Hun brugte anledningen til, med held, at prikke til en af dem for at spørge, om Zetland ikke kunne være noget for ham.

På sin vis illustrerer Annas kollegaprik meget godt, hvorfor det på alle måder er sjovere og mere meningsfyldt at vokse med vores medlemmers hjælp. For det første kan vi på den måde få spredt ordet om det, vi laver blandt nogle, der ikke kender os i forvejen. For det andet kan vi gøre det ved hjælp af nogen, der selv lytter eller læser til Zetland, og derfor er de bedste til at fortælle, hvad der er godt og skidt. Og for det tredje er det bare en milliard gange federe at vokse på den her måde end ved hjælp af dyre tv-reklamer eller plakater ved alle landets busstoppesteder. Og så er ambassadørkampagnen jo i øvrigt et kæmpe skud af energi. Jeg er til falds for energidrikken Red Bull. Ambassadørlampagnen er Red Bull uden tilsætningsstoffer.

Men altså. Hvad betyder så vokseværket – udover mængder af god energi og penge sparet på åndssvage tv-reklamer?

Helt konkret betyder det, at vi nu – allerede i september – har passeret vores mål for i år om at blive 28.000 betalende medlemmer i alt. Faktisk er der i alt over 40.000 medlemmer lige nu – fordi jer, der betaler for Zetland, kan kan dele jeres medlemskab med to, I bor under samme tag som.

At have mange medlemmer betyder noget af især to grunde: Vi er her for at gøre en forskel, for at bidrage med nuancer og perspektiv og nysgerrighed og solid viden i en verden, der trænger til alt det. Og jo flere vi er til at bruge journalistikken, bringe den ud i verden og ind i samtaler, jo større forskel gør den ganske enkelt. God journalistik har først for alvor en berettigelse, når den bliver brugt og helst af masser af mennesker, så journalistikken på den måde bidrager til en fælles offentlige samtale om det vigtige her i livet og samfundet.

Så det er den ene vigtige grund til, at mængde faktisk er afgørende. Den anden vigtige grund er, at jo flere I er til at betale for Zetland, jo mere kan vi investere i journalistikken. Og jo bedre bliver den. I takt med, at vi er vokset temmelig voldsomt de seneste år, jo flere penge bruger vi til simpelthen at ansætte flere især journalister og redaktører. Flere kræfter på redaktionen er lige med flere kræfter til hvert enkelt historie. Den tid, der bringer en historie fra god til rigtig god, koster penge.

Her er nogle tal, der viser hvor mange flere penge, vi bruger på løn – det vil sige mennesker og kræfter og energi og hjerteblod: I 2019 brugte vi omkring 12 millioner om året på løn. I 2020 brugte vi 14 millioner. I år kommer vi til at bruge i omegnen af 19 millioner i alt. Når vi vokser, får vi råd til at lave for eksempel det morgenoverblik, vi havde premiere på i foråret. Vi får råd til at ansætte Fie Dandanel på helikopteren, så helikopterens vært Merian Garde Gräs og producer Mads Ellegaard ikke behøver have blodsmag i munden, når den bliver til. Pengene gør det muligt for Europa-skribent Jakob Skaaning at rejse til Tyskland og fortælle om kanslervalget derfra, og det gør det muligt for økonomiskribent Hakon Mosbech at bruge to måneder på en mega spændende historie om, hvad der gemmer sig på urhavets dyb – en historie, vi snart bringer, fordi Hakon sidder og er ved at lægge sidste hånd på den for tiden. Når han da ikke lige ringer til en Zetland-ambassadør for at sige tak …

Nu – med så mange nye medlemmer ombord – kommer vi til at investere endnu mere i journalistikken det kommende år. Og her får vi igen brug for hjælp. Alle jer, der ikke har været medlemmer af Zetland før, skal nemlig vide det her: Vi kan ikke lave det uden jer. Jeres medlemskab er vigtigt, fordi det betaler for lønnen til dem, der laver journalistikken, koder koden og Marianne, der vasker op efter os alle sammen. Men det er lige så værdifuldt, når I giver lyd fra jer. Fortæl os, hvad du savner. Fortæl os, hvornår du har mest gavn af Zetland, hvad vi burde gøre helt anderledes, hvad vi bestemt skal blive ved med. På en almindelig dag på Zetland triller det ind med den slags feedback og idéer i en lind strøm, vi læser det hele og det kommer alt sammen ned i den store gryde, vi drikker af, for at finde ud af, hvor vi nu skal hen. Og det smager seriøst meget bedre end Red Bull. Eller okay. Måske blev det billede taget lidt for langt ud. Men you get the picture. Vi er aldrig længere end en mail væk. Eller et telefonopkald.

Tak for indsatsen til Zetlands ambassadører og endnu en gang: Er du nyt medlem? Så velkommen til.